Digitalkameratrender

Utviklingen av digitalkameraer går fortsatt i en rykende fart, og vi kan derfor hele tiden forvente at kameraene blir bedre og bedre. Samtidig gjør dette at tiden et produkt er i salg er svært kort, og dermed må produsentene tjene inn utviklingskostnadene på denne korte tiden. Når konkurransen samtidig er stor, og marginene små, så får det en del konsekvenser.

Den tydeligste trenden er at produsentene stapper kameraene fulle av ting som lett kan måles eller settes tall på. Det er om å gjøre å ha størst mulig skjerm, og flest mulig megapiksler. Det legges mindre vekt på andre egenskaper, som er vanskeligere å sette tall på, og dermed vanskeligere å selge.

Oppløsning

Oppløsningen på kameraene er den egenskapen som er lettest å forholde seg til. Den har gått jevnt oppover i mange år. I vår var normalen 5 eller 7 megapiksler. Det har nå blitt økt til 6 eller 8, og noen har til og med 9. Høyere oppløsning gjør at du kan beskjære bildet mer, eller lage større forstørrelser. Men det setter også høyere krav til optikken. Det vi ser i økende grad er at optikken ikke alltid klarer å følge med og at man får like mye detaljer ut av et bilde tatt med lavere oppløsning. Likevel fortsetter produsentene å øke oppløsningen. Noen ganger er det kun oppløsningen som oppgraderes på en ny modell, og da får man et kamera som gir mer støy på bildene, er tregere og har kortere batterilevetid. Det er uhyre sjelden at dette da kan forsvares med høyere oppløsning. Nok en gang er det salgsargumentene som kommer foran i rekken når kameraer utvikles.

På speilreflekskameraer ser vi at det jobbes hardt med å redusere støymengden i bilder. Det gjør at man nå kan bruke ISO-verdier som tidligere var forbeholdt ekstreme situasjoner, på vanlige bilder. Den samme trenden ser vi ikke på kompaktkameraer. Snarere tvert imot. På kompaktkameraene er det antallet megapiksler som overskygger de aller fleste andre behov, og det går direkte på bekostning av støymengden.


Skjermstørrelse

Alternativ tekst mangler
Sony Cyber-shot DSC-N1 med 3 tommers skjerm.

Nå har de fleste kompaktkameraer 2,5 tommers skjerm. Noen har 2 tommer, mens noen også har større skjerm enn det. De siste dagene har vi sett kameraer med 3 tommers skjerm bli lansert. Dette er svært spennende, da større skjerm gjør det lettere å komponere bildet, og det er plass til mer informasjon på skjermen. Tidligere krevde disse skjermene så mye strøm, at man måtte holde dem små. Det ser ikke ut til å være noe problem lengre, og vi fryder oss over store skjermer. Dessverre er det ikke alltid at oppløsningen på skjermen henger med, og da får vi store skjermer som ikke er ordentlig skarpe. Men også på det området har det blitt bedre, så det kan være at all masingen om dette fra akams side har båret frukter.

Ny funksjonalitet

En ganske ny trend er funksjonalitet som legges i etterbehandlingen av bildet, og det er her de virkelig interessante mulighetene ligger. Mange produsenter har nå funksjoner for å fjerne røde øyne i software, så man slipper den forferdelige blinkende blitsen som ikke er veldig effektiv uansett. Det finnes også funksjoner for å lyse opp mørke områder av bildet, fjerne vignettering, sette sammen panoramabilder, beskjære videoklipp, leke med farger og så videre. Det som gjør dette så spennende er at det er funksjonalitet som ikke var mulig på analoge kameraer, og som kameraene hadde for liten prosesseringskraft til å håndtere tidligere. Derfor har det nå åpnet seg en helt ny verden, og vi kan vente oss mye spennende funksjonalitet på dette feltet, etter hvert som produsentene ser hva som er mulig å få til.

Størrelse og design

Rent fysisk ser vi at kameraene blir stadig mindre. I sommer var første gang jeg testet et kamera som var så lite at det ble borte på skrivebordet mitt. Nå er det helt vanlig. Det siste kameraet vi har fått inn til test er omtrent nøyaktig like stort som en Sony Ericsson K750i mobiltelefon. Dette er en utvikling som vi hilser velkommen, men i kombinasjon med stadig større skjermer, gir det jo produsentene en utfordring – en utfordring som i en del tilfeller fører til redusert brukervennlighet og ergonomi. Blant annet ser vi at de aller fleste kameraer nå kommer uten optisk søker, og på de som fortsatt har det, er søkeren så liten at den kun blir brukt i nødsfall. Men det er nettopp i nødsfall man trenger den. LCD-teknologien er ikke god nok til at vi kan bruke skjermen som søker under alle lysforhold. Derfor er optisk søker fortsatt aktuelt.

For ikke lenge siden var funksjonalitet det aller viktigste ved kameraene. Design kom i annen rekke. Stilige kameraer var det et stykke mellom, og de ble sett på som litt sære produkter når de kom. Nå ser vi at alle produsentene har kameraer som er virkelig flotte, og som kan tas fram ved enhver anledning. I motsetning til tidligere er ikke dette lenger nisjeprodukter der design har gått på bekostning av kvalitet eller funksjonalitet. Nå er de fullgode kameraer, som bare ser litt bedre ut.

Tilbud og etterspørsel

Digitalkamerabransjen styres helt av markedskreftene. Det betyr at det som er lett og selge, og det som folk er villige til å betale for, er det som blir tilbudt fra produsentene. Man kan forvente enkelte nisjeprodukter, men i det store og hele må man bøye seg for flertallets ønsker. Hvis det store flertallet mener at bildekvaliteten er god nok, ja så gidder ikke produsentene å anstrenge seg for å gjøre den så mye bedre. Det selger bedre å sette et objektiv med et navn kjent for kvalitet på kameraet, enn å sette på et objektiv av ukjent merke, men kanskje med høyere kvalitet. Det er en av de uheldige bi-effektene, men med alle fordelene vi får av denne utviklingen, så skal vi kanskje ikke klage likevel……

 

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen