Ekspert tror Nokia er for kjedelig

- Markedet er i bevegelse og utvikler seg raskt. Nokia må være i stand til å omstille seg og bytte til nye formfaktorer eller nye design. Nokia sliter med å konkurrere med de andre produsentenes kameratelefoner med fargeskjermer, sier Mawston til ElectricNews.

Mawston tror priskuttene fra Nokia bare vil ha kortvarig effekt, med mindre Nokia klarer å bygge opp en sterk produktportefølje.

- Ikke kjedelig!
Teleavisens mobilekspert, Espen Irwing Swang, sier han bare er delvis enig med Mawston. - Nei, Nokia har ingen problemer med Ã¥ henge med pÃ¥ designsiden. PÃ¥standen om at de ikke har modeller med store fargeskjermer stemmer rett og slett ikke. Ikke var de sent ute med kameramobiler heller, sier Swang. Han viser til Nokia 7650. – Denne telefonen var ikke bare først i Europa med kamera, den hadde i tillegg stor skjerm og et helt nytt design, sier Swang.

Også N-gage, 7600, 8910, 7200, 3650, 3300 og 9210 viser at Nokia tør å gå helt nye veier innen design. Tastaturtelefonen 6810 er et annet eksempel, sier Swang.

Arven etter 3310
- Det eneste Nokia mangler er egentlig en volumselger av typen 3310, men nå i form av en billig telefon med kamera og stor fargeskjerm. Nokia har valgt 128x128 som skjermstørrelse på standardmodellene. Det holder ikke mot dagens konkurrenter.

At de bare har en eneste foldetelefon, nye 7200, taler heller ikke til Nokias fordel. Dessuten er de ikke lenger alene om Ã¥ ha en menystruktur som folk forstÃ¥r. 

Trender
Men Swang tror det er flere grunner til at Nokiasalget gÃ¥r ned. - De store vekstmarkedene i Asia og Øst-Europa har ikke samme forhold til Nokia som merkevare som vi har i Europa og Amerika. Det er i disse markedene at Samsung og LG vokser raskest. Samtidig er mobiltelefoner et trendprodukt. Det er naturlig med svingninger i trendene. NÃ¥r ”alle” har Nokia mÃ¥ trendsetterne gÃ¥ nye veier. Det er de samme mekanismene som gjør Ford til et kjedelig bilmerke. 

- Og ikke gÃ¥r alle i LeviÂ’s-bukser lenger heller. Til tross for at klesgiganten i en periode forsøkte seg med et utall ulike modeller og kraftige priskutt, ikke ulikt det Nokia nÃ¥ gjør. 

Nokia taper markedsandeler, men selger fremdeles omlag dobbelt sÃ¥ mange telefoner som nærmeste konkurrent, som er Motorola.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen