Dette tror operatørene om 2010

Glem det gamle. Mobilåret 2009 er snart forbi, og vi tar fatt på 2010. Og selv om dette har vært et svært så begivenhetsrikt år i mobilbransjen, har vi forhåpentligvis mye moro i vente i året som kommer også.
Vi har tidligere hørt med operatørene hva de syntes om år 2009. Nå avslører de hva som står på planen for 2010.
NetCom – mobilt bredbånd i full fart
Vi starter med NetCom. Det er liten tvil om at mobilt bredbånd har vært deres hovedfokus i 2009 – og det blir det også til neste år.
- NetCom skal være ledende på mobilt bredbånd. Vi skal fortsette å utfordre Telenor, både på teknologi-, nettverks- og tjenestesiden. Vi har rustet opp kapasitet og dekning i 3G-nettet for 400 millioner i 2009, og bygger ut 4G i Oslo. Det vitner om et offensivt NetCom, som skal spille hovedrolle innen mobilt bredbånd også neste år, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom til Mobilen.no.
- Med 4G kan du gjøre alt du gjør på nett i dag, bare mobilt. Samtidig er nettet heftig nok til å håndtere alt du kommer til å gjøre på nett i morgen. Det er bare å glede seg, legger han til.
Internett på mobilen for folk flest og pakkeprisabonnementer anser vi å ha vært to svært betydelige ting for forbrukerne i 2009. Hva kommer til neste år?
- Pakkepris blir nok bare større. Samtidig tror vi på flere og bedre smarttelefoner fra både de kjente og kjære mobiltilbyderne som Sony Ericsson, Nokia og Samsung, sammen med de nye hotte, som Apple. Det vil gjøre mobiliteten enda friskere, og internett på mobilen vil gi stadig færre begrensinger sammenlignet med "vanlig" internettilgang, svarer Vederhus.

(Artikkelen fortsettes.)
Chess – total kundeopplevelse i fokus
Videre til Chess. Denne operatøren har økt sin markedsandel i 2009, mye takket være pakkeprisabonnementet Chess On 10t og effektiv markedsføring rettet mot småbarnsforeldre.
Vi ser at Chess har hatt fokus på småbarnsfamilier i år, og nå nylig også ”trygge kontantkort” for barn og unge. Hvor viktig er det å peile seg inn på målgruppen ”unge foreldre” for Chess?
- Chess har det siste året utvidet målgruppen i forhold til tidligere år, dette ser vi har vært riktig og vi vil fortsette med dette. I dagens samfunn er familiesegmentet stort og vi ønsker å tilrettelegge både produkter og tjenester som ivaretar folk flest, svarer markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.
- Jeg tror vi vil se andre prismodeller i 2010, både når det gjelder tilpasning av pakkepriser og valgfrihet for kunde. Hovedfokus for Chess blir å fortsette å utfordre i markedet, samt arbeidet og utviklingen av våre eksisterende kunder. Den totale kundeopplevelsen vil stå i fokus, avslutter han.

(Artikkelen fortsettes.)
Telenor – markedsledende på mobilt bredbånd
I likhet med NetCom har Telenor gjort det meget sterkt i mobilt bredbåndssegmentet i 2009. Leder for Telenor Norge, Ragnar Kårhus, har alle intensjoner om å forsvare denne posisjonen til neste år.
- Vi skal gjøre det som skal til for å opprettholde posisjonen som markedsleder. I dette ligger det at tilbudet vårt vil bli stadig bedre. Vi starter arbeidet med å skifte ut hele infrastrukturen for mobiltjenester i Norge. Dermed får våre kunder trygghet rundt at Telenor har det beste fundamentet for videreutvikling av tjenester. Hovedmålet er å gi våre kunder bedre og mer innovative tjenester over hele landet. Med bedre, mener vi både kapasitet, hastighet og stabilitet, sier Kårhus til Mobilen.no.
Vi spør Kårhus om hvorvidt NetComs offensive satsning på LTE/4G vil få noen betydning også for Telenor.
- Telenor mener LTE er modent for kommersiell lansering i 2011-2012. Telenor tenker helhetlig vedrørende utbygging, og skal nå foreta den største fornyelsen av det norske mobilnettet vi noen gang har foretatt, og LTE inngår naturligvis her. Ellers blir det feil av meg å spekulere i hva konkurrenter kommer med, og hvordan det vil påvirke oss, svarer han.
Hva blir deres hovedfokus i 2010?
- Vi skal ta nye steg inn i den nye mobilverdenen, det vil si at mobilen brukes til mer enn å ringe og sende meldinger med. I år har vi virkelig sett at mobilsurfing har tatt av, og denne utviklingen vil fortsette neste år. Vi ser frem til å spre nye og enda mer surfevennlige mobiler. Videre forventer vi en fortsatt sterk utvikling innen mobilt bredbånd, sier Kårhus.
- Det blir interessant å følge med på innovasjonstakten innen mobil, for eksempel styrker Telenor nå satsningen på innovasjon gjennom partnere. Parallelt med dette opplever vi en ny giv blant mediehusene i å anvende mobilen som en viktig kanal. Nyhetsmediene vil øke bruken av levende bilder på sine mobile flater og internett beveger seg stadig lenger inn på mobilen. Vi tror også på at det vil komme mange nye mobile enheter som ligger mellom vanlige mobiler og datamaskiner. Kindle fra Amazon er et godt eksempel på et slikt produkt. I det hele tatt vil nye og attraktive mobilkonsept komme, så det er bare å glede seg, avslutter Lederen for Telenor Norge.

(Artikkelen fortsettes.)
Talkmore – ærlighet varer lengst
Telenors datterselskap Talkmore lever på mange måter sitt eget liv blant lavprisaktørene, men har markert seg med sitt fastpristilbud, gode utenlandspriser og ellers ryddige abonnement. På mobilt bredbånd er imidlertid ikke Talkmore en aktør for øyeblikket.
- Jeg har tro på at markedet for mobilt bredbånd vil fortsette å vokse i 2010. Denne veksten håper Talkmore å kapre deler av, avslører daglig leder Pål Barth Nilsen i Talkmore overfor Mobilen.no.
Vi oppdaget at Talkmore hadde samme pris på SMS til utlandet som i Norge, noe som vi synes var svært positivt. Hva er bakgrunnen for denne beslutningen?
- Talkmores fokus er å fremstå som ærlige. Vi lager derfor ikke spesialdesignede produkter for telepriser.no. Av samme grunn forsøker vi heller ikke å legge på ekstra marginer for å hente inn tapt inntjening grunnet lave priser. Vi har sterk tro på at dette er noe kundene legger merke til, svarer Barth Nilsen.

(Artikkelen fortsettes.)
Tele2 – bygge mobilnett
Administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele2 forteller at de også vil satse sterkere på mobilt bredbånd i 2010, men denne operatøren har andre spennende prosjekter på gang også – som for eksempel å bygge Norges tredje mobilnett i samarbeid med Network Norway. I år har mobilsurfing og pakkeprisabonnementer vært viktig, men vi spurte Dyrnes hva han tror vil komme til neste år.
- Med lanseringen av Tele2 Mobilsurf og Tele2 Flex / Flex Large har vi klart å møte denne etterspørselen i 2009. Fremover vil vi trolig se mer av ulike pakkeløsninger. I tillegg er alle forbrukerpriser på et såpass lavt nivå at flere operatører vil trolig se på muligheten for å bundle abonnementene med andre relevante produkter. Ellers håper vi på mange nye spennende terminaler fra produsentene i 2010 – vi har store forventninger til hvordan de store vil møte utfordringene fra for eksempel Apple, sier Dyrnes til Mobilen.no.
Hva blir deres hovedfokus i 2010?
- Sammen med Network Norway bygger vi eget nett, og dette vil selvsagt være noe av det viktigste vi skal gjøre 2010. Ellers skal Tele2 fortsatt være #1 i markedet når det gjelder pris, men i tillegg ønsker vi å fortsette den gode trenden på kundetilfredshet, ref. EPSI-målingen fra november. Vi har blant annet jobbet knallhardt med vår kundeservice i 2009, og det er veldig hyggelig at kundene våre setter pris på det. Dette arbeidet vil fortsette i 2010 og våre kunder skal oppleve at "den beste dealen" vil de få hos Tele2, svarer han.

(Artikkelen fortsettes.)
Ludo Mobil – smir mens jernet er varmt
Nykommeren Ludo Mobil har kun et halvt år bak seg på markedet, og det er først i 2010 vi får se om den offensive inntredenen har båret frukter. Administrerende direktør Idar Vollvik har en uttalt visjon om å gjøre Ludo til en like stor merkevare som Volvo eller IKEA i løpet av de neste årene.
Mobilt bredbånd har hatt en fortsatt kraftig vekst i 2009 – Er dette noe Ludo Mobil vil satse på i Norge i løpet av 2010?
 - Ja, vær trygg, dette er den eneste tjenesten vi i dag er for dårlig på. Men stol på oss, vi skal skjerpe oss! sier Vollvik til Mobilen.no.
Du har mange jern i ilden, og det virker som du også smir for harde livet – hvilke forventninger har du til Ludo Mobil i Norge det kommende året?
- Du kan være helt sikker på at vi skal smi også i 2010! Har svært høye ambisjoner, men vil dele disse med de ansatte før jeg deler de med media. Dessuten vil jeg jo ikke dele dette med våre konkurrenter, svarer han.
En noe kortfattet Vollvik antyder også at de vil komme med nye tjenester og produkter, at de har kundene i fokus og at han ”gleder seg som en unge” til å ta fatt på det nye året.

(Artikkelen fortsettes.)
One Call – kundeorientert holdning
Til slutt presenterer vi One Calls tanker om 2010. Denne operatøren har i løpet av 2009 tatt steget opp blant de seriøse mellomstore aktørene på markedet.
Internett på mobilen for folk flest og pakkeprisabonnementer anser vi å ha vært to svært betydelige ting for forbrukerne i 2009. Hva kommer til neste år?
- Her skjer det mye – hele tiden. Mye av denne bruken styres jo av håndsettene og vi ser nå at flere og flere tar ganske avanserte og ikke minst ”surfeanvendelige” telefoner i bruk. I 2010 vil nok bruk at databaserte tjenester tas i bruk av ”folk flest” og når man først har oppdaget hvor mye spennende man kan bruke mobilen til, blir man fort hekta, sier Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til mobilen.no.
One Call har markert seg som en seriøs mellomstor aktør i år – tror du dere er i posisjon til å påvirke markedet i enda større grad i 2010?
- Vi har definitivt planer om å markere oss også neste år. Vi tror – og kundene ser ut til å være enig med oss – at vi har et godt konsept og at den tydeligheten og kundeorienterte holdning vi står for er noe kundene vil ha. Vårt hovedfokus blir fortsatt å være den mobiloperatøren som tar best vare på kundene sine, gir god service og mye for pengene, avslutter han.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen