Forbruker-dronningen

TV 2 Hjelper deg har vært på luften i hele 15 år, og har hatt over 500 sendinger hvor de har talt forbrukernes sak. I de ni siste årene er det Solveig Barstad som har frontet din sak mot useriøse aktører, og nå har norsk TVs lengstlevende forbrukerprogram startet ny sesong.

Vi spurte Barstad om hun i løpet av årene har sett en endring i hvilke bransjer nordmenn klager mest på.

- Hus og bil er alltid gjengangere hos oss. Det dreier seg mye penger. Ellers går det litt i bølger. Når nye bransjer eller produkt dukker opp, kommer de gjerne også i klagebunken vår. Akkurat nå får vi mange klager på Apple og iPhone, forteller Barstad

Mange klager på data
Med nye bransjer kommer også nye og kreative forsøk på å tjene penger på den jevne nordmann. Vi i Teknofil har blant annet satt lyset på useriøse aktører som selger ringetoner på abonnementsbasis til blodpris, nettbutikker som ikke holder mål og skamløse brukeravtaler. Hvordan kommer tele- og databransjen ut på klagetoppen i forhold til andre bransjer?

- Bransjen ligger nok i toppen av vår klagestatistikk. Vi får mange henvendelser om både TV, PC, mobil og tjenester som mobilt innhold, kabel-TV og internettforbindelse, sier hun.

Og det er slett ikke bare små og ukjente selskap som gjør at folk klager.

- De er frustrerte over dårlig service i butikkane. Dessuten sliter svært mange med å få gjennomslag for reklamasjonsretten sin. Vi fikk nylig klage fra en 15 år gammel jente som ville reparere skjermen på Mac-en sin. Apple krever like mye for en slik reparasjon som det koster å kjøpe en helt ny maskin. Kunden reagerer selvsagt når Apple viser så liten vilje til å ordne opp, og at de setter et prisnivå som i praksis betyr at de nektar å reparere, forteller Solveig Barstad.



Lettere for svindlerne
Det er ikke bare vi forbrukere som tar i bruk ny teknologi, det gjør også de useriøse aktørene på markedet. TV 2 Hjelper deg-dronningen kan fortelle at internett og e-post har gjort det enklere for svindlerne der ute.

- Det er lettere å nå ut til mange om du er interessert i å lure folk. Det finnes for eksempel alt for mange useriøse nettbutikker, som tar seg forhåndsbetalt for varer de aldri leverer, sier Barstad.

Det er ikke bare forbrukere som kan ha trøbbel i en teknologisk hverdag, med mobilkamera overalt, privat informasjon lagret på små dingser det er enkelt å miste og Facebook som venneaggregator er kjente fjes enda enklere å hente ut informasjon om.

Mot Iam.no
Du er jo en kjent person, hvordan beskytter du privatlivet ditt i en mobilkamera- og Facebook-verden?

- Jeg er ikke så bekymret over det. Norge er et lite land, og TV-programledere lever et helt vanlig og normalt liv. Jeg bruker Facebook mye og synes slike nettverk er morsomme, men er kritisk til sider som Iam.no. Det er en stor forskjell på nettsamfunn som du frivillig går inn i som Facebook, i motsetning til Iam.no som skal tjene penger på å legge ut privat informasjon om nordmenn, sier en engasjert Barstad.

(Iam.no er et nettsted som har som forretningsmodell å legge ut så mye informasjon om alle nordmenn over 16 år som overhodet mulig. Dette inkluderer alt fra telefonnummer, adresse og fødselsdato - til profiler på sosiale nettverk, bilder av deg og lignende. All denne informasjonen legges ut på nettstedet som profiler uten at selskapet har fått samtykke fra noen, og selskapet har fått massiv kritikk i mediene i høst. Red. anm).

Om du derimot googler ”Solveig Barstad” ligger det ikke mye personlig informasjon på nett, men programlederen sier dette ikke er noe hun har jobbet bevisst med.



Jobb-blogger
Du har også en blogg, hvordan bruker du denne?

- Bloggen min er først og fremst et verktøy i jobben, likevel kan jeg jo være mer privat og fortelle om ting som opptar meg, selv om det mest dreier seg om forbrukerrelaterte saker i vid forstand.

Selv er Barstad mest glad i mobiltelefonen av de nye teknologiske nyvinningene, men heller ikke TV 2 Hjelper deg-programledere slipper unna frustrerende brukeropplevelser.

- Nylig fikk jeg en ny mobil, som for øvrig har fått gode kritikker hos Mobilen.no (Teknofils søstermagasin, red.anm). Likevel var det flere ting som ikke fungerte som det skal på helt vanlige telefoner. Etter mye om og men ble det konstatert at mobilen måtte ha en programvareoppdatering. Det samme skjedde nettopp med den nesten nye GPS-en i bilen. Det er utrolig frustrerende når nye produkt faktisk fungerer dårligere enn det gamle produktet og må ”repareres” for å fungere slik det skal, sier hun.

Har du selv noen gang følt deg lurt av en selger?

- Nei, men jeg er lei av å svare nei til ”uflaksforsikringer” hos Elkjøp og Expert. Selgerne virker faktisk flaue over å spørre, og forteller lett unnskyldende at de er pålagde å spørre, sier Barstad.




Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen