(Bilde: Shutterstock/147311912, Facebook)

Facebook endrer Like-knappen

Vises 22 milliarder ganger daglig – nå får den ny design.

Det er fullt mulig at du har trykket på den mange ganger, og du har garantert kjennskap til den. Den befinner seg på 7,5 millioner nettsider, og vises cirka 22 milliarder ganger daglig. Vi snakker selvfølgelig om den ærverdige Like-knappen på Facebook, som nå skal endres for første gang siden den ble introdusert i 2010.

Facebook melder selv at ny design er på vei, til både Like-knappen og Share-knappen. Det nye utseendet bytter ut grå bakgrunn og tommel opp med en klar blåfarge og Facebook-logo, noe du kan studere i detalj nedenfor.

Omstendelig oppgave

Gammel og ny knapp.
Gammel og ny knapp.Foto: Facebook

Det er ingen enkel oppgave å bytte ut en såpass ikonisk knapp som «Liker» fra Facebook. Når såpass mange ulike nettsider verden over benytter seg av knappen, må hver lille designendring veies med den største nøyaktighet.

I tillegg til å ta disse faktorene med i vurderingen, måtte designteamet få tommel opp av Facebooks visepresidenter, juridiske avdeling og administrerende direktør Mark Zuckerberg. Hele prosessen tok seks måneder.

Ifølge tester blir de nye knappene blir trykket på oftere enn de gamle, og snart får du også muligheten. Den nye designen rulles nemlig ut i tiden framover.

Merkelig nok bruker Facebook den gamle Liker-knappen i bunnen av blogginnlegget som presenterer den nye designen.

En annen endring:
Facebook vil spore musepekeren din »

Full oversikt over de nye knappene.
Full oversikt over de nye knappene.Foto: Facebook

(Kilder: Facebook via Engadget og The Verge)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen