Facebooks grunnlegger og toppsjef, Mark Zuckerberg. (Bilde: 16854596/Istockphoto)

Facebook tapte en milliard kroner

Har presentert sin første kvartalsrapport.

Facebook har for første gang i historien presentert et kvartalsregnskap. Sent i går kveld gikk sjefen selv, Mark Zuckerberg, ut med tallene for årets andre kvartal.

Bunnlinja er rød så det holder, Facebook tapte 157 millioner dollar i perioden. Det er nesten en milliard norske kroner, noe som sendte aksjekursen ned hele 10 prosent i den elektroniske etterhandelen på Wall Street.

Som forventet

I mai gikk Facebook på børs, noe som ble den beste børsnoteringen for et IT-selskap gjennom tidene. Tiden etter har vært langt mer vrien, selskapet har blitt anklaget for å skjule negative prognoser som kom like før børsnoteringen.

Selv om gårsdagens presentasjon nesten sendte aksjen til et nytt bunnivå, er resultatene akkurat som analytikerne forventet.

Selskapet dro inn 1,18 milliarder dollar i inntekter. Det meste kommer fra annonser, som står for 992 millioner dollar, mens 192 millioner er fordelt på øvrige inntekstskilder. Det er en økning på 32 prosent fra andre kvartal i fjor.

Tross en kraftig økning i inntekter, har Facebook hatt en rekke store utgifter – utgifter som vokser raskere enn inntektene. Børsnoteringen i mai var ikke billig, og Facebook har bygget en rekke egne datasentere den siste tiden. I tillegg har de eierandeler i Zynga, selskapet bak spillet FarmeVille, som leverte 300 millioner mindre i omsetning enn man hadde trodd på forhånd.

Nesten 1 milliard aktive brukere

Facebook har også brukt snaut 400 millioner dollar på markedsføring, en pott som er fire ganger større i år enn i fjor. Det har gitt det sosiale nettverket en rekke nye brukere. Hele 955 millioner brukere er aktivt inne på nettstedet hver måned. 552 millioner av dem besøker tjenesten daglig, en vekst på 30 prosent fra fjoråret.

Men Facebook har enda en stor økonomisk nøtt å knekke, de sliter med å tjene gode penger på mobilbrukerne, en stadig voksende masse. Antallet mobilbrukere har eksplodert, og har på ett år økt med 67 prosent.

For å løse dette problemet eksperimenterer Facebook med en rekke nye inntektmodeller, blant annet en betalingsløsning for statusoppdateringer.

(Kilde: Ars Technica)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen