Fildeling og det nye musikkmangfoldet

Bakgrunn

Dette er tredje og siste del i artikkelserien om ulovlig fildeling og det nye musikkmangfoldet. Den første delen het Omsetningen faller, og den andre delen het Å forstå fildeling.

Platebransjens omsetning daler, men musikkinteressen hos folk flest er minst like stor som på slutten av 90-tallet.

Det er et etablert faktum at ulovlig nedlasting er noe av grunnen til platebransjens reduserte omsetning. Piracy Kills music-kampanjen fra 2007 hevder at dette truer rekrutteringen av nye artister, men så langt er det ingenting som tyder på dette.

Ingressbilde fritt etter Leon Brocard.

Bakgrunn

Dette er tredje og siste del i artikkelserien om ulovlig fildeling og det nye musikkmangfoldet. Den første delen het Omsetningen faller, og den andre delen het Å forstå fildeling.

Platebransjens omsetning daler, men musikkinteressen hos folk flest er minst like stor som på slutten av 90-tallet.

Det er et etablert faktum at ulovlig nedlasting er noe av grunnen til platebransjens reduserte omsetning. Piracy Kills music-kampanjen fra 2007 hevder at dette truer rekrutteringen av nye artister, men så langt er det ingenting som tyder på dette.

Ingressbilde fritt etter Leon Brocard.

Mindre omsetning, større mangfold

Mens IFPI og deler av norsk platebransje lanserer holdningskampanjer for å påvirke folks syn på fildeling, prøver bransjen i praksis å gjøre grep for å tilpasse seg. Det at platebransjen ikke lenger kan regne med samme inntjening på de store, internasjonale utgivelsene, har f.eks. gjort at platebransjen nå satser mer på lokale artister.

I Norge blomstrer det for tiden av artister innen de fleste musikkstiler, noe som kan observeres på Bylarm-festivalen eller på det enorme antallet band/artister som har registrert seg på NRK Urørt. Alle de store byene i Norge har flere pop/rock-konserter enn de hadde for 10 år siden. Dette gjør også utslag som at norske artister spiser markedsandeler fra de internasjonale artistene.

Under førjulssalget 2006 og 2007 var halvparten av artistene på Topp 40-lista norske, i mot 30-35 % i gjennomsnitt i tidsrommet 1997-2007. Samlet blir det dermed lansert mange flere norske albumutgivelser enn før. Visstnok går salget av norsk populærmusikk også godt, og Årets Bylarm-festival hadde hele 18 artister/band som sang på norsk, i mot 4 band ifjor, og bare ett i 2007.

Rockettothesky på By:Larm. Bilde: Aslak Raanes (CC-BY)
Rockettothesky på By:Larm. Foto: Aslak Raanes

Det er definitivt vanskeligere å være kommersiell artist i dag, men samtidig har det blitt større rom på bunnen, fordi selskapene må satse bredt for å nå ut flere og selge flere album. Rekrutteringen er ikke truet, som Piracy Kills Music-kampanjen hevder, men muligheten unge artister har for å jobbe seg oppover til å bli superstjerner har blitt redusert.

Kommentarer (55)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen