–  For tidlig å avskrive Windows Phone

Windows Phone har fått mye skryt, men markedet nøler. Det kan fort endre seg, mener Espen Irwing Swang.

Under Telecruise 2012, fortalte både One Calls Øistein Eriksen og Nexias Finn Terje Schøyen hva de så i sine krystallkuler. Ingen av dem nevnte Microsofts Windows Phone med ett ord.

Også på Internett florerer artikler og blogger som dømmer både Windows Phone og Nokia-samarbeidet nord og ned.

Les også: Nokia er ett trinn unna "søppel"

At Nokias markedsandel stuper er ikke til å komme utenom. Samarbeidet med Microsoft har så langt ikke klart å stanse fallet. Men selv om markedsandelen har stupt, så er det bare Samsung som har passert selskapet i markedsandeler. Det skjedde i første kvartal i år, da Nokia solgte 83 millioner mobiltelefoner, mens Samsung solgte 93 millioner.

Det gir Samsung en markedsandel på 25,4 prosent, mot Nokias 22,5, ifølge Strategy Analytics. Nokia selger fremdeles mer enn dobbelt så mange mobiltelefoner som Apple, men så har heller ikke Apple billige produkter for salg i utviklingsland.

Fortsatt store i utviklingsland

For nordmenn kan det nok virke mer dramatisk for Nokia enn situasjonen i virkeligheten er. I Norge er 8 av ti nye mobiltelefoner smartmobiler, og markedsandelen for Windows Phone 7.5 ligger på mellom 7 og 8 prosent. Nokia er suverent størst på Windows Phone, men også Samsung, LG og HTC har lansert Windows-modeller.

Mange av de som avskriver Windows Phone viser til Nokias dalende stjerne, til tross for at Nokia bare er en av mange som vil lansere nye Windows-modeller i løpet av året.

Marked i endring

Jeg har fulgt de ulike aktørenes oppturer og nedturer i mobilmarkedet siden Nokia stjal mobiltronen fra Motorola i 1998. Om det har lært meg noe som helst, så er det at mobilmarkedet er i kontinuerlig endring. Ved inngangen til dette årtusenet var Siemens Mobile så store at de måtte kjøpe Bosch for å kunne produsere nok mobiltelefoner. Fem år senere var mobildivisjonen et så stort pengesluk for Siemens, at BenQ fikk kjøpe virksomheten.

Men BenQ sluttet uten forvarsel å putte penger i sin Siemens-satsing, og i januar 2007 var det kroken på døra.

Like ille gikk det ikke for Ericssons mobildivisjon, som var dypt nede i en bølgedal da Ericsson og Sony i 2001 etablerte Sony Ericsson. På høyden  hadde Sony Ericsson en markedsandel globalt  på ca 7 prosent. Nå har Sony kjøpt ut Ericsson, og selskapet satser utelukkende på smarttelefoner med Android.

Motorola, som for 15 år siden var verdens største mobilprodusent, forsvant fra Europa uten forvarsel. Nå er de på vei tilbake, men å komme tilbake til fordums storhet er ingen enkel oppgave. Selskapet er kjøpt av Google, som står bak operativsystemet Android. At Motorola vil satse på Windows-mobiler synes dermed lite trolig.

Mobilmerker som Mondial, Mitsubishi, Panasonic, Simonsen, NEC, Benefon, Alcatel, Phillips, Magcom, Toshiba, Palm og HP er alle borte fra norske butikkhyller.

Nye merker er kommet til, men av disse er det bare HTC og iPhone som virkelig har klart å sette spor etter seg. Samtidig har lilleputten Samsung vokst til verdensherredømme, mens LG, ZTE og Huawei drømmer om å gjøre det samme.

Operatørene får mindre betydning

Den største forskjellen på mobilmarkedet før og nå, er at operatørenes innflytelse er blitt mye mindre. Fremdeles er det avgjørende for mobilprodusentene at mobiloperatørene kjører kampanjer på deres produkter, men like viktig er det at mobiltelefonene fungerer som en del av et større økosystem. Den kampen er bare så vidt begynt, og det er her Microsoft har sin styrke.

Apple har riktig nok tjenestene iTunes og iCloud, i tillegg til AppleTV, nettbrett, mobiltelefoner og bærbare datamaskiner. Penger har de også, så fremtiden for iOS ser på ingen måte mørk ut.

Android har passert iOS i antall brukere, og utvalget av applikasjoner er mer eller mindre det samme. Men Google har ikke klart å samle alle sine skytjenester i et felles univers. Her har de ulike mobilprodusentene valgt ulike løsninger for sentrale tjenester som musikk og lagring på nett. Googles operativsystem for datamaskiner, Chrome OS, har heller ikke fått noen varm mottakelse.

Microsoft har heller ikke gjort nok for å få sine tjenester til å spille sammen med Windows Phone. Bing, Zune, Windows Live, Skydrive og Xbox Live kan alle brukes mer eller mindre fra en Windows-mobil, men tjenestene er ikke veldig godt implementert. Sender du en SMS fra en Windows-telefon til en annen, så sendes ikke meldingen som en gratis Live-melding i samme grensesnitt, slik Apple gjør med iMessenger. Applikasjonsutvalget på Windows Phone er heller ikke like imponerende som på iOS og Android.

Windows 8

Lederen for Micorsofts mobilsatsing i Norge, Fredrik Gørrisen, sier han har tro på at Microsoft om ett år vil ha 20 prosent av markedet for smartmobiler. Det tror ikke jeg. Selv med en vellykket revitalisering av Windows Phone kan jeg vanskelig se for meg mer enn en dobling av dagens nokså beskjedne markedsandel. Men som Gørrisen ganske riktig sier: – Du har ikke sett Windows 8 på en mobiltelefon – det har jeg.

Microsoft har skuffet før og kan gjøre det igjen, men jeg har tro på at Windows 8 vil bli en reell utfordrer til iPhone og Android-mobiler. Om vi med dette kan kjøre de samme applikasjonene og tjenestene sømløst på alle plattformer, så har Microsoft en reell sjanse til å hente inn konkurrentenes forsprang.

Samsung har ymtet frempå om at deres neste Windows-mobil skal ha minst like gode spesifikasjoner som Galaxy S III, og både HTC og LG vil gi Nokia konkurranse om Windows 8-kundene. Det betyr at du vil få mange Windows 8-mobiler å velge mellom.

Apple har til nå holdt seg til én modell, og sliter med å fornye seg.  Google løper i alle retninger. Her er det definitivt plass for et stort OS til.

Hva tror du? Tror du Windows Phone kommer til å lykkes? Hva med Nokia? Bruk kommentarfeltet, eller gå til tråden i diskusjonsforumet.

Les alle kommentarartiklene her

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen