Hadde det vært en god idé om lysene på bilen så slik ut? (Bilde: Audi)

Er dette fremtidens bil-lys?

Hele bakdelen på Audi-bilen er en stor skjerm.

Mens hele verden var opptatt av Audis selvparkerende biler, enorme TV-skjermer med utrolig oppløsning og andre dingser under den store teknologiextravaganzaen i Las Vegas, var det en liten fusjon av disse tingene som druknet litt.

Audi har i noe tid vært frenetisk opptatt av å skape nye og bedre teknologier for lys. I 2011 viste de for eksempel fram et konseptdesign på en lysteknologi som skulle vise hvor hardt bilen egentlig bremser.

Les også: Løsningen på lysproblemet?

Men under CES-messen nå januar dro de det hele lengre. Mye lengre.

Laserlys lyser ned på veien.
Laserlys lyser ned på veien.Foto: Audi

En av de mer oppsiktsvekkende teknologiene var introduksjon av laserlys bak, som ifølge Audi har som mål at bilene bak skal holde avstand, med en lysstråle som både lyser opp partikler i lufta og skaper en strek på bakken som bilene ikke bør passere. Samtidig skal lyset fungere som en ekstra markering i tåke.

En stor OLED-skjerm

Men teknologien som virkelig vekker oppsikt, er Audis eksperimentering av OLED-teknologi bak på bilen.

Tanken er at skjermen bak på bilen ikke bare skal gi beskjed til bilisten bak om nedbremsing, men at det kan fungere til så veldig mye mer.

De hvite strekene skal vise hvordan veien ser ut fremover.
De hvite strekene skal vise hvordan veien ser ut fremover.Foto: Audi

Audi ønsker at skjermen bak både skal si noe om hvordan veien ser ut foran, og hva sjåføren til enhver tid foretar seg. Lysene skal endre seg i henhold til fart, nedbremsing og akselerasjon - og skal også vise hva som blir gjort med rattet.

Konseptet har fått navnet «The Swarm».

– Audi har transformert bilens bakende om til en stor, sammenhengende lysflate, med utallige små lysdioder som blinker som en sverm med fisk, melder Audi.

– Bevegelsene til lysdiodene følger bilens bevegelser. Når bilen svinger til høyre, flyter lysene til høyre. Når bilen bremser, når bilen bremser, flyter lysene raskt fremover. Og jo raskere bilen kjører, jo raskere beveger lysene seg. Sjåføren som ligger bak kan alltid med en gang se hva sjåføren foran driver med, melder tyskerne.

Under kan du se en video av konseptet.

Så gjenstår det å se om dette vil fungere som en økt sikkerhetsbarriere, eller om det blir mer forstyrrende enn noe annet.

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen