(Bilde: FOVE/YouTube)

Disse VR-brillene har noe verken Rift eller Vive har – nå kan de bestilles

FOVE VR er omsider klare for forbrukermarkedet.

Oculus Rift og HTC Vive nådde som kjent målstreken først blant de «ekte»-brillene, men mange konkurrenter har lenge lusket i horisonten. Blant disse var Kickstarter-prosjektet Fove VR, som bød på et knippe unike egenskaper. Nå er brillene omsider lagt ut for forhåndsbestilling på hjemmesiden.

Fove VR koster 549 dollar, som tilsvarer cirka 4500 kroner, og produsenten sender til Norge. Utsendelsene vil starte i januar neste år.

Sporer øynene

Det spesielle med FOVE-brillene er først og fremst at brillene ikke bare byr på sporing av hodebevegelsene, men også sporing av øynene. Dette fungerer i korte trekk ved at øyebevegelsene registreres ved hjelp av infrarøde sensorer inni brillene som fanger opp vinklene som øynene befinner seg i.

Brillene konsentrerer de grafiske ressursene der hvor blikket er fokusert, noe som skal føre til bedre ressursutnyttelse uten at det går på bekostning av den opplevde kvaliteten.
Brillene konsentrerer de grafiske ressursene der hvor blikket er fokusert, noe som skal føre til bedre ressursutnyttelse uten at det går på bekostning av den opplevde kvaliteten. Foto: Fove Inc

Hensikten med denne teknologien er å oppnå høyere visuell realisme ved at grafikkmotoren automatisk blir i stand til å fokusere bildet der hvor blikket rettes, akkurat som i virkeligheten. På denne måten skal man også få en mer fornuftig fordeling av de grafiske ressursene som brukes til å tegne bildene, som igjen skal gi høyere ytelse.

Utover dette er meningen at man kan få til en mer intuitiv sikteprosess i for eksempel førstepersons skytespill, ved at man kan plassere siktet ved å simpelthen rette blikket mot fienden, i stedet for at man må sikte ved å vri hele hodet i riktig retning. I tillegg kan man bruke blikket til interaksjon i spill, ved at man for eksempel kan innlede dialoger med spillfigurer bare ved å opprette øyekontakt med figuren.

Høyere oppløsning enn Vive og Rift

Ellers har FOVE OLED-skjermer med full QHD-oppløsning på 2560 x 1440 piksler fordelt på to øyne, som er litt høyere enn på Vive og Rift, som begge skilter med 2160 x 1200 piksler. Oppdateringsfrekvensen er imidlertid lavere og ligger på 70 bilder per sekund, mot 90 per sekund på Vive og Rift.

Sistnevnte kan nok være en ulempe for den opplevde kvaliteten sammenlignet med konkurrentene. Ellers har FOVE også en litt lavere synsvinkel på maksimalt 100 grader, mot 110 grader hos rivalene.

Akkurat som Vive og Rift må FOVE kobles til en PC, og av maskinvaremessige minstekrav lister produsenten opp Intel Core i5-4590, Geforce GTX 970 eller AMD R9 290 og 8 GB minne.

Under kan du se en fersk presentasjonsvideo av Fove VR.

Google jobber også med nye VR-briller: De skal også by på øyesporing og trenger verken mobil eller PC »

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen