Guide

Er det lurt å handle på nett?

Når du skal handle deg ny mobiltelefon, har du valget mellom å gå i den lokale mobilbutikken eller å handle på nett. Som regel får du telefonen billigst hos nettbutikkene, men det betyr ikke nødvendigvis at det alltid er best å handle på nettet.

Vi har sett nærmere på hvilke fordeler og ulemper det har å handle i butikk og på nett.

 

Når du kjøper mobilen

I mobilbutikken får du personlig service. (Foto: Marius Valle)
I mobilbutikken får du personlig service. (Foto: Marius Valle)

I butikken får du telefonen din med en gang. Du slipper å tenke på å gå på postkontoret og hente pakken dagen eller uken etter. Men det er også andre fordeler ved å besøke den lokale mobilbutikken. Du vil få personlig service, og som regel jobber det mennesker som vet ett og annet om mobiltelefoner i der.

Skulle du være usikker på hvilken telefon som passer til deg, kan betjeningen hjelpe deg med å velge rett telefon. Du får som oftest også lov til å prøve telefonen med strøm på, og kikke igjennom menyene.

Den største ulempen er at du ofte betaler en del mer for telefonen din når du kjøper den fra mobilbutikken. Grunnen til dette er at butikken både skal dekke inn leie av dyre butikklokaler og lønn til butikkselgerne. Dermed går kostnadsnivået til butikken opp, og dette er det du som betaler for.

Om du kommer hjem og finner ut at telefonen ikke var det du så etter, kan du ha et problem om du har handlet i en vanlig butikk. Når du handler over disk, er det ingenting som heter angrerett eller bytterett. Forbrukerkjøpslovens bestemmelser rundt dette gjelder nemlig ikke ordinære fysiske butikker. Om butikken du har handlet i gir deg en slik rett, kan du selvsagt benytte deg av denne, men dette er ikke vanlig når det gjelder mobitelefoner.

På nett må du betjene deg selv. Dette kan være perfekt for deg som vet nøyaktig hvilken telefon du vil ha. Med noen raske klikk, har du bestilt telefonen din, som kommer hjem i posten etter noen dager. Dette gir deg også de klart beste prisene, siden nettbutikken i praksis kan drives av én person fra sitt eget hjem eller et billig lokale langt utenfor byen.

Det finnes imidlertid ulemper med netthandel. Er du usikker på hvilken telefon du er på jakt etter, er det sjeldent personlig hjelp å få. Du kan for eksempel ikke lese ut fra en spesifikasjonsliste om tastene er store nok, om skjermen er skarp nok eller om telefonen ligger godt i hånden din.

Dessuten må du vente på at telefonen din skal leveres, og som regel må du i tillegg betale fraktkostnadene selv, noe som er en ekstra utgift på rundt hundrelappen

Og på nett har du angreretten. Dette gjelder forsåvidt også telefonsalg, postordre og andre kjøpssituasjoner der du ikke har handlet fra en vanlig butikk. Angrefristen gir deg i utgangspunktet 14 dager til å gjøre om et kjøp, og sørger for at du kan returnere telefonen din om du av en eller annen grunn ikke er fornøyd. Vær oppmerksom på at butikken kan kreve å få sine faktiske kostnader ved retur dekket..

 

Trenger du hjelp i ettertid, kan det være lurt å handle i butikken. (Foto: iStockphoto / Jennifer Steele)
Trenger du hjelp i ettertid, kan det være lurt å handle i butikken. (Foto: iStockphoto / Jennifer Steele)

Når du lurer på noe

I butikken kan du få hjelp til å komme i gang med telefonens funksjoner. Om du for eksempel lurer på hvordan du skal sette opp telefonen din til å laste ned e-post, er butikken et bra sted å henvende seg.

Ulempen er at du gjerne binder deg til én butikk eller én kjede. Har du for eksempel kjøpt telefonen din hos Expert, er Elkjøp sikkert ikke så interessert i å gjøre Experts servicejobb i ettertid.

På nett kan du sende en e-post til nettbutikken, eller – om butikken er stor nok – ringe om du lurer på noe. Dette betyr som regel at du må vente, enten i telefonkø eller på svar på e-post.

Dette er også den store ulempen. Du får nemlig ikke personlig service når du handler på nett, og de aller fleste vanlige butikker vil vegre seg for å hjelpe deg med en mobiltelefon kjøpt på nett.

 

Om noe går galt, kan det også være en fordel om du har kjøpt mobilen i butikk. (Foto: Istockphoto / Don Bayley)
Om noe går galt, kan det også være en fordel om du har kjøpt mobilen i butikk. (Foto: Istockphoto / Don Bayley)

Om noe går galt

I butikken vil du få den hjelpen du trenger der og da. Mange feil kan for en mobilkyndig løses uten at telefonen trenger å sendes til reparasjon. Om telefonen din må sendes til et verksted, får du en lånetelefon der og da.

Skulle det vise seg at telefonen din ikke fungerer når du tar den i bruk, vil den som regel byttes så lenge du kommer tilbake med telefonen innefor rimelig tid og ikke har brukt den.

På nett har du for øvrig akkurat de samme rettighetene i en nettbutikk som i en hvilken som helst annen butikk. Om du har et problem med mobiltelefonen din, kan du sende den tilbake til butikken.

Ulempen er at det ofte krever mer innsats fra din side når noe går galt. Du må enten sende telefonen din tilbake til butikken som igjen sender den til et verksted, eller sende den rett til verkstedet selv. Dette tar som regel lenger tid enn når du har kjøpt telefonen din over disk.

Hva er best?

Hvor du velger å handle telefonen din er først og fremst avhengig av hva du er opptatt av. Om du vil ha lavest mulig pris, får du i de fleste tilfeller dette på nett. Om du vil ha en handleopplevelse og personlig service, må du gå på mobilbutikken.

De beste prisene i nettbutikkene finner du som alltid i vår prisguide. Men hvilken mobilbutikk som gir best service må du finne ut av selv.

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen