Hva som skjer videre i Japan, kan påvirke oss mer enn vi tror. (Bilde: Istockphoto - alle foto)

Er verden snart ''mett'' av mobiler?

Mobilmarkedet i Japan:

Som i USA og Storbritannia er det japanske mobilmarkedet mer eller mindre styrt av operatørene. Du kjøper telefonen med abonnement så og si uansett, og alle telefoner selges under merkenavnet til operatøren, ikke bare produsenten. Når du da skal ha ny telefon, er kjøpet ofte avhengig av hvilken operatør du har fra før, hvilke telefoner operatøren har og hvor mye operatøren subsidierer telefonen du vil ha med.

Denne kombinasjonen av markedsfaktorer har vært med på å gjøre Japan til et marked i særstilling internasjonalt. For mens modellen også brukes andre steder har NTT Docomo, i tett samarbeid med de japanske mobilprodusentene, vært særskilt aktiv i utviklingen av nye tjenester og funksjoner for mobiltelefonene.
Dette for å skape større etterspørsel, som igjen gir rom for mer utvikling, som igjen skaper større etterspørsel.
Japan har lenge ligget i tet teknologisk.
Japan har lenge ligget i tet teknologisk.

Japan har lenge vært et teknologisk fyrtårn å se til for oss mobilfrelste. Når vi fikk våre første WAP-telefoner, kunne japanerne glise over fargeskjerm. Og når vi endelig fikk fargeskjerm (som bare viste 256 farger riktignok), så hadde japanerne puttet kamera i mobiltelefonen. Sånn har mobilsituasjonen vært de siste 20 årene. Men nå kan det endre seg.

Denne uken ble det klart at mobilsalget i Japan har falt med 20 prosent på kort tid. Årsaken til det er mest sannsynlig at landets operatører like over nyttår senket subsidiene til nye telefoner. Så mens salget har stupt, har operatørenes overskudd økt med over 50 prosent. Noens død, andres brød, men salgsfallet skyldes ikke til syvende og sist operatørens grådighet eller lignende. Problemet er langt mer fundamentalt.

Mettet marked

For å stimulere til økt etterspørselen har operatørene de siste årene måttet bruke enorme summer på å subsidiere nye telefoner. Japan er, i likhet med Norge, et "mettet" marked der alle har telefon, og utskiftning skjer kun på grunnlag av at man bytter ut den gamle. Noe de færreste gjør dersom det ikke er en ny funksjon man er spesielt ute etter.

Og det er akkurat her det ser ut til å svikte. For mens de fleste japanere gjerne kan ønske seg ny telefon, forblir mange av funksjonene ubrukt, og operatørene får ikke den inntjeningen de hadde håpet på. Derfor valgte operatørene å senke subsidieringen før jul. Pengene måtte hentes fra et annet sted når for få brukte alle de nye funksjonene operatørene og produsentene utviklet.

Markedet drives ikke av utvikling lengre

Hvorfor verdens mest teknologiorienterte land plutselig ikke vil ha mer avanserte telefoner er et spørsmål som stilles flittig i japansk telekombransje for tiden. Nyhetsnettstedet MocoNews mener det fins et magisk metningspunkt for hvor mye teknologi folk faktisk vil ha i telefonene sine. Gartner-analytiker Kenshi Tazaki støtter denne teorien, og mener markedet ikke lenger drives av innovative løsninger.

Om det stemmer er det isåfall graverende nytt for markedet som helhet. Det er ikke bare i Japan at nye funksjoner og tjenester er det som driver etterspørselen. Stort sett alle nordmenn har mobiltelefon, og har hatt det i en årrekke. Men de færreste sitter fortsatt med en Nokia 3310. Til det har funksjoner som 3G, MMS, kamera og fargeskjerm fått oss til å bytte mobil minst en gang de siste årene.

Ikke brukervennlig nok?

Det er grunn til å spørre seg om det er funksjonene i seg selv som er problemet, eller heller hvordan de er å bruke. Japanerne vet å stappe funksjoner inn i telefonene sine som er, om ikke ubrukelige, kun dekker en liten nisje. Vår rapport fra årets MWC-messe viser dette tydelig.

Men samtidig er også Japan det eneste landet i verden der kommunikasjonsdepartementet finansierer private firma som gir brukere råd og veiledning til hvordan de skal bruke de stadig mer avanserte telefonene sine.

Mange av de siste funksjonene ut i Japan er både nyttig og langt forut for sin tid. Mobilbetaling med RFID har vært vanlig i Japan i flere år. Nå tester Telenor funksjonen ut i Norge, og dersom det gjøres enkelt nok kan mobilen fort erstatte VISA-kortet og bussbilletten.

Det kan spekuleres i om teknologien blir for vanskelig.
Det kan spekuleres i om teknologien blir for vanskelig.

Men som debatten rundt Iphone og den nye nisjen av telefoner for eldre viser: Ny teknologi forklarer ikke seg selv, og mange er villige til å betale betydelige summer for en telefon som er enkel å bruke fremfor en telefon som er avansert og lite brukervennlig.

Kanskje er rett og slett teknologien for avansert? I så fall bør bransjen som helhet sette seg ned og se på hvordan man kan gjøre det enklere å bruke teknologien og se hva som kan gjøres for å øke bruken.

Verdens fremste laboratorium på mobil

Dersom krisen i Japan ikke snur, kan det fort bety massedød blant de japanske mobilprodusentene. Om ikke store i markedsandel, så er det nettopp dette mangfoldet av produsenter som har gitt Japan den unike særstillingen i verden som mobilteknologiens fremste laboratorium. Kanskje er nyvinningene brukbare, kanskje ikke. Men uten å prøve det ut i virkeligheten kan vi aldri vite. SMS ble for eksempel betraktet som en nisje i sin tid. Nå anslås det at vi vil sende totalt 2300 milliarder SMS bare i år.

Foreløpig er det usikkert hva de ulike produsentene vil foreta seg. Men dersom det skulle komme konsolideringer og sammenslåinger kan det være en vei ut av krisen. Inntil da kan det se ut til at Japans tid som teknologisk fyrtårn er over. For uten mange produsenter, stor etterspørsel eller generøse operatører utvikles det ikke mer teknologi og tjenester i Japan enn andre steder i verden.

For vår del må vi bare håpe at krisen ikke sprer seg og at det virkelig er snakk om manglende brukervennlighet. Skulle det virkelig være et metningspunkt, vil det ikke bare forsinke utviklingen, men også sende bransjen ut i en global krise.

Simen J. Willgohs,
Journalist, Amobil.no

(Kilder: Moco News, Reuters, Wikipedia, Gartner, NTT Docomo, Telenor)

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen