Fornøyd med tiltakene, men varsler aksjon

I forrige uke møtte forbrukerombud Bjørn Erik Thon og barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem (Ap) en rekke representanter for mobilbransjen. Møtet var det andre i rekken av sammenkomster initiert av ombudet, det første fant sted i desember i fjor.

– I fjor tok Forbrukerombudet initiativ til en dialog mellom ulike parter fra bransje, myndigheter og interesseorganisasjoner om hvor¬dan man kan trygge barns bruk av mobiltelefon. Siden det første møtet i desember 2006 har telebransjen bidratt betydelig til en tryggere mediehverdag for barn og unge, skriver Forbrukerombudet på sine hjemmesider.

Lanserte mobilvettguide

Blant tiltakene det vises til, er en mobilvettguide utarbeidet av Chess, Telenor, Netcom, Tele2 og interesseorganisasjonen IKT-Norge. Her veiledes foreldre i hvordan man best kan legge til rette for barnas mobilbruk, og barn rettledes og forklares hvor grensen for uakseptabel bruk mobilbruk går.

– Når du har valgt å gi barnet ditt mobiltelefon, har du også ansvar for å delta i barnets mobilbruk, fastslås det i guiden.

Hjelp til de voksne

Med dette som utgangspunkt oppfordres foreldre til å ta ”mobilpraten” med barna sine på basis av følgende punkter:
  • Mobbing og trakassering via mobil er forbudt.
  • Det er ikke lov å ta bilder av andre og publisere disse uten samtykke.
  • Mottar barnet ubehagelige SMS eller MMS, bør disse vises til foresatte. Slike meldinger kan brukes for å løse problemer.
  • Passord og hemmeligheter bør ikke lagres på mobilen, fordi slik informasjon kan komme på avveie.
  • Mobilen kan også brukes som betalingsmiddel. Avtal derfor med barnet hvor mye som kan brukes på ringetoner, avstemminger og lignende.
Guiden finner du i sin helhet her.

Bebuder kontrollaksjon
Forbrukerombudet beskriver arbeidet som så langt er gjennomført som viktige skritt i riktig retning. Det hersker enighet om å fortsette samarbeidet, og et nytt møte vil bli avholdt før jul.

På møtet ble det etterlyst at man ser nærmere på innholdssiden av barns mobilbruk.

– Forbrukerombudet vil følge opp dette på flere måter: Først gjennom en kontrollaksjon av markedsføringen av mobile innholdstjenester førstkommende torsdag, og deretter videre gjennom et nordisk forbrukerombudssamarbeid med tanke på å utvikle felles retningslinjer for det nordiske markedet, sier Thon.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen