Tips
(Bilde: Niklas Plikk, Teknofil.no)

– Etter 1037 døgn med mobilen i senga, orket jeg ikke mer

Derfor kuttet jeg ut søvnappen om natta.

Jeg har brukt søvnappen Sleep Cycle i flere år. Omtrent hver eneste natt siden 2012 har jeg sovet med mobilen ved hodeputa, og så blitt vekket om morgenen – på det angivelig beste tidspunktet, ifølge appen.

Derfor sitter jeg i dag på haugevis av informasjon om mine egne søvnvaner. Hele 1037 døgn med statistikk, faktisk. Jeg vet for eksempel at jeg sover dårligere når det snør ute, og at mine favorittnetter er fredag og lørdag. Jeg vet at jeg sjeldent sover mer enn sju timer på hverdager, og at jeg sjelden har en 100 prosent perfekt natts søvn.

Men hva skal jeg egentlig med all den søvninfoen? Jeg bruker det jo ikke til noe fornuftig – det bare ble en vane. Nå har jeg gått  to uker uten å bruke Sleep Cycle, og allerede er jeg overbevist om at jeg ikke kommer til å bruke den igjen. Her kommer begrunnelsen:

Skal måle søvnkvalitet og vekke deg ...

Jeg sover visst best i helgene ... (No shit, Sherlock!).
Jeg sover visst best i helgene ... (No shit, Sherlock!).

Jeg har egentlig ingenting imot Sleep Cycle eller andre søvnapper (– tidligere brukte jeg Sleep as Android, som fungerer temmelig likt). Kanskje lover de litt mer enn de klarer å holde, men for folk med søvnproblemer, og behov for å kartlegge sin egen søvn, kan dette helt klart være et nyttig hjelpemiddel.

Men det er ikke noe poeng for meg, og kanskje ikke for deg heller.

Mye av infoen som Sleep Cycle har samlet inn kunne jeg gjettet meg til på egenhånd – som at jeg sover lengst og best i helgene. Sleep Cycle-statistikken kan ellers fortelle meg hvor god – antatt – søvnkvalitet jeg har hver natt, oppgitt i prosent.

Til å begynne med synes jeg det var interessant å se hvordan søvnprosenten forandret seg fra dag til dag. Dessuten virket det som om vekke-funksjonen fungerte meget bra i starten. Etter noen uker ble det bare en vane å bruke appen.

Jeg kom vel uansett til å skru på en alarm på telefonen, liksom?

Ingen bevis for at søvnappene faktisk virker

Sleep Cycle, Sleep as Android, Sleep Time og andre søvn-apper har til felles at de forsøker å registrere søvnstadiene dine i løpet av natten. Det blir som en svært forenklet «polysomnografi», som brukes av proffene til å vurdere søvnkvalitet. Hensikten er å vekke deg på det ideelle tidspunktet om morgenen – ikke midt i en syklus med dyp søvn.

Søvnforsker Jordan Gaines Lewis fra Penn State University har ikke trua på Sleep Cycle.
Søvnforsker Jordan Gaines Lewis fra Penn State University har ikke trua på Sleep Cycle. Foto: Twitter

Søvnforsker og forskningsjournalist Jordan Gaines Lewis, som skrev et innlegg for Nature.com for en stund siden, tviler imidlertid på at appene holder det de lover. Hun påpeker at søvnen forstyrres av flere ting i løpet av natten, som RLS («urorlige bein»), søvnløshet, søvnapné, eller at partneren din står opp for å hente et glass vann.

Disse tingene klarer ikke en mobiltelefon å plukke opp, eller vurdere effekten av. Da trenger du nemlig en skikkelig EEG-måling, i tillegg til andre sensorer på kroppen som måler pust og bevegelser. 

Gaines Lewis hevder at det er helt usannsynlig at søvnkvalitetsvurderingen til apper som Sleep Cycle gir et riktig bilde av søvnkvaliteten din.

Får likevel ekspertens anbefaling

Søvnforskeren viser også til at en Harvard-studie som langt på vei avfeier nytten av den unike vekke-funksjonen. Det får angivelig ingen konsekvenser for våre kognitive evner utover dagen å bli vekket på det «ideelle tidspunktet». Dette er altså et av hovedpoengene til søvnappene. Gaines Lewis antyder heller at placebo-effekten spiller oss et lite puss.

Overraskende nok er likevel søvnforskeren positiv til at folk bruker apper som Sleep Cycle:

– Apper med søvnmåling er definitivt ikke den mest nøyaktige måten å måle og vurdere søvnen din på. Fordelen er likevel at folk blir bedre kjent med sine egne cirkadiske rytmer, og effekten av søvn (eller mangel på søvn) for kroppens del. Og akkurat det er gode nyheter, skriver Gaines Lewis.

Hun anbefaler for øvrig at vi heller fokuserer på å legge oss og stå opp til samme tid hver dag, ettersom kroppen foretrekker forutsigbarhet.

(Vi spurte også en anerkjent norsk søvnforsker om en kommentar, men vedkommende kjente ikke godt nok til disse appene til å uttale seg.)

– Sover like godt uten appen

Etter to uker uten Sleep Cycle er konklusjonen for min del at jeg sover minst like godt uten appen, som med den. Ikke har jeg forsovet meg en eneste gang heller, og det er like lett å stå opp som tidligere. Dessuten har jeg ved 2-3 anledninger våknet helt naturlig 15-20 minutter før alarmene går av, slik appen er ment å fungere.

Den kanskje største fordelen er likevel at jeg slipper å våkne til labre søvnkvalitetsrapporter enkelte dager. Å få vite at nattesøvnen ikke varte lenger enn 4 og en halv time er ikke noe gøy. En søvnkvalitet på stusselige 47 prosent kan gjøre selv «glasset halvfullt»-folk som meg litt morgengretne. Hvis jeg har hatt slike netter de siste par ukene, er jeg i så fall lykkelig uvitende om dem.

Gir Sleep Cycle gratis stordata

Selvfølgelige er det interessant for Sleep Cycle å hente inn denne typen stordata («Big data») fra brukerne sine. Nylig kunne de for eksempel avsløre at folk flest sover best på lørdager, og at sveitsere og tyskere står opp tidligere enn alle andre på mandager. 

Slike detaljer kan de dele med verden fordi 941 329 brukere av begge kjønn i alderen 18-55 år deler informasjonen som appen samler inn hver dag.

Bør egentlig ikke lade mobilen på senga

Etter å ha kuttet ut Sleep Cycle, har jeg egentlig ikke behov for å ha mobilen i senga lenger heller. Mange av oss lader jo mobiltelefonen om natta mens vi sover, av praktiske årsaker. Det utgjør imidlertid en stor risiko for husbrann

Ekstra farlig kan det være å ha mobilen i senga, noe som er en forutsetning for at du skal kunne bruke en av disse søvnappene. Sleep Cycle bruker om lag 30 prosent av batterikapasiteten i løpet av natten, og derfor anbefaler de at laderen står i mens du sover.

Skulle det plutselig ta fyr i mobilen eller ladekabelen, vil sengetøyet kunne antennes rimelig kjapt. Sjansen for at det skal skje er kanskje ikke så veldig stor, men den er der.

God natt!

Etter 1039 døgn, sier jeg god natt til Sleep Cycle.
Etter 1037 døgn, sier jeg god natt til Sleep Cycle.

Som nevnt tror jeg at noen av de som sliter med søvnforstyrrelser, kan ha nytte av å bruke en app som Sleep Cycle – for å kartlegge søvnmønstrene sine. For de fleste – for folk flest – kan det nok være like greit å la være. Det tok meg bare 1037 døgn å finne ut av!

For øvrig mener søvnforskere at mobilbruk på senga kan få katastrofale følger for kroppens melatoninproduksjon. Hvis du uansett har mobilen ved siden av hodeputa, kan det fort bli fristende å svare på meldinger eller spille mobilspill hvis du ikke blir trøtt.

Det smarteste du kan gjøre er muligens å redusere smartmobilen din til bare en alarm. Legge den akkurat så langt unna at du er nødt til å reise deg for å skru den av morgenen.

Finn heller frem en god bok. Og hvis det ikke funker, har Spotfiy en spilleliste som skal gjøre deg trøttere og trøttere ... og trøttere:

2,7 millioner søvnige spillelister klemt sammen til én:
Disse 20 pop-låtene skal få deg til å sove »

(Kilder: Nature.com, Sleep Cycle)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen