EU vil bli kvitt gratis-apper som likevel koster forbrukerne dyrt. (Bilde: Kurt Lekanger, Mobilen.no)

EU vil ha slutt på «gratis»-spill

Lei av stadig nye Smurfebær-saker.

Italienske forbrukermyndigheter etterforsker nå om flere gratis-apper fra Google Play i virkeligheten bare er laget for å lure brukerne til å laste ned betalt innhold.

EU-kommisjonen har tidligere kritisert praksisen med apper som tilsynelatende er gratis, men som går over til å trekke faste betalinger fra brukerens kredittkort, gjerne uten enkeltstående godkjenning.

Nå kan du kjøpe Android-apper med PayPal

EU-kommisjonen mener dette er en trussel mot hele den fremvoksende app-økonomien i Europa. Dette er bakgrunnen for at italienske konkurransemyndigheter nå gransker Google Play, Apple, Amazon og franske Gameloft, skriver Wall Street Journal.

Googles Android er ikke den eneste mobilplattformen som har vært i hardt vær på grunn av ukontrollerte kjøp i apper. Til sammen står de fire selskapene som blir gransket for over halvparten av omsetningen av online-spill i Europa.

Mange apper har som mål å få brukerne til å kjøpe seg fordeler eller snarveier, uten at dette blir tydeliggjort før nedlasting.
Mange apper har som mål å få brukerne til å kjøpe seg fordeler eller snarveier, uten at dette blir tydeliggjort før nedlasting.Foto: Teknofil.no

Les mer: Nå blir du ikke lenger loppet i Google Play

Det begynte med smurfebær

Apple endte med å betale ca. 200 millioner kroner til rasende foreldre etter at småbarn hadde kunnet kjøpe smurfebær for mange titalls tusen i Smurfelandsbyen, et spill som åpenbart var myntet på barn. Apple har fått 37 000 klager på at barn har kunnet gjøre kjøp i apper uten ytterligere autentisering.

Kjøp i app har lenge vært den største inntektskilden til utgivere av freemium-apper, og regnes som den mest lukrative inntektsmodellen for app-utviklere. Brukerne er imidlertid ikke alltid like fornøyd.

For to måneder siden valgte Google å gi brukerne mulighet for å skru av kjøp i app. Brukerne kan også velge hvor ofte man skal taste passord ved kjøp; aldri, hver halvtime, eller ved hvert kjøp.

EU-kommisjonen varslet i februar at de var lei av svindyre «gratis»-apper. Allerede året før hadde britiske forbrukermyndigheter signalisert at de var sterkt skeptiske til praksisen.

Italienske konkurransemyndigheter blir nå første prøveinstans som skal avgjøre hvorvidt appenes gratis-merkelapp i seg selv utgjør villedende markedsføring, og dermed er egnet til å forvirre forbrukerne angående de egentlige kostnadene ved bruk av appen.

Les mer: Derfor tviholder de på løsningen du hater

Kilder: (Wall Street Journal, Apple Insider)

Kommentarer (32)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen