Er dette røret fremtidens transportmiddel?

Hver vogn skal kunne ta opp til seks personer, og systemet er designet for å gi vognene frihet til å reise omtrent dit passasjerene vil - omtrent som i en bil. (Skjermdump fra YouTube)

Er vakuumbaner fremtidens transportmiddel?

Kan ta deg jorden rundt på seks timer.

Forestill deg at du hopper på «banen» i Oslo, og er fremme ved kontoret i London bare minutter senere. Det kan bli realiteten dersom oppfinnerne av Evacuated Tube Transport (ETT) noensinne får virkeliggjort ideen sin.

Jorden rundt på seks timer

ETT er en friksjonsløs vakuumbane som, ifølge designerne, er raskere, tryggere, billigere og mer stillegående enn dagens tog og fly.

I vakuumrøret kan en vogn på 183 kilogram komme opp i en fart på svimlende 6400 kilometer i timen, noe som ville fraktet passasjerene fra New York til Los Angeles på 45 minutter. Turen fra Washington D.C. til Beijing i Kina vil gått unna på to timer, mens en tur rundt kloden ville tatt seks timer.

Siden all trafikk foregår inne i lukkede systemer, vil ikke banen bli påvirket av dårlig vær og sjansen for kollisjoner er minimal, hevdes det på ETTs offisielle nettsider.

I hastigheter som kraftig vil minske behovet for botox, svever vognene på et magnetisk felt i lufttomme tunneler. Dette hindrer så og si all friksjon, og det kreves lite energi for å holde vognene i bevegelse. (Et3.com)
I hastigheter som kraftig vil minske behovet for botox, svever vognene på et magnetisk felt i lufttomme tunneler. Dette hindrer så og si all friksjon, og det kreves lite energi for å holde vognene i bevegelse. (Et3.com)

Som internettrafikk

Det er maskiningeniøren Daryl Oster som har patent på systemet, og selv om det høres ut som science fiction, skal teknologien være lisensiert til en rekke selskap i Kina.

Korean Rail Research Institute annonserte i 2009 at de hadde planer for å bygge en bane basert på ETT, men med en topphastighet på 700 kilometer i timen.

ETT skal være billigere å bygge enn dagens mer tradisjonelle løsninger. Om vi skal tro systemets designere, vil kostnaden av systemet være en fjerdedel av motorveier og en tiendedel av høyhastighetstog. (YouTube)
ETT skal være billigere å bygge enn dagens mer tradisjonelle løsninger. Om vi skal tro systemets designere, vil kostnaden av systemet være en fjerdedel av motorveier og en tiendedel av høyhastighetstog. (YouTube)

ETT-designerne forestiller seg at systemet vil fungere som en såkalt taxibane basert på automatiserte vogner. Ideen er et nettverk av baner hvor trafikken blir styrt automatisk, omtrent som på internett, skriver avisen Daily Mail. Dette skal sørge for at personer har frihet til å reise dit de selv vil, omtrent som med en bil.

ETT skal også være billigere å bygge enn dagens mer tradisjonelle løsninger. Om vi skal tro systemets designere, vil kostnaden av systemet bare være en fjerdedel av motorveier og en tiendedel av høyhastighetstog.

Interessen for ETT i vitenskapelige tidsskrifter er stor, men til tross for de påståtte fordelene og prosjektene i Kina og Korea, har systemet foreløpig ikke tatt av.

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen