Nettmøte
Petter Ravne Bugten fra Forbrukerombudet stiller opp på nettmøte førstkommende torsdag. Da kan du stille spørsmål om alt fra Facebooks brukervilkår til hvordan det er å jobbe opp mot store internasjonale selskaper sammenlignet med små, norske aktører.

– Forbrukere bør få velge selv hvilke tjenester de vil ha

Forbrukerombudet har svart på Hardware.no-lesernes mange spørsmål.

Du har sikkert hørt om Forbrukerombudet, men vet du egentlig hva de driver med?

Forbrukerombudet er en offentlig myndighet, og jobber for å holde både norske og internasjonale selskaper i tøylene, og passe på at de følger norske lover. Det kan være alt fra urimelige bindingstider til ulovlig reklame på Facebook. De er rett og slett her for å passe på at selskaper gjør som de skal, slik at vi får et tryggere marked.

Den siste tiden har Norge blitt en viktig del av teknologiverden, og flere store aktører har tatt turen opp til vårt kalde land. Strømmetjenester som Netflix og HBO har valgt Norden som sitt nye satsningsområde, og har begge allerede blitt utsatt for kritikk fra det norske forbrukerombudet.

Klokken 14:00 i dag stiller fagdirektør i Forbrukerombudet, Petter Ravne Bugten, opp på nettmøte her på Hardware.no, for å svare på dine spørsmål.

Hva du vil spørre om velger du selvfølgelig helt selv, og kan dreie seg om alt fra nye aktører på markedet til gamle travere.

Her har du et par eksempelspørsmål du kan stille selv, eller bli inspirert av:

  • Hvordan vil bindingsavtalen til HBO Nordic fungere? Hva er mine rettigheter?
  • Har Facebook virkelig eierrett på alle bildene mine?
  • Har Netflix virkelig lov til å be alle brukerne sine i Norge om å frasi seg all rett til rettslige skritt?
  • Pleier internasjonale selskaper å høre på dere?
  • Hvilke selskaper jobber dere med for tiden?
  • Hvor mye samarbeider dere med internasjonale forbrukerombuder?
  1. Gebyrer for fortolling

    Spørsmål fra Anders:

    Hei. Når man bestiller varer fra utlandet kan man ofte ikke hvilket firma som sender pakken. Og deres fortollingsgebyrer kan være sterkt varierende, også innad med samme transportfirma (avhengig av hvilken tjeneste butikken har kjøpt), det er ikke uvanlig med gebyrer som samlet ligger i området 500 kr, og er langt over transportfirmaets reelle kostnader. Hvilken rett har de til å innkreve en så høy pris fra meg som mottaker for en tjeneste jeg ikke har bestilt, og der prisen for meg er ukjent før regningen kommer?

    Svar:
    Hei.
    Når en nettside har markedsføring på norsk og dermed retter seg mot norske forbrukere, skal prisen på produktet gjenspeile hva du faktisk skal betale - dvs. inkl. mva og gebyr. Du skal også få oppgitt en fraktpris og en totalpris før du bekrefter kjøpet, sånn at du kan vurdere prisen før du bestemmer deg endelig for å handle.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:05
  2. Node båndbredde

    Spørsmål fra Ege:

    Hei. Vil forbrukerrådet åpne opp for at node båndbredde/bruk skal kunne bli tilgjengelig til forbruker? I dag så vet man jo ikke hvor mye båndbredde man deler med andre og eventuell belastning på node. Selv merket jeg godt at GET hadde problemer med å levere båndbredde til meg i Kristiansand under Felix Baumgartner sitt rekordforsøk.Det samme kan jo bli et problem nå som HBO og NETFLIX kommer. Føler forbruker har lite og komme med om det er problemer foranliggende sitt nett.

    Svar:
    Hei.
    Det er nok ikke bare opp til Forbrukerombudet å åpne opp for det, men det er leverandøren av internettaksess sitt ansvar å levere den kapasitet som er avtalt. Om de ikke gjør det kan du f.eks. ha krav på prisavslag. Det kommer stadig nye, kapasitetskrevende tjenester, og aksessleverandørene har en utfordring med å sørge for at deres nett takler dette.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:13
  3. Hei

    Spørsmål fra Gunnar:

    Hva synes dere om at det nå ser ut til at enkelte land skal styre internett?

    Svar:
    Hei.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men vi støtter bl.a. Forbrukerrådets arbeid med nettnøytralitet.
    Forbrukerombudet fører tilsyn med markedsføringsloven i alle bransjer og alle medier, også markedsføring på internett.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:17
  4. Makt?

    Spørsmål fra Anon:

    Hei, jeg lurer på hvilken makt forbrukerombudet har. Er dere likestilt med en person med tilgang på advokater?

    Svar:
    Hei.
    Forbrukerombudet er et frittstående forvaltningsorgan som ut fra hensyn til forbrukerne skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og standard kontraktsvilkår er i samsvar med markedsføringsloven.
    Vi forhandler med næringsdrivende når de bryter markedsføringsloven og kan fatte vedtak om overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt hvis vi ikke blir enig med den næringsdrivende.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:22
  5. Ikke mottatt vare fra ELKJOP.NO

    Spørsmål fra Stian:

    Heisann

    Forhåndsbestilte meg Black Ops 2 til Xbox 360 for over 6måneder siden fra elkjop.no. De har enda ikke levert meg spillet og det er fram og tilbake hele tiden om kreditering av faktura, burde jo ikke være noe problem for en vare jeg aldri har mottat. Har jeg noen retiigheter/krav i denne situasjonen?

    På forhånd takk
    Mvh.
    Stian

    Svar:
    Hei.
    Hvis de skulle ha levert spillet er det en forsinkelse som gjør at du får visse rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, og du kan f.eks. ha rett til å heve kjøpet - dvs. at Elkjøp ikke sender deg varen og at du ikke skal betale. Ta kontakt med Forbrukerrådet om Elkjøp står på sitt.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:28
  6. Oppfattes Facebook etc. som offentlige tjenester

    Spørsmål fra Ole Morten Heien - 45:

    Ser at dere blander dere inn i hva slags reklame triks som er tillatt eller ikke på FB, men har vi (sier vi da jeg anser dere som en representant for forbrukeren) egentlig noe med dette? Er ikke FB et privat selskap, i USA, som leverer en helt gratis og egentlig helt "unødvendig" tjeneste for alle og er således helt frivillig? Er det mengden medlemmer som gjør at vi mener vi har rett til å diktere selskapets retningslinjer? Hvor går i så fall denne grensen og hva slags juridiske sanksjoner finnes egentlig for slike saker?

    Svar:
    Hei.
    Mange forbrukere reagerer på sponsored stories i newsfeeden sin på Facebook. Vi fører tilsyn med forbudet mot å sende spam, og fordi disse sponsored stories reiser spørsmål etter dette forbudet, er vi nå i dialog med Facebook om dette.
    Alle næringsdrivende er nødt til å forholde seg til markedsføringsloven - også Facebook.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:44
  7. Angående mine rettigheter, på Steam

    Spørsmål fra Frank hovestad :

    Hei
    har tidligere opplevd
    at min bruker konto på steam,
    har blitt stengt ned, uten min engen velsingelse.
    Da hadde jeg brukt drøye 2,400,-
    på forskjellige spill.
    Ingen av mine mailer, ble da svart på,
    og jeg fikk heller ingen tilbakebetalig av
    de pengene jeg brukte på tjenesten.

    Hvordan, går jeg frem, når tjenester som Steam
    nekter å tilbakebetale siden de oppholder seg i utlandet.

    Svar:
    Hei.
    Jeg vet ikke hvor Steam holder til, men dersom de holder til i Europa kan det hende at Forbrukerrådet kan hjelpe deg med noen råd.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 14:58
  8. Oppdaterte forbrukers rettigheter rundt TV Abonnement.

    Spørsmål fra Cristian D.:

    Hei.

    Når vil vi få "samme" rettigheter i norge som i U.S.A m.t.p. bruk av eget utstyr for mottak av tv sendinger og ikke være nødt til å subsidiere dårlige, ustabile mottakere, skrapet for funksjonalitet?

    Distributører skylder ofte på krav fra selskapene som eier lisensene, men dette er fint ivaretatt i dems eget hjemland med programkort?

    http://www.fcc.gov/guides/cablecard-know-your-rights

    Svar:
    Hei.
    Godt spørsmål! Jeg er enig i at du burde kunne velge den boksen du selv ønsker, men i utgangspunktet er det den som selger en tjeneste som bestemmer dette. Slike bindinger kan imidlertid være urimelige etter markedsføringsloven, men det er ikke noe vi har vurdert ennå.
    Forbrukerombudet deltok i 2010 i et utvalg, bl.a. sammen med flere representanter for bransjen, som vurderte forbrukernes valgfrihet i TV-markedet. Dette var et av flere tema, men det ikke enighet om noen konkret oppfølging om dette. De øvrige oppfølgingstiltakene er dessverre heller ikke fulgt opp av Kulturdepartementet.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:17
  9. Kjøp/lisensiering av programvare fra utenlanske aktører

    Spørsmål fra Ivar:

    hei,

    Saken dreier seg stort sett rundt Steam siden det er de jeg har hatt med å gjøre med.

    1) Steam nekter å opplyse brukere om deres rettigheter ved "salg" (les: lisensiering), som f.eks. at salget i Europa er underlagt forbrukerretighetene festet i Luxembourgs (eller var det Lichtenstein?) lover, siden det er det lille skatteparadiset de har selvfølgelig gjemt kontoret sitt. Bla.a. pga dette så vil de ikke svare på konkrete spørsmål, hverken bekrefte/avkrefte EØS sine brukerrettigheter etc. Jeg fikk nok pengene tilbake til slutt, men kun etter mange useriøse ansvarsfraskrivelser fra Steam. Dette bør skjerpes, og alle som selger i Europa og dermed er underlagt EØS sitt regelverk faktisk følger det da problemene gjelder retur/bytte/reklamasjon.
    Mitt tilfelle var reklamasjon forresten.

    2) I en rettsak fra Storbritania kom nylig avgjørelsen som bekrefter kjøpernes rettigheter å selge "brukte" digitale varer (les: lisens, i 99% av tilfeller) videre til andre, på samme måte man selger brukte CDer, DVDer etc, noe som selvfølgelig ingen av disse elektroniske leverandørene har tilrettelagt. Hvor lenge skal kjøperne holdes for narr?
    Ekte penger skal de ha, men varene virker som noen mytiske enere og nuller i den digitale skyen, som ingen selvfølgelig skal ha ansvaret for MED MINDRE man kopierer de ulovlig.... ja da skriker de uten ende.

    3) Addendum til pkt nr 1 - ang kjøp fra alle slags små fystedømmer, skatteparadiser og by-stater, samt våre store venner fra over atlanteren - alle de burde tvinges til å enten følge lovverket i de landene de selger til (eller fra, hvis sluttbrukeren får bedre rettigheter der. Vanlig juridisk praksis ved kjøp), eller ta seg en tur til en viss plass. Beklager språkbruket, men det er ikke akkurat kjekt å bli henvist til en drakonisk EULA eller TOS, som fraskriver absolutt alt av ansvar.

    Skal ikke kverulere mye lenger, men alt som heter salg av digitale varer må skjerpes og heves til samme nivå som ekte varer. Føler ofte at vi lever i snart 2013 med forbrukerrettigheter på nivå med 1013.

    MVH

    Svar:
    Hei.
    Takk for gode innspill.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:18
  10. Rett til å fraskrive seg ansvar.

    Spørsmål fra Jarl K. Holta:

    Sett at en har en webside/nett-samfunn. Har eieren/eller organsisasjonen som står bak rett til å fraskrive seg ansvaret for det ett individ publiserer, på hans personlige område/profil, eller det han skriver i personlige samtaler/meldinger, sett et individet har akseptert brukervilkår som netopp sier dette?

    Annen situasjon, samme sprørsmål:
    Dette kan sammenligens med det å leie et webhotell på en delt server: alà det du leier hos domeneshop, eller one.com.

    Nei (en kan ikke fraskrive annsvaret): Da sier du også at det er eieren av serveren som har annsvaret for hva som ligger på dems server(?), ikke personen som leier kapasitet til sin webside.

    Ja: Da er det personen som leier webhotellet som har annsvaret for hva han publiserer på sitt domene/område, som også vil si at en kan fraskrive annsvar for hva det enkelte individ gjør på hans webside.

    Svar:
    Hei.
    Brukervilkår er i utgangspunktet bindende dersom man har akseptert de, men de kan bli satt til side dersom de vurderes som urimelige.
    Ansvarsfraskrivelser er ofte noe vi vurderer når vi ser på rimeligheten av forbrukerkontrakter. Akkurat disse problemstillingene som du tar opp har vi imidlertid ikke vurdert konkret. Dersom det er en webside med en ansvarlig redaktør så vil ansvaret for innholdet være lagt på redaktøren, men i andre tilfeller som for nettsamfunn må dette vurderes konkret.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:19
  11. Gebyrer for fortolling 2

    Spørsmål fra Peder:

    Hei.

    Synes ikke du besvarte spørsmålet fra Anders på en god måte. Greit det med nettbutikker som retter seg spesiellt mot norske forbrukere, men hva med alle andre nettbutikker? Spørsmålet er vel heller hvorvidt norske speditører har lov til å ta skyhøye fortollingsgebyr når det aldri er inngått en avtale mellom forbruker og speditør. Forbruker har ofte ikke mulighet til å vite forsendelsemåte på varen og derfor hvem som til slutt krever inn et ofte kunstig høyt gebyr for fortollinga. Hvordan reguleres dette av lovverket, med tanke på at første kontakt mellom speditør og forbruker er et krav om gebyr? Hvilke rettigheter og muligheter har forbruker?

    Svar:
    Hei.
    Generelt er det sånn at det må ligge en avtale bak et krav om betaling, og dette bør avtales når varen kjøpes. Jeg skjønner at dette ikke alltid er mulig, men dersom det ikke er noen informasjon om fraktkostnadene kan det være en fordel å spørre nettbutikken om dette før man kjøper.
    Det er ingen lov som regulerer størrelsen på slike gebyrer som jeg kjenner til, men man kan selvfølgelig nekte å betale og benytte seg av angreretten om man har det (avhenger av hvilket land man kjøper fra - sjekk vilkårene før kjøpet).
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:33
  12. netflix

    Spørsmål fra Espen:

    Har Netflix virkelig lov til å be alle brukerne sine i Norge om å frasi seg all rett til rettslige skritt?

    Svar:
    Hei.
    Et vilkår som bestemmer det er urimelig, i hvert fall om Netflix også praktiserer det slik.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:36
  13. Urimelige lisensavtaler?

    Spørsmål fra Vidar:

    Hvordan skal/kan vi som norske borgere forholde oss til mer eller mindre urimelige lisensavtaler/EULA som vi ser at flere amerikanske aktører forholder oss til?

    Flere aktører opererer blandt annet med at tjenestene kan opphøre å eksistere på et hvilket som helst tidspunkt og krever blant annet at eventuelle tvister skal løses i domstol xx i land yy.

    Hvilke lover/regler gjelder i slike tilfeller?

    Svar:
    Hei.
    Forbrukere bør protestere på urimelige vilkår, og kan gjerne tipse/klage til oss. Hvilke lover/regler som gjelder avhenger av hvilke(t) land det aktuelle selskapet er registrert i. Innenfor EU er det felles regelverk og et samarbeid som gjør det enklere å forandre på slike ting, mens utenfor EU er ikke dette like enkelt. Mange av de store, internasjonale selskapene er imidlertid ofte også registrert i et EU-land, og både Facebook og Apple er eksempler på selskaper vi forhandler med for å få til endringer.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:55
  14. Innlevering av produkt på service, låneprodukt med tilsvarende egenskaper

    Spørsmål fra Tommy Mongo:

    Hei!

    Jeg lurer på hvilke rettigheter jeg som kunde har, dersom jeg f.eks. leverer inn en Samsung Galaxy Note på service. Har jeg krav på en telefon med tilsvarende spesifikasjoner, eller kun en telefon som dekker de "livsnødvendige" funksjonene?

    Svar:
    Hei.
    Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme. Hvis du skal ha en lånetelefon, skal den ha de viktigste funksjonene som på din egen telefon.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 15:58
  15. Elkjøp Retur garanti

    Spørsmål fra Rune:

    Kan Elkjøp ta fra en person returretten? Jeg har kjøpt tv'er for 2 personer og ved en feiltakelse satt de på mitt navn for å så endre det før jeg gikk ut av butikken med produktet! Skjedd det samme 1 gang med Lefdal(men der er det ikke noe problem)!

    Lefdal på sin side sier at det ikke er noen problemer med returretten min selv om de har tilgang til å kikke på alle mine bestillinger på Elkjøp(og Elkjøp på bestillinger gjort hos Lefdal). Jeg er ikke en useriøs kunde jeg mener bare at den informasjon/kvalitet en blir forespeilet av selger og/eller nettsider skal sånn noenlunde stemme.

    Kort oppsummering så er det snakk om:

    1 tv som ble retunert pga. størrelsen ble for liten selv om selger bruker ca. 30min+ på å forklare at dette burde være stort nok selv om tv'en som skulle erstattes var 2" mindre og de hadde jo også returrett)(Elkjøp)
    1 tv som er levert inn pga. feil med bakgrunnsbelysning(80%+ lekkasje) som ble kjøpt med pengene som ble kreditert på den forrige tven(Elkjøp)
    1 tv som fortsatt er i drift hos personen jeg kjøpte den for.
    1 tv som ble avbestilt før den i det heletatt kom inn på lager(Elkjøp)
    1 tv som fortsatt er i drift hos personen jeg kjøpte den for.

    Av disse tvene så er det 3(2 på Elkjøp og 1 på Lefdal) som er blitt kreditert pga. kjøpt i feil navn(Jeg har ikke tv og vil heller ikke lisensavgift for en tv/mottaker jeg ikke har)
    De tvene som ble returnert ble det også gitt en fyldig forklaring på hvorfor de ble returnert(Elkjøp gadd ikke å skrive opp retur grunn/feil, men det gjorde Lefdal)
    Jeg har hatt et godt kundeforhold til Elkjøp i over 10 år med svært lite returer etc., men basert på ovennevnte fant de ut at jeg ikke har returrett på Elkjøp lengre(Iallefall ikke hos nærmeste butikk)

    Svar:
    Hei.
    Når de har en returrett så må de også gi denne til kundene sine, ellers kan markedsføringen være villedende. Om det er noen unntak eller betingelser knyttet til denne retten, må de opplyse om det.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:02
  16. Gebyr ved reparasjon innenfor garantitid

    Spørsmål fra Alan Ulstad:

    Expert krever 250 kroner i gebyr for å reparere f.eks. en kaffemaskin som er 3 måneder gammel. De sier at dette er et gebyr som skal dekke vekstedets reparasjonsutgifter.
    Ifølge mitt eget hode er dette rav, ruskende feil - og ikke i samsvar med forbrukerkjøpslovens §30. Har de rett til å ta slike gebyrer ved rep. innenfor garantitid?

    Svar:
    Hei.
    Du skal ikke måtte betale for å få reparert en mangel innenfor reklamasjonstiden.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:04
  17. Internett over kabeltv

    Spørsmål fra per:

    Hei,
    Hvorfor er det slik at man må abonnere på TV hvis man kun ønsker internett fra feks. Get. For ADSL må man ikke ha fasttelefon.

    Svar:
    Hei.
    Det er Get som bestemmer at de selger disse tjenestene sammen. Etter min mening burde forbrukerne kunne velge den/de tjenestene de selv ønsker.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:07
  18. HBO

    Spørsmål fra Marius Guttormsen:

    blir det noe bindings tid hos HBO?
    eller er 12mnd man må holde seg til?

    2 spørsmål: kommer facebook noen gang til å slutte med reklame på siden deres, det er jo et sosialt nettsted.

    Svar:
    Hei.
    Når det gjelder HBO, så har de ikke lansert tjenesten sin ennå. Vi er imidlertid i dialog med dem om bruk av bindingstid, fordi man ikke kan bruke bindingstid uten å gi forbrukeren en fordel.
    Når det gjelder Facebook, så tror jeg ikke de vil slutte med reklame - spørsmålene som vi diskuterer med dem er hvor og hvordan denne reklamen blir vist.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:13
  19. EA Origin

    Spørsmål fra Pål:

    Hvorfor går dere ikke på store internasjonale selskaper som har EULA-er som helt klart bryter norsk lov, der de krever tilgang til informasjon de ikke har noe med fra Brukere/pcer?

    Svar:
    Hei.
    Vi må alltid vurdere hvor stort problem noe er for forbrukerne opp i mot andre problemer, fordi det er svært ressurskrevende å ta opp slike saker.
    Når det gjelder tilgang til personlig informasjon, kan dette reise spørsmål etter personopplysningsloven som Datatilsynet fører tilsyn med.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:16
  20. Canal Digital

    Spørsmål fra Erling:

    Canal Digital har støtt og stadig tilbud der man kan få redusert pris dersom man binder seg for en periode. Dette virker ofte forlokkende på meg som allerede er kunde.

    Når jeg tar kontakt med dem får jeg stort sett vite at tilbudet kun gjelder nye kunder, og at dersom jeg ønsker å benytte meg av tilbudet må jeg si opp mitt abbonoment og tegne det på nytt igjen.

    I noen tilfeller (f.eks. valg av kanalpakker) har man tilnærmet null 'nedetid' fra abbonomentet er utløpt til man har tegnet et nytt.

    Dette virker veldig baklengs. Er det noe vi som forbrukere kan gjøre med dette? Både mtp at det ofte ikke står noe i markedsføringen om at det kun gjelder nye kunder, og at det lar seg løse ved å si opp for så å tegne på nytt etter nåværende avtale utløper.

    Svar:
    Hei.
    Jeg er enig i at dette virker rart, og etter min mening burde de gi slike tilbud til alle kunder. Om du er misfornøyd med dette kan du vurdere å bytte tilbyder, men dersom det ikke er et alternativ kan du si fra til Canal Digital.
    Dersom tilbudet kun gjelder nye kunder, må de som du skriver presisere dette i markedsføringen. Om de ikke gjør det kan du klage til oss.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:22
  21. Internett

    Spørsmål fra Per Håkon Perdersen:

    Hvilken internett leverandør bør man han for å få best mulig nett, til minst mulig pris?

    Svar:
    Hei.
    Det avhenger av hvor du bor. Sjekk telepriser.no og andres erfaringer.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:24
  22. Tv og internett

    Spørsmål fra Askakiller234:

    Hvilken TV og internett leverandør bør man ha for å få best mulig internett og flest mulig kanaler?

    Svar:
    Hei.
    Det avhenger av hvor du bor. Sjekk telepriser.no (gir kun prisoversikt for internett - ikke tv) og andres erfaringer.
    Mvh
    Petter
    Besvart: 29. nov. 2012 16:25

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen