Er dette dødsstøtet for fasttelefonen?

  • Kommentarer (0)
[Nettavisen:] Tall fra Post- og teletilsynet har i flere år vist at nordmenn ikke setter særlig pris på fasttelefon hjemme lenger. Både antall abonnement, og ikke minst i bruk. Mens nordmenn i 2003 brukte rundt 12 milliarder kroner på fasttelefoni, var tallet i fjor på rundt 6 milliarder.

Sentralbord for familien
Og nå gjør NetCom det de kan for at nordmenn skal skrinlegge fasttelefonen en gang for alle. Selskapet lanserer det de kaller «NetCom Hjemme», som er en sentralbordløsning for alle familiemedlemmer.

Løsningen er ganske rett fram: Du overfører dagens fasttelefonnummer til NetCom. Når noen ringer til dette, så kommer de rett til et automatisk sentralbord, der du selv kan legge igjen en velkomsthilsen. Den som ringer kan så velge hvilket familiemedlem de ønsker å bli viderekoblet til.

- Et felles telefonnummer til familien er viktig for mange, men stadig flere ønsker å kvitte seg med selve fasttelefonen. Vi ønsker å gi familien en mer moderne løsning tilpasset tiden vil lever i, og lanserer i dag NetCom Hjemme med familiens egne trådløse sentralbord, sier Lars Ryen Mill, produktdirektør i NetCom, i en pressemelding.

Trenger ikke NetCom-abonnement
Det praktiske med løsningen er at ikke alle i familien trenger å ha abonnement hos NetCom. Opp til to personer kan være kunder hos andre mobilselskaper, men helt gratis er ikke en slik løsning.

- Viderekoblingen er en del av tjenesten og koster ingenting så lenge familiemedlemmet er NetCom-abonnent. Dersom ett av familiemedlemmene ikke er NetCom-abonnent, betaler familien (eieren av fastnummeret) kr 0,45 per minutt for viderekoblingen til den andre operatøren.

Den som ringer til familiens «sentralbord» betaler i alle tilfeller prisen for å ringe til et fastnummer.

Ikke gratis
Tjenesten har et etableringsgebyr på 199 kroner, og tjenesten koster 30 kroner i måneden (360 kroner i året). Ifølge NetCom kan en gjennomsnittsfamilie spare 1809 kroner i året på en slik løsning.

Da har en ikke tatt høyde for at brukere av ADSL-teknologi til internett får dyrere månedspris om en ikke har fasttelefon - og at en del boligalarmer er avhengig av fasttelefon for å fungere.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen