Facebook gjør deg mer produktiv

Halvparten av alle selskaper blokkerer den populære siden, men nå mener Gartner-analytikere at Facebook faktisk kan øke produktiviteten.

  • Marte Ottemo <>
Det er under ITExpo i Cannes at Gartner-analytikeren Peter Sondergaard kommer med den noe oppsiktsvekkende påstanden, skriver IDG Sverige.

Bakgrunnen er at de gode økonomiske tidene i USA og Europa er på hell for denne gang, og de selskapene som vil klare seg best er de som satser på innovasjon, mener Gartner.

Sondergaard mener IT-avdelinger ikke har vært spesielt innovative de siste fem årene, og mener nye ideer må utvikles.

Én slik ide – som ikke koster mye penger – er de ansattes bruk av Facebook. Gartner-analytikeren trekker fram en australsk bank som eksempel. De ikke bare tillater bruk av Facebook i arbeidstiden, de oppmuntrer til bruken. Banken har oppdaget at de ansatte blir mer produktive når de kommuniserer med hverandre og deler erfaringer og ideer via nettsiden. De blir mer kreative og bidrar til å skape mer og mer lønnsom business.

Sondergaard mener de positive effektene veier tyngre enn den eventuelle risikoen selskapene løper ved å la sine ansatte skrible på Facebook, for eksempel ved å lekke selskapsinformasjon.

Forsiden akkurat nå

Til toppen