Facebook vil eie alle dine bilder

Tidligere denne måneden endret nettsamfunnet Facebook sine brukerbetingelser. Det hele skjedde tilsynelatende uten mye styr. Det var helt til noen la merke til at Facebook hadde gjort noen små men svært viktige endringer.

Vil ha delingsretten til din informasjon
Avisen The Consumerist oppdaget at Facebook sine nye betingelser hadde noen viktige endringer med henhold til lagring av innhold etter at du velger å slette en konto. I den nye brukeravtalen virket det som om Facebook har rett til å lagre kopier av innhold du har lastet opp selv om du selv valgte å slette innholdet selv.

- Du gir herved Facebook verdensomspennende, evig, ikke-eksklusiv, gratis og ugjenkallelig lisens til å bruke, reprodusere, publisere, modifisere, scanne, oversette og distribuere (gjennom flere kanaler) alt brukerinnhold du legger ut eller i sammenheng med Facebooks tjenester, står det i den nye brukeravtalen.


Denne delen av avtalen er rimelig lik den tidligere versjonen, men Facebook hadde passet på å fjerne et avsnitt på slutten av avtalen. Dette avsnittet lød som følgende:

- Du kan fjerne ditt innhold fra nettsiden på hvilket som helst tidspunkt. Hvis du velger å fjerne brukerinnhold så vil lisensen gitt over automatisk gå ut. Du gir likevel samtykke til at selskapet kan beholde arkiverte kopier av ditt brukerinnhold.

Brukerstorm
Det var ikke få som reagerte på at Facebook fjernet disse siste setningene fra sin brukeravtale. Med dette sa de i realiteten at de har tilgang og rett til å bruke det innholdet du laster opp til evig tid. Ifølge Cnet News var det flere bloggere, deriblant musikere, som annonserte at de med dette ville slette hele sin Facebook-profil. De fryktet at innholdet de hadde lastet opp ville kunne selges videre av Facebook senere. Den tidligere versjonen av brukerbetingelsene ga Facebook brede fullmakter, men denne nye versjonen gikk alt for langt mente de. Flere brukere har allerede opplevd at bilder fra nettstedet har spredd seg. Kevin Colvin fra USA opplevde for eksempel at et bilde han la ut fra en Haloween-fest ble spredd over så og si hele nettet.

Som seg hør og bør har det også blitt opprettet en egen Facebook-gruppe mot de nye vilkårne. Gruppen har på kort tid fått 16.000 medlemmer.


- Vi er avhengige av denne retten
Diskusjonen på nettet har etter hvert blitt såpass heftig at Facebook-sjefen selv, Mark Zuckerberg så seg nødt til å besvare anklagene. I et innlegg på Facebooks offisielle blogg klargjør han hvordan Facebook ser på bruk av brukergenerert innhold. Ifølge han har Facebook ingen planer om å videreselge dine bilder.

- Når en person deler informasjon på Facebook så er vi avhengige av en lisens som gir oss muligheten til å dele den informasjonen med andre personer de har bedt oss om å dele den med. Uten denne lisensen så kunne vi ikke hjulpet personer med å dele denne informasjonen. Et av spørsmålene angående våre nye brukervilkår handler om hvorvidt Facebook kan bruke denne informasjonen for alltid. Når en person deler en melding med en venn så lages det to kopier - en i personens utboks og en annen i deres venns innboks. Selv om denne personen deaktiverer sin konto, så vil vennen fortsatt ha en kopi. Vi mener dette er den riktige måten for Facebook å fungere og det er også på denne måten andre tjenester som e-post fungerer. En av grunnene til at vi oppdaterte våre brukervilkår var for å gjøre dette klarere, skriver Zuckerberg.

Det var da ikke først og fremst lagring av meldinger de fleste reagerte på. Mange syns det var langt viktigere å kunne beholde kontrollen over personlige bilder, videoer og annet mer sensitivt innhold. Folk fryktet at Facebook med de nye brukervilkårne kan ta seg retten til for eksempel å lagre dine bilder og på et senere tidspunkt, selv om du for lengst har slettet både bilder og konto, kunne selge disse til for eksempel media.


Lover deg trygghet
Zuckerberg på sin side understreker at Facebook slett ikke har noen intensjoner om dette.

- Vi har i realiteten ikke noe ønske om å dele din informasjon på en måte du ikke ville ønske. Den tilliten du gir oss til å dele informasjon er en viktig del av hvordan Facebook fungerer. Vårt mål er å kunne tilby et godt produkt og å kommunisere tydelig for å kunne hjelpe folk til å dele enda mer informasjon i et tillitsvekkende miljø, skriver han.

Facebook har i tillegg på plass personvernsretningslinjer som setter begrensninger på hvordan de kan dele din personlige informasjon. Derimot er det ingenting som begrenser selskapet fra å dele informasjon om deg i markedsføringsøyemed, Zuckerberg benekter heller ikke at selskapet nå har retten til å lagre dine bilder for alltid. Han gir kun sitt ord på at disse ikke skal videreføres uten din tillatelse.

Alt må ikke deles på nett
Her er det viktig at du selv stiller inn de innstillinger som du mener ivaretar ditt personvern best mulig i Facebook og på andre nettsider. Datatilsynet i Norge har flere ganger påpekt at nettsamfunnet har vide brukervilkår, samtidig har de lagt vekt på at informasjon du laster opp på nettet, både på Facebook og andre nettsteder, vanskelig kan fjernes senere. Om du derfor har personlige bilder du slett ikke ønsker at skal spres i det hele tatt er det beste å holde de borte fra nettet.

Ofte er det langt bedre å vise de frem for et knippe gode venner via andre medier.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen