(Bilde: Facebook/Shutterstock.com)

Så mye tjente Facebook på deg

Særs gode økonomiske resultater fra kongen av sosiale medier.

Mens mange av PC-produsentene fremdeles må jobbe hardt for å snu en langvarig, negativ trend er det andre IT-aktører som bare håver inn i stadig økende tempo. En av dem er sosiale medier-kongen Facebook, som både gjennom hele 2013 og store deler av fjoråret kunne skryte av kraftig vekst i både inntjening og antall brukere.

Nå har Facebook lagt frem tallene for fjerde kvartal 2014 og de samlede resultatene for hele fjoråret, og ikke helt overraskende har Zuckerberg og kompani god grunn til å klappe seg selv på skulderen.

Mobile enheter utgjør en stadig viktigere del av reklamemarkedet for Facebook.
Mobile enheter utgjør en stadig viktigere del av reklamemarkedet for Facebook. Foto: Twin Design/Shutterstock.com

Dobling av overskuddet i fjor

For kvartalet som endte 31.desember noterte Facebook seg en omsetning på 3,85 milliarder dollar. Dette er en økning på solide 49 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, da omsetningen lå på 2,58 milliarder dollar.

Deler vi omsetningen på antallet aktive brukere, ser vi at hver enkelt Facebook-bruker gir selskapet 2,83 dollar – eller 22 norske kroner.

Overskuddet var det mildt sagt heller ingenting i veien med. Selskapet kunne putte 701 millioner dollar i lomma da kvartalet var over, en økning på meget respektable 34 prosent sammenlignet med samme periode i 2013.

Tallene for hele året ser imidlertid enda mer imponerende ut. I 2014 hadde Facebook en samlet omsetning på 12,46 milliarder dollar, en oppgang på hele 58 prosent i forhold til 2013. Overskuddet for hele året lå på 2,94 milliarder dollar, fra 1,50 milliarder i 2013. Det betyr altså at overskuddet har nær doblet seg det siste året. 

God økning i antall brukere

Det er selvsagt reklamen som står for hoveddelen av inntektene, og ifølge Facebook vokste reklameinntektene med hele 53 prosent i forhold til fjerde kvartal i fjor. I tillegg er det tydelig at de mobile enhetene utgjør en stadig viktigere del av reklamemarkedet. Nesten 70 prosent av inntektene kommer nå fra reklame på mobile enheter, en oppgang på over 50 prosent.

Ellers kan Facebook rapportere at antallet aktive, månedlige brukere lå på 1,39 milliarder per 31. desember, noe som er en oppgang på 13 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2013. På de mobile plattformene er veksten enda sterkere, med en økning i antall aktive, månedlige brukere på 26 prosent, til 1,19 milliarder.

Kanskje vil Facebook også tjene gode penger på Oculus Rift: Brillene kan snart dukke opp i butikkene »

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen