Test

Farmers Market ? Surfin? the USSR

Med uforlignelige musikalske krumspring gjort med en ablegøyers innovative vri, har Farmers Market under parolen ”Speed-balkan-boogie” gjennom flere år gjort seg beryktet for sin karakteristiske balkanmusikk. Med ”Surfin’ the USSR” planter orkesteret en obelisk midt i stumpen på det norske platemarkedet, og de har all grunn til å smile hele veien til den russiske Promsvjazjbank.

Åpningstittelen Surfin the USSR inneledes riktignok med surfgitar, men det må meldes om forsvinnende lite som lukter av Dick Dale, Brian Wilson og deres like. Det er især de bulgarske folketoner kvintetten tradisjonelt har hatt som varemerke, og denne dynamiske folkemusikken er naturligvis representert i bøtter og spann, men på sin fjerde utgivelse favner de atskillig bredere. Og hvem kjenner vel bukselommene bedre enn buksens rettmessige eier? Slik presenterer i alle fall Farmers Market det som er alt annet enn lommerusk: Sigøynersurf, bollywood-country, tyrkisk metall, dissonant polyfon kvinneglam, forsoffen maskulin gjespesang, sekkepipepop, balkanbluegrass og twangstrøyegitar i truede taktarter.

Musikalsk gjennombrudd?

Farmers Market var opprinnelig et jazzorkester med arnested ved jazzlinjen ved NTNU, som siden starten i 1991 gradvis har latt seg farve og inspirere av folkemusikk i utallige former og fasonger, strømninger i populærkulturen; fra Trey Parkers musikalske perler i South Park, til listetopper, country, rock etc. Sluttresultatet er et musikalsk inferno av saltomortaler, skjeve akkorder og asymmetriske taktarter. Musikk for den glade og eklektiske lytter med andre ord. Det er lett å trekke paralleller til John Zorns legendariske band Naked City hva angår teknisk briljans, lekenhet og særegenhet, selv om disse ligger noen lysår fra hverandre i uttrykk og stil. Men tilføyer man et annet fantastisk orkester, Ivo Papasovs Wedding Band, befinner man seg i alle fall på samme planet.

Det er heller ikke vanskelig å forstå Mike Pattons (Mr.Bungle m.m.) fascinasjon for bandet, og hans iver etter deres signatur for hans plateselskap Ipecac, som nå er deres nye ”hjem”. Kanskje den riktige veien å gå for å nå ut til et bredere publikum. For faktum er at Farmers Market har levert sitt mest konvensjonelle album pr. dags dato, selv om det umiskjennelig klinger som før, bare enda mer insisterende.

Norske Farmers Market har levert en storartet heisatur à la Østblokk.
Norske Farmers Market har levert en storartet heisatur à la Østblokk.


Tradisjon og kreativ galskap

Som vanlig vris og vendes tradisjonelle folketoner, og dyppes i den selvkomponerte gryte. Husets spesialitet som sådan er uovertruffen. Kjære toner fra populærmusikken radbrekkes som dessert, og bygges opp på ny av fingernemme arkitekter med utsøkt blikk for detaljer. For eksempel, "Ferry across the Mersey" (her enkelt og greit kalt Lodtschitze mini Maritza) seiler forbi under bulgarsk flagg, mens indiske blindpassasjerer vinker og gliser bredt fra dekket. Carolas ”Främling”, en publikumsfavoritt i konsertsammenheng, stiller også i ny drakt for anledningen. Kreasjonen heter forøvrig Ladyboy’s Night at the Cultural Relativism Saloon, må vite.

To Hell and Baku er kanskje det mest rocka som har kommet fra denne kanten; en klarinettdrevet tyrkisk melodi som drar seige lass med heavymetal-gitarer gjennom humpete landskap, ikke ulikt noe vennene i Estradasphere kunne ha gulpet opp. Boken klappes sammen etter den nydelige Yagoda hvor de serafiske toner fra den bulgarske stats kvinnekor smeltes sammen med harpe og klarinett, og avslutter det hele på fin manér. Underveis går ulike James Bond-temaer igjen (og igjen) som desorienterte husspøkelser på flere spor, og for det musikkunnskapsrike publikum vil den referanserike og assosiasjonsmette utgivelsen bli en skikkelig godbit.

Slik presenterer i alle fall Farmers Market det som er alt annet enn lommerusk: Sigøynersurf, bollywood-country, tyrkisk metall, dissonant polyfon kvinneglam, forsoffen maskulin gjespesang, sekkepipepop, balkanbluegrass og twangstrøyegitar i truede taktarter.

Anført av en strålende opplagt kapellmester i trekkspillvirtuos og multiinstrumentalist, Stian Carstensen, spiller Farmers Market med flere kort i ermet og trekker musikalske kaniner opp av hatten både en og seksten ganger. En stødigere rytmeseksjon enn den slagverkautoriteten Jarle Vespestad og basskløpper Finn Guttormsen utgjør, skal man lete lenge og lengre enn langt etter. Gitarist Nils Olav Johansen byr på sedvanlig eminent gitarspill, og bulgareren Trifon Trifonov er åpenbart i en saksofonklasse for seg. Gjesteartist Filip Simeonov fra sigøynerensemblet Taraf de Haidouks, er én av flere artister som bidrar med musikalske spillopper. Heldigvis har det fingernemme mannskapet en klar og helhetlig visjon, og surfeturen gjennom østblokk- og balkanland som kunne endt i mageplask, manøvreres med en kirurgs presisjon og en estetikers eleganse – således hales både surfebrett og seier i land.

Selve titlene må også nevnes. De bærer i kjent Farmers-ånd preg av finurlige ordspill: From Prussia with love, The Dismantling of the Soviet Onion Made Us Cry, Anyone Who Remembers Vladiwoodstock Wasn’t There og Red Square Dance. I tillegg kan man lese på plateomslaget: ”All songs by Lenin/McCarthy except *". Hver bidige tittel er naturligvis merket med en stjerne..

Konklusjon

Humor og teknisk samspill i storartet, sjelden gavepakning. Slike artister vokser dessverre ikke på trær. Neste gang man hører noe av samme kaliber, er det sikkert en ny utgivelse fra Farmers Market.

Farmers Market Surfin' USSR   Les mer »

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen