Guide

Er din internettstrategi i trygge hender? (del 1)

Introduksjon

De fleste bedrifter med respekt for seg selv har i dag en eller annen form for internettstrategi. Den enkleste formen er gjerne en nettside laget i Front Page som ligger på ett eller annet webhotell, mens andre har tatt steget fullt ut og bundet hele sin virksomhet mot Internett gjennom intranett, ekstranett, virtuelle kontorløsninger og nettbasert kommunikasjon.

Tradisjonelle bedrifter med godt etablerte salgskanaler ser nok mest på internett som et elektronisk visittkort og legger ikke nødvendigvis hele produktporteføljen på nett. Dette kan man også se i sammenheng med alle katalogtjenestene der man tilbyr firmaoppføring med eventuell link til hjemmeside og logo.

Fra både store aktører og gutteromsbedrifter har det dukket opp selskaper som etterhvert har bundet sin egen strategi svært tett mot internett. Mesteparten av kommunikasjonen med kunder går på e-post, medarbeidere benytter "instant messaging" eller Skype seg i mellom og alle dokumenter lagres elektronisk der noen også indekseres og gjøres søkbare gjennom en publiseringsløsning - både på intranettet og nettsider etter visse kriterier.

Mange bedrifter har etterhvert gått så langt at de er fullstendig avhengig av internett for å overleve. Strategi for presentasjon, salg og informasjonslagring er så tett knyttet til internett at selv den minste uregelmessighet i tjenestene som danner grunnlag for disse, kan føre dårlig omdømme og store økonomiske tap. Ettersom arbeid i økende grad foregår på tvers av geografiske grenser blir internett stadig viktigere som kommunikasjonsmedium.

Det finnes et stort spekter av tjenesteleverandører som påstår at de kan gi din bedrift det beste produktet. Hvordan kan du være sikker på at du blir tatt på alvor i et marked som ble bygget på grunnstener av isopor og som har gjennomgått enorme endringer for å ta tak i alle problemene som har dukket opp underveis.

Vil dine nettsider, intranettløsning, domenenavn, dokumentlagring og bedriftskritiske tjenester være i trygge hender hos en hvilken som helst leverandør som påstår at de kan levere det du trenger?

Hvordan internett ble business

I løpet av de siste ti årene har det dukket opp et enormt antall av ulike leverandører som tilbyr tjenester og produkter for bedrifter som ønsker å knytte sin egen strategi mot internett og utnytte de fordelene dette gigantiske mediumet gir.

Et tidlig argument for internettsatsning var det faktum at distribusjon av elektronisk materiale bare kostet en brøkdel av opptrykt materiale. Enkel redigering, rask omkonfigurasjon og billig markedskanal med store brukermasser har også vært sentrale elementer som har bidratt til internetts suksess.

Et segment med enormt mange fordeler vil naturligvis gi et godt vekstpotensial, noe som absolutt har vært tilfellet med internett. Mediumet var i utgangspunktet bygget for enkel utveksling av informasjon i forskningsøyemed. Internett var derfor i utgangspunktet tiltenkt kommersielle formål og skalert for de krav dette medførte - noe som i ettertid har blitt gjenspeilet i diverse sikkerhetshull på de fleste lag.

Det er ingen tvil om at internett har gitt enorme muligheter for vekst og dannet grunnlaget for millioner av nye idéer som i dag tilgjengeliggjøres gjennom tusenvis av tjenstetilbydere. Dessverre er det også slik at man gjennom nye muligheter og stor konkurranse har hatt for stort fokus på funksjonalitet.

På 90-tallet dukket det opp mange bedrifter som fikk stor suksess fordi de klarte å utnytte de elektroniske ressursene på en fenomenal måte. Veksten gikk rett i taket, men man tok kanskje en del snarveier som man ikke burde tatt. Selv om mange har blitt flinkere dette tiåret, er det dessverre fortsatt mye som henger igjen.

Mange bedrifter har etterhvert gått så langt at de er svært avhengig av internett for å overleve. Dette trenger ikke nødvendigvis være firma der man tilbyr tjenester knyttet til internett, men som benytter nettet som viktigste salgs- og markedsføringskanal. I tillegg har man naturligvis også de tjenestetilbyderne som tilbyr produkter primært for internett og som har bygget hele sin strategi rundt dette.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen