DVB-H til Beijing-OL

Åtte internasjonale elektronikkselskap går nå inn i alliansen for utvikling og fronting mobil-TV teknologien DVB-H. Blant dem Samsung, som tidligere har vært blant de aller største pådriverne for den konkurrerende TV-standarden DMB.

Alliansen, som går under navnet Mobile DTV Alliance, ble grunnlagt av blant andre Nokia, Motorola og Intel. I tillegg til Samsung går nå Philips MobiTV inn i alliansen.

Samsung har tidigere gått ut og sagt at de ønsker å satse på de fleste TV-standardene, og dermed føye seg i den retningen markedet går. Samsungs valg om å satse på både DMB og DVB-H overrasker eksperter, spesielt siden det kan bli sett på som et svik mot koreanernes egen TV-standard DMB.

Samsung og LG har så langt vært de eneste mobilprodusentene til å satse på DMB, og siden Samsung nå også går for DMB kan det virke som LG blir den eneste mobilprodusenten som fortsatt kun satser på DMB.

Nokia utelukker DMB
Nokia på sin side, inntar en langt mindre fleksibel posisjon enn sin koreanske motpart. Under Nokia Connection kunngjorde Andres Lundin, teknologisk markedssjef for Skandinavia, at Nokia ser det som strategisk å ikke satse på DMB. Grunnen til det er ganske opplagt. Selskapet var en av de viktigste pådriverne for utviklingen av DVB-H, og en satsning på DMB ville dermed være å undergrave egne økonomiske interesser.

Lundin fremhever også at DVB-H langt på vei er DMB overlegen rent teknisk. For mens DMB-nettet har en kapasitet på vel 1 Mbps, som holder til vel 4 TV-kanaler, kan DVB-H nettet i første omgang tilby en kapasitet på 11 Mbps, som vil kunne støtte opptil 44 TV-kanaler.

På spørsmål om Nokia kan se for seg en løsning med både DMB og DVB-H i samme telefon, svarer Lundin - Det tror jeg vil bli vanskelig. Og for Nokia sin del, så tror vi ikke DMB har noen fremtid.

Kundene går for DVB-H
Markus Lindqvist, sjef for Nokias Network Solutions, kunne presentere tall som tilsier at DVB-H standarden etter all sannsynlighet vil ha 70 millioner brukere i 2010, mens T-DMB og S-DMB vil ha 10 millioner brukere hver.

I tillegg kunne Nokia presentere de siste tallene fra prøvesendingene, som så langt har blitt kjørt i Spania, Storbritannia, Finland og Frankrike. Det som overrasker er at TV-telefonene blir brukt hjemme i tillegg til de øvrige TV-apparatene, og at over 60 prosent av testbrukerne sa seg villig til å betale for en mobil TV-tjeneste i tillegg til dagens vanlige lisens- og parabolavgifter.

Nokia nevnte forøvrig også at Sommer-OL i Beijing mest sannsynlig vil være det første sportseventet der det vil være fullt mulig å se hele OL på mobilen.

(Kilder: Nokia, Ny Teknik)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen