Planeten Venus kan ha hatt hav av CO2, ifølge forskere. (Bilde: Ksanawo/Shutterstock.com)

Forskere mener Venus kan ha vært dekket av bisarre «hav» av CO2

Nye, rare teorier om vår varme naboplanet.

Blant medlemmene i solsystemet vårt er det nok planetene Mars som generelt står for de fleste nyhetene, hvorav den siste var at Mars-roveren Curiosity hadde funnet spor etter det som kan ha vært biologisk liv på den røde planeten. Nå har det dukket opp en spennende nyhet om vår andre naboplanet Venus.

Nettstedet Mashable melder nemlig at astronomer nå har kommet opp med en ganske så spesiell teori om Venus' fortid, som muligens kan være svaret på et spørsmål som forskerne har slitt med i lang tid.

«Hav» av CO2

Forskere har tidligere antatt at Venus har vært dekket av hav som har formet overflaten, men samtidig er planeten altfor varm til at vann i flytende form kunne ha blitt dannet. På bakgrunn av dette har forskere nå lansert en hypotese som går ut på at Venus muligens hadde hav av flytende CO2 i stedet for av vann.

Foto: Journal of Physical Chemistry Letters

CO2, som også naturlig eksisterer på Jorden, utgjør en svært stor del av Venus' atmosfære, faktisk så mye som 96,5 prosent. CO2 er mest vanlig å tenke på som en gass, men under helt bestemte forhold kan stoffet også innta noe som i kjemien kalles «superkritisk» væskeform.

Dette er en tilstand hvor stoffet har både gass- og væskeegenskaper på samme tid, det vil si at det sprer seg som en gass, men samtidig kan løse opp andre materialer på samme måte som en væske. Tilstanden kan bare oppnås ved høyt trykk og høye temperaturer, hvorav Venus har begge deler. Det atmosfæriske trykket på planeten ligger på hele 93 bar, som grovt regnet betyr at trykket er 93 ganger høyere enn på Jorden.

Ikke som vanlige hav

Forskere mener imidlertid at trykket på planeten kan ha vært enda høyere om man går langt tilbake i tid, noe som altså da kan ha gjort det mulig for superkritisk CO2 å bli dannet, som igjen kan ha skapt de geologiske strukturene man observerer på overflaten av planeten.

Disse «CO2-havene», om de noensinne eksisterte, så sannsynligvis ganske bisarre ut. Ifølge forskerne tok stoffet trolig form som «klaser» som lignet på såpebobler, med gass på innsiden og tykke lag av den superkritiske væsken på utsiden. Hele forskningsdokumentet finner du hos i tidsskriftet Journal of Physical Chemistry Letter (krever registrering).

Superkritisk CO2 fremstilles for øvrig på Jorden i dag, og har en rekke ulike bruksområder, blant annet som løsemiddel i industrien. For et inntrykk av hvordan stoffet ser ut kan du sjekke ut klippet under, hvor en hobbyforsker viser frem den spesielle væsken i et hjemmesnekret «trykkammer».

Nå er det gjort nye oppdagelser utenfor vårt eget solsystem: Romteleskopet Kepler har nemlig funnet en ny planet »