Refleksjon

Ennio Morricone - Filmmusikkens Mozart

"Jeg har et behov for å inkorporere en del sitater fra klassisk musikk. Koblinger til Wienerskolen i den tonale musikken, lån av harmonisk struktur som jeg har bearbeidet og forbedret og blandet med nye ting. Etterhvert har det blitt en lett gjenkjennelig stil, ikke bare for øret men også på papiret, som omsider har blitt min egen. Det jeg har gjort er bare å fornye mitt eget tonespråk gradvis ut fra mine egne krav og de tekniske krav som filmen stiller". - Ennio Morricone

Ikke bare film

Ennio Morricone har hele tiden stilt store krav til seg selv og sin musikk.
Ennio Morricone har hele tiden stilt store krav til seg selv og sin musikk.

Normen for alle som ser film, er at bildene akkompagneres eller ledsages av en eller annen form for musikk eller lyd. En så fremherskende praksis at mange heller tar notis av det hvis musikken glimrer med sitt fravær enn når den faktisk er tilstede. Til alt hell finnes det rikelig av eksempler der musikken er så paralyserende vakker at det flate, todimensjonale bildet tilføres en ny dimensjon av subtil dybde.

Den kommersielle filmmusikken anno 2008 er stort sett en komplett vits fortalt av taskenspillere, men det fantes en tid hvor komponister og musikere bar en fakkel av håp og var velsignet med noe som heter integritet, talent og ærlighet. Den største av dem alle kan henvise til en imponerende CV: Om lag 550 tonesatte spillefilmer og TV-produksjoner i tillegg til diverse arrangement for radio- og popbransjen, samt ballett, konserter og teatermusikk. Og la det være klart, her går kvantitet og kvalitet hånd i hånd.

Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli

Ennio Morricone ble født 10.november 1928 i Trastevere, Roma og vokste opp, om ikke i armod og usseldom, så i svært trange kår. Hans far, en profesjonell trompetist, sørget for familiens eneste inntektskilde ved å spille på nattklubber og tilsvarende etablissement, og honorarene ankom ofte i form av mat eller sigaretter. Senior ga imidlertid pianotimer til sin musikkinteresserte sønn, og den ubefestede guttesjelen viste tidlig grandiose evner; allerede som seksåring skrev han sin første komposisjon på piano etter å ha latt seg inspirere av jakttemaet fra Carl Maria Webers ”Der Freischütz.” Med trompet som hovedinstrument begynte vidunderbarnet allerede som 10-åring å studere komposisjon og kormusikk under ledelse av komponisten Goffredo Petrassi ved det ærverdige Santa Cecilia-konservatoriet i Roma. Her hadde noble elever som Hector Berlioz, Niccolo Paganini, Gioachino Rossini, Franz Liszt, Felix Mendelssohn og Giovanni Pierluigi da Palestrina finpusset på sjeldne talenter.

6. juli 1954 mottok Morricone diplom/vitnemål i komposisjon med karakteren 9.5/10, og avsluttet således en lang studietid med bravur. Underveis hadde han ofte vikariert som trompetist på kveldstid for sin mye syke far for å tjene til livets opphold. Etterhvert begynte han også å arrangere popmusikk for den tiltagende og omseggripende platebransjen for å spe på inntekten. En ”arrangør” er nærmest et utryddet språk i musikksammenheng, en intellektuell prosess uten musikere til stede som skjer på kontoret med penn og papir. Der hvor de fleste tradisjonelt komponerer ved et piano, har Morricone bestandig jobbet ved skrivebordet og skrevet orkestreringer direkte inn i notelinjene. Arrangeringene ble forøvrig gjort under et pseudonym da anerkjennelsen som komponist raget en smule høyere enn som arrangør.

Det jeg har gjort er bare å fornye mitt eget tonespråk gradvis ut fra mine egne krav og de tekniske krav som filmen stiller.

Men den uomtvistelige skjebnen ville det annerledes. Grunnet revolusjonerende teknikker og orkestreringsmessige ferdigheter i en klasse for seg (han fikk i ettertid tilnavnet det moderne arrangementets far), begynte det å gå gjetord om denne ”arrangøren”, og han ble naturligvis svært ettertraktet. Etter å ha bidratt med hundretalls arrangement for populærmusikken, ble Morricone etterhvert fast komponist for TV like etter at fjernsynet gjorde sin debut i Italia som en medieform i 1954. Og veien fra TV til film var ikke lang. Filmen i Italia opplevde et eventyrlig oppsving etter andre verdenskrig, og tidligere klassekamerat, filmregissøren Sergio Leone, tok kontakt etter å ha latt seg imponere av flere komposisjoner signert den allsidige maestro. Herved innledes et fruktbart forhold av filmhistorisk betydning, ikke ulikt samarbeidet mellom Hitchcock og Herrmann eller John Barrys tilknytning til James Bond-filmene.

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen