Får du irriterende SMS fra Nokia?

  • Kommentarer (0)
[Nettavisen:] Mottar du til stadighet SMS-meldinger fra Nokia med tips og triks, som du ikke helt vet verken hvorfor du mottar eller hvordan du stopper? Da er du ikke alene.

Undertegnede har irritert seg over disse meldingene i noe tid, men etter at de siste meldingene fra Nokia ikke lenger inneholdt «tips og triks», men begynte å bli masende reklame for å kjøpe en ny Nokia-telefon, begynte jeg å undersøke saken.

Kan ikke sende stopp-kommando
Problemet er nemlig at det ikke er mulig å sende en normal stopp-kommando til avsenderen for å avslutte abonnementet. Årsaken er at meldingene er gratis, og da er ikke den som sender denne typen meldinger pliktet til å ha et fungerende avsendernummer.

Etter å ha luftet frustrasjonen på sosiale medier, ble det raskt klart at flere satt med samme problem: De mottok meldinger fra Nokia, ante ikke hvorfor - og fant ikke ut hvordan dette kunne stoppes.

Registrere deg for å slippe?
Så dukket det opp et tips fra en utenlandsk nettside: Dette tipset gikk ut på å først nullstille passordet en ikke har hos Nokia (det opprettes en tom profil hos Nokia basert på telefonnummeret ditt hvis du bruker enkelte funksjoner på Nokia-telefoner), og så gjennomføre en fullstendig profilregistrering hos selskapet. Dette inkluderte å registrere en rekke personopplysninger. Når så dette var gjort, så kan en fortelle selskapet at jeg ikke lenger ønsket å motta noe.

Å måtte registrere seg hos et selskap for å si at en ikke var interessert i noe reklame, fremstår noe unødvendig.

- Kunne vært enklere
Men produktsjef Bjørn Egil Brekke i Nokia har løsningen på problemene.

- Vi forstår og beklager at dere opplever dette som et unødvendig vanskelig å endre SMS-varslingen. Klart dette skulle vært enklere. MyNokia er ment som en hyggelig ”Tips & Triks kanal” for våre brukere, og mange verdsetter dette høyt, sier Brekke til Nettavisen.

Ring eller bruk en Nokia-app
- For folk som bruker Nokia-telefoner, er det veldig enkelt å få avsluttet SMS-varslingen ved å deaktivere denne i MyNokia applikasjonen på mobilen, men da må du ha ditt SIM-kort i telefonen, sier han.

Det er derimot håp også for dem som en gang har klart å aktivere denne funksjonen, men som ikke lenger har en Nokia-telefon.

- Ta kontakt med Nokia Kundeservice på telefon 22 97 17 17, så sletter de kontoen fra vårt system, sier Brekke.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen