For vanskelig å kjøpe PC

Hvis du noensinne har trasket rundt i butikken og kikket på bærbare datamaskiner, har du ikke kunnet unngå å legge merke(!) til til alle klistremerkene som som skal opplyse deg om hva du finner under panseret - Intel, Centrino, AMD, Vista, Turion, Dolby, Pentium, ATI Radeon... men med mindre du finleser spesifikasjonene sier det deg egentlig veldig lite. Hva betyr det derre Pentium-stempelet for din bruk?

AMD, som i likhet med Intel produserer komplette plattformer (prosessor, brikkesett og grafikkløsning) for både stasjonære og bærbare datamaskiner, skal nå prøve å gjøre livet enklere for forbrukerne ved å ta fokus vekk fra maskinvare og over på bruk. Dette har de tenkt å gjøre ved å koke alt annet ned til en ny, tredelt merking: Vision.



Forskjellige folk har forskjellige behov, som igjen betyr at det er store forskjeller når det gjelder hvor mye penger hver enkelt trenger bruke på en ny datamaskin. Så mens noen klarer seg fint med en enkel sak til noen tusenlapper, vil andre kunne bruke det mangedobbelte for å tilfredsstille en mer avansert bruk.

For å dekke flest mulig "vanlige" brukere har AMD altså valgt å dele merkingen i tre: Vision, Vision Premium og Vision Ultimate. I hovedsak kan vi si at den første er beregnet på "hverdagsbruk", Premium for den med litt behov innen spill og HD-innhold, mens Ultimate skal  tilfredsstille også de mer krevende brukerne. Eller som de selv skriver det:



På AMDs nettsider finner du også et verktøy som skal hjelpe deg å velge.

Live! om igjen?
Dette er ikke første gangen bransjen forsøker seg på å stemple maskinvare etter bruk. For noen år siden hadde jo AMD et Live!-stempel (og Intel det samme med Viiv) som skulle settes på på PC-er for hjemmeunderholdning (les: stue-PC), for å vise kjøperen at den nådde et visst minstemål når det gjaldt maskinvare og programvare. Problemet var uklare grenser og at utviklingen gikk så fort at snart alle PC-er oppfylte kravene, og kjøperne var like langt.

Om en slik inndeling blir like håpløs denne gang som den var da kommer an på flere faktorer. Det første er hvor fort ny maskinvare, nye tjenester og nye bruksområder kommer på banen. Det andre er at både kjøpere og selgere må sette seg inn i forskjellen på de tre merkene, slik at det blir mulig å ta et opplyst valg.

Et tredje spørsmål er om Intel kommer til å kaste seg på samme linje - og om det da bidrar til å oppklare eller forvirre kjøperne ytterligere.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen