En million inkassosaker på telefoni

Selv om både Lindorff, NetCom og Telenor melder om nedgang i antall nye inkassosaker, er det fremdeles mange som ikke betaler regningen i tide.

 

Administrerende direktør i Lindorff Decision, Tore Andersen, sier at nordmenn i all hovedsak har blitt flinkere til å betale telefonregningen.

Han anslår allikevel at så mange som 25 prosent av alle inkassosaker Lindorff mottar grunnes telefoni.

- Mobiltelefoni kommer langt verre ut enn fasttelefoni, legger han til.

Kredittilsynet oppgir at inkassoselskapene mottok nærmere 2 millioner nye inkassosaker til behandling i første halvår i 2005, en økning på over 8 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Totalt utgjør dette rundt 4 millioner nye saker årlig.

Til tross for nedgangen i inkassosaker hos mobiloperatørene, kan disse tallene tyde på at nordmenns betalingsvilje ikke alltid er på topp.

Verstingene

Ikke alle er like dårlige til å betale telefonregninger. De eldste er flinkest til å holde styr på regningene, mens aldersgruppen 26-35 år er dårligst. I tillegg ser Andresen forskjell på menn og kvinner i denne statistikken.

- Menn er hyppigere involvert i slike saker enn kvinner, sier Andresen. Han tror dette kan skyldes at mobilabonnement ofte står oppført på mannen i en husholdning.

Han sier videre at Sogn og Fjordane og Agder-fylkene tradisjonelt har flinkest betalere, mens de tre nordligste fylkene ligger dÃ¥rligst an.

Tar ansvar
For ytterligere å bedre denne trenden, har teleoperatørene tatt i bruk en rekke hjelpemidler. De benytter seg i større grad av kredittinformasjon, og avviser kunder med betalingsanmerkninger som ønsker å starte et nytt abonnement.

 

- Telesekskapene sparer forbrukerne i større grad fra å havne i nye kniper, sier Andresen.

Informasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl bekrefter det Andresen sier, og forteller at nye kunder kredittsjekkes før de får abonnement. Har du betalingsanmerkninger, kan du heller få tilbud om kontantkort.


I tillegg sender NetCom ut tekstmeldinger der de minner kundene sine på å betale mobilregningen.

- Hvis du vil sette et tak på deg selv, kan du sende en SMS til oss med en viss sum, og få en melding tilbake fra oss når du nærmer deg denne summen, sier hun.

Også Telenor kan bekrefte at trenden har snudd.

Informasjonssjef Atle Lessum sier at Telenor stort sett har flinke betalere.

- I tillegg har vi gjort brukerundersøkelser også hos de av våre kunder som har mottatt inkassokrav, for å finne ut hvordan vi i samarbeid skal kunne minske problemet, sier han.

I likhet med NetCom sender Telenor ut SMS-påminnelser til kundene når regningen har forfalt, i stedet for å vente med å ta kontakt til de sender ut purringer.

- Vi bruker gulrot mer enn pisk, sier Lessum.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen