– Forsvinn, eller bli som Google og Facebook

Om ti år finnes det ikke én teleoperatør igjen som ikke er som Google eller Facebook, hevder futurist Gerd Leonhard. Om en drøy uke stiller han på Telecruise.

Inntil for få år siden var det et enkelt og behagelig liv å være teleoperatør. Så lenge du hadde infrastruktur, handlet det kun om å tilby enkle tjenester som tale og SMS.

Gerd Leonhard.
Futurist Gerd Leonhard tegner opp en dyster fremtid for de tradisjonelle teleselskapene under årets Telecruise.

– Nå er det slutt på den forretningen. Det finnes uendelige muligheter for å tilby ekstra verdi for brukerne, sier Gerd Leonhard.

Han mener at de teleselskapene som skal overleve må gå oppover i verdikjeden, og koble sammen infrastrukturen med tjenester i form av innholdspakker, betalingsløsninger, e-helse eller telekonferanse. 

– Om ti år vil det ikke være mobiloperatører igjen som ikke har sin egen plattform. Det finnes så mange muligheter, sier Leonhard.

Må bli plattform-operatør

I hans øyne er det nettopp det nettgigantene som Google og Facebook tilbyr. Google har ifølge Leonhard over 100 produkter på sin plattform, som styrker hverandre, og sørger for å gi Googles tjenester langt høyere verdi enn en enkelttjeneste.

Han sammenligner også med hvordan aviser som New York Times har skapt verdi for leseren gjennom å pakke sammen et unikt produkt. Et produkt som har langt høyere verdi enn å abonnere på enkelte gode journalister.  

– Teleselskapene må bli en slik plattform for tjenester, men de forstår fortsatt ikke forretningen, de forstår ikke annonsemarkedet og de forstår ikke de sosiale teknologiene. Men de må lære seg å forstå dem for å bli virkelige konvergente selskaper. Jeg kaller det for telemedia-selskaper, sier Leonhard.

Kort tid å gjøre det på

Han mener mobilselskapene kun har tre til fem år på seg å bli en plattformoperatør. Og at fastnettoperatørene neppe har noen fremtid uten å bli en mobiloperatør.

Alternativet er at andre aktører i den globale økosystemet kommer og tar stadig større deler av kaka. Til slutt vil det ikke en gang være kakesmuler igjen til operatørene som sov i timen. De vil selv være spist av andre.

– Telebransjen bør lære av musikkbransjen; en kan bare kontrollere kundene for en kort periode, sier Leonhard og skisserer en fremtid der konkurranse og regulering vil gjøre det umulig å være en ren infrastrukturoperatør.

Bestill billett til årets Telecruise for å få vite mer om mulighetene Leonhard ser for seg for teleselskapene i tiden fremover. Telecruise arrangeres av Inside Telecom, et søsternettsted til Mobilen.no, og en del av Tek.no-nettverket.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen