Feature Shinkansen

Et 700-serie HIKARI-tog på den japanske superekspressen – Shinkansen. (Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Vi fant togene norske politikere drømmer om

Norge snakker såvidt om supertog. Japan har hatt dem i 50 år.

Hardware.no/Japan: Vi har allerede gjestet Tokyos teknologimekka Akihabara, og sett hvordan japanere fordriver tiden i arkadehaller, men «soloppgangens rike» Japan har fortsatt mye spennende å by på. Vi skal derfor ta en teknologisk rundtur i landet, og for å komme oss rundt bruker vi noe av det mest avanserte som finnes innen infrastruktur – og i dag skal vi fortelle om opplevelsen den leverer.

Vi sitter på Shinkansen, Japans superekspresstog, som strekker seg fra Aomori i nordøst til Kagoshima i sørvest. Med hastigheter som kan passere 300 kilometer i timen tilbakelegger de digre, slangeliknende togsettene de 475 kilometerene mellom Tokyo og Kyoto på bare 141 minutter – inkludert alle små stopp. Første stasjon etter Kyoto er Osaka, 51 kilometer eller 25 minutter senere.

Ut fra dette kan vi gjøre et tankeeksperiment, og overføre ytelsen til norske forhold. Da kunne togturen Oslo–Bergen, som i dag tar opp mot ni timer, gått unna på en fjerdedel av tiden. Oslo og Drammen ville vært knapt 20 minutter fra hverandre – like lenge som en trikketur fra Storo til Oslo S utenfor rushtid i dag. En tur fra Tromsø til hovedstaden ville tatt drøyt åtte timer – og det er hvis toget hadde stoppet like hyppig langs hele strekningen som den gjør på den mest befolkede linjen i hele Japan.

Les kommentarene (11)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen