Er Blackberry ved stupet?

Research In Motion (RIM) ved kanten av stupet? Ved første øyekast høres påstanden absurd ut. Selskapet er verdens andre største produsent av smarttelefoner med en 18 % markedsandel. Og ikke bare det, de tjener også bråtevis med penger – 35 % av markedets samlede profitt.

Men går du ting nærmere i sømmene ser du at ikke alt står bra til i Blackberry-land.

En ny Nielsen-undersøkelse viser at 57 prosent av amerikanske Blackberry-eiere ønsker seg et annet merke neste gang – fortrinnsvis en iPhone eller Android-telefon. Det er tolv millioner desertører som står klare til å forlate skipet.

Og det er knapt noen som vurderer å gå andre veien. Av Apples kunder er det kun 10 prosent som i det hele tatt vurderer å kjøpe noe annet enn iPhone neste gang. Og av disse knappe 2 prosent som vurderer Blackberry. Blant Android-brukere er tallet 3 prosent.

Tøff konkurranse
Konkurransen er beinhard i mobilmarkedet for tiden, og RIM har vært tvunget til å gjenoppfinne seg selv ovenfor forbrukere som blir stadig mer kravstore. I går kalte selskapet inn til storlansering, og mange ventet i spenning på hva selskapet skulle vise frem.

Det vi fikk se var den nye mobiltelefonen Torch med en uskarp berøringsskjerm på 360 x 480 piksler, en ettersigende overarbeidet prosessor på 624 MHz og lite nytt å melde. Heller ikke den nye versjon 6.0 av operativsystemet gjorde noe banebrytende vi ikke har sett før – ny nettleser, kontekstuelle menyer, multitouch, multitasking og fellesapp for sosiale nettverk.

Man får i det hele tatt følelsen av at RIM har mer enn nok med bare å ta igjen sine konkurrenter.

For lite, for sent
Ars Technica mener at RIM nå har kommet en lang vei i forhold til berøringsmenyer og forbrukerfokus, problemet er bare at alle de store konkurrentene har løst disse funksjonene for lengst og nå er godt i gang med å videreutvikle seg.

Gizmodo skriver i en kommentar at RIM denne gangen måtte levere noe som fikk folk til å si "whoa", men endte med å levere et "gjesp". Nå tror bloggen at dette betyr starten på slutten for RIM, og at markedsandelen fremover vil peke rett nedover.

Mobilbransjen er nådeløs, og det ville ikke være første gang et tilsynelatende veldrevet mobilselskap detter sammen. Motorola brukte knapt ett år på å falle fra 18 % markedsandel i 2007 til 6 % i første kvartal av 2008.

Samtidig er det for tidlig å avskrive en rutinert aktør som RIM. Kanskje kan selskapets nye BlackPad være det som redder selskapet fra ubetydelighetens kirkegård?

(Kilder: Asymco, Blackberry Cool, Gizmodo, MSNBC)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen