Mattias Hällström, Manager of R&D i Projectplace. (Bilde: Kurt Lekanger, Mobilen.no)

Enklere samarbeid med iPad-en

Våre nye apper forenkler prosjektsamarbeid uavhengig av tid og sted, forteller Projectplace-gründer.

Det svenske selskapet Projectplace lager et web-basert verktøy for samarbeid og prosjektstyring, og med oppstart allerede i 1998 er de en av pionerene innenfor web-baserte løsninger – mange år før Google lanserte Google Docs.

Nå lanserer selskapet helt nye apper for iPhone, iPad og Android, slik at alle som jobber sammen i et prosjekt skal kunne samarbeide uavhengig av tid og sted. Appene spiller sammen med en ny Projectplace-løsning som ble lansert i juni.

Virtuell korktavle gir oversikt

Projectplace har hatt apper til iPhone helt siden 2007, men de nye appene har blitt modernisert og inneholder nå funksjonalitet som lar brukerne samhandle og kommunisere med kolleger, samarbeidspartnere og kunder på en bedre og mer intuitiv måte enn tidligere.

Ved hjelp av sosiale funksjoner, Liker-knapper og prinsipper hentet fra atferdspsykologi vil alle som jobber på et prosjekt dra i samme retning, lover produsenten.

En virtuell korktavle gir oversikt over fremdriften i prosjektet. .
En virtuell korktavle gir oversikt over fremdriften i prosjektet. .

Den nye Projectplace-løsningen baserer seg på en såkalt Kanban-tavle, som ser ut som en korktavle med PostIt-lapper. Kanban er en arbeidsmetode som ble innført av Toyota, og konseptet med denne typen aktivitetstavler brukes også ofte innenfor metoder for programvareutvikling, som Scrum.

På tavlen kan du se hvilke aktiviteter medlemmene i arbeidsgruppen jobber med, hvilke som er planlagt, og hvilke som er ferdige. Lappene kan dras rundt på tavlen hvis man vil endre prioritering, eller flytte en aktivitet fra Planlagt til Pågår, og til slutt til Avsluttet.

Ved hjelp av løsningen kan deltakere i prosjektet drive brainstorming, dele dokumenter, opprette aktiviteter og sette frister, samt tildele seg selv eller andre aktiviteter.

Nyhetsstrømmen viser aktivitet i prosjektene du er med i.
Nyhetsstrømmen viser aktivitet i prosjektene du er med i.

Som et mikro-Facebook for prosjekter

Mathias Hällström er sjef for R&D og en av grunnleggerne av Projectplace, og forteller til Mobilen.no at Projectplace har benyttet prinsipper hentet fra atferdspsykologien når de har utviklet sine løsninger.

– Det har en enorm effekt om man gjør dette digitalt. Da kan man kombinere visualisering av arbeidet med de sosiale funksjonene. Dette her er som et lite mikro-Facebook for hver arbeidsoppgave. Du føre samtaler, tagge og involvere mennesker, og selvfølgelig "like" ting, som i Facebook, sier Hällström.

Og det er en grunn til at verken Facebook eller ProjectPlace har "Misliker"-knapper.

– Det er en veldig kraftfull mekanisme, og kalles innenfor atferdspsykologien for intermittent forsterkning. Det er viktige mekanismer for å få mennesker til å dra i samme retning, sier Hällström. Det at noen sier at de liker ditt arbeide, får deg til å gjøre mer av dette – mens hvis noen sier at de misliker noe, så går man automatisk i forsvarsposisjon. Ved å fokusere på positiv forsterkning vil det bidra til at alle drar i samme retning i prosjektet.

La alle få vite alt

Mobilversjonene av Projectplace viser en nyhetsstrøm over all aktivitet fra alle prosjekter, slik at man hele tiden blir orientert om hva som skjer i de ulike prosjektene man er involvert i. Selv om man kan skru av og på hva som skal vises til hvem, er Hällström en forkjemper for at flest mulig skal få vite mest mulig – til og med kunder man utfører prosjekter for.

– Det skaper samhold når alt er transparent for hele gruppen. Hvis jeg tar tak i en oppgave og sier at jeg skal gjøre det, da viser jo atferdsvitenskapen at så lenge det er synlig for alle at "jeg lover å gjøre dette", så er jeg mye mer motivert til å gjøre jobben, sier Hällstrøm. Han mener dette er hemmeligheten bak hvorfor Kanban-systemet fungerer så bra.

Nettbrett- og mobilversjonen tillater for øvrig at man tar bilder som man laster rett inn i en prosjektsamtale, slik at man på den måten kan visualisere og tydeliggjøre oppgaver man jobber med for øyeblikket.

I tillegg kan brukerne finne igjen dokumenter de har jobbet på fra PC-en, lese og kommentere på andres prosjektdokumenter, se hvilke dokumenter kolleger og andre involverte i prosjektet jobber med, samt lagre dokumenter for lesing uten nettverkstilgang.

– Den sosiale samhandlingen har truffet næringslivet – med fullt trykk. Virksomheter utvikles til å bli sosiale virksomheter, der ufordringer og muligheter håndteres ved hjelp av sosial teknologi som engasjerer så vel medarbeidere som kunder og leverandører til å samhandle på tvers av hierarkiske strukturer og landegrenser, sier Norges-sjef i Projectplace, Arild Falck.

Les også: Norske bedrifter er mobilsinker

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen