Kommentar

Dette må du sjekke før du kjøper julegaver på nett

– Les betingelsene nøye, skriver Bente Øverli i Forbrukerombudet.

Gjør du som meg og handler de fleste julegavene på nett? Praktisk, ikke sant? I tillegg til at det er enkelt er det i tillegg ofte billigere enn i fysisk butikk. Men hva gjør du når jentungen åpner fire pakker med identiske Sims 3 spill - alle kjøpt på nett i god tid før jul slik at angrefristen utløp allerede i midten av desember? Og hva gjør du om du har bestilt den nye iphonen fra utlandet og det viser seg at den er operatørlåst eller befinner seg i posten ett eller annet sted mens svoren på ribba blir sprø?

Det nytter ikke å banne. Det nytter heller ikke å ringe Forbrukerombudet. Situasjonen er temmelig håpløs, og dessverre er det mange som ikke har tenkt på at dette kan skje. Jeg har selv måttet hastekjøpe julegaver julaften da gavene jeg hadde bestilt ikke rakk frem i tide. Det kan bli dyrt i tillegg til å være både stressende og irriterende. Men jeg har lært. Jeg sjekker først pris, så leser jeg vilkårene (ja, også det med liten skrift) før jeg sjekker lagerbeholdning og leveringstid. Om ikke jeg kjenner nettbutikken fra før sørger jeg selvsagt også for å undersøke erfaringer andre har hatt med nettstedet jeg ønsker å handle fra. Så min oppfordring til årets julegavenetthandlere er at du må ta deg tid til å sjekke mer enn pris. Ta dine forhåndsregler, både før bestilling og etter levering.

Sjekk ordrebekreftelsen

Ikke tro på alt reklamen sier. Sjekk selv. Er noe for godt til å være sant – ja da er det som regel det. Les betingelsene nøye, betal med kredittkort slik at du er sikret om du ikke får varen. Og er mobilen veldig billig sammenlignet med andre tilbud, bør du sjekke butikken ekstra nøye. Sjekk at du får oppgitt den totale kjøpesummen inkludert fraktkostnader. Og sjekk alltid leveringstid og leveringsmåte før bestilling. Etter bestilling skal du motta en ordrebekreftelse. Kontroller denne og ta kontakt med selger hvis den inneholder feil.

Vil du angre på kjøpet, må nettbutikken ha beskjed senest 14 dager etter at du har mottatt varen og informasjon om angreretten. Vær oppmerksom på at det kan gjelde andre angrefrister ved kjøp fra utlandet. Noen opererer med andre utvidede retur eller bytteordninger rundt jula. Les betingelsene nøye og husk å ta utskrift eller bevissikre vilkårene på annen måte. Eksempelvis tilbys utvidet bytterett, utover de lovbestemte 14-dagenes angrerett på netthandel for en del spill og dvd’er. Men da kreves det som regel at produktet er uåpnet og ligger i sin originalemballasje.

Hva om mobilgaven ikke virker?

En del kjøper mobiltelefon til jul. Gleden er stor når gaven åpnes, men irritasjonen blir desto større når det viser seg at produktet ikke virker, deler mangler eller simkortet til den gamle mobilen slett ikke passer til den nye mobilen. Sjekk derfor alltid varen du har fått i posten før du pakker den inn. Du har selvsagt både reklamasjonsrett og angreretten din i behold, men du risikerer å få en helt annen reaksjon på gaven enn den du hadde tenkt. Kjøper du barnets første mobil som julegave, bør du huske på at du registrerer barnet som mindreårig bruker på abonnementet. Du kan stå som betaler men du blir da sikret mot å bli ansvarlig for overraskende store regninger som følge av at poden har havnet inn i en abonnementsavtale på innholdstjenester. Sett også beløpsgrense for innholdstjenester når du tegner et abonnement. Kundesenteret til mobiloperatøren skal hjelpe deg med dette. Er barnet svært ungt vil jeg anbefale å sette en totalsperre mot mobile innholdstjenester.

Nettbrett er også en populær gave til jul og mange bestiller dette på nett. Det kan være smart å bestille tilleggsutstyret du trenger i samme slengen, og husk og sett eventuelle restriksjoner for in-app-kjøp på nettbrettet allerede før du gir den fra deg om gaven vil bli brukt av barna i familien. Om ikke du gjør dette kan julegaven bli dyrere enn du hadde tenkt.

Er det virkelig billigst?

Enkelte er for tiden ute med kampanjer der de hevder de har de beste og billigste julegavetilbudene på mobil. Forbrukerombudet har sagt at det ikke er lov til å hevde at en er billigst på mobil siden prisen alltid vil variere etter forbruksmønster. Vi har også sagt at det lønner seg å bestille mobil og abonnement hver for seg. Jeg ser at enkelte nå likevel hevder de har den billigste totalprisen på mobil. Mitt råd er at du sjekker ut om dette gjelder deg. Hva er betingelsene for kjøpet? Er lagringskapasiteten lik? Hva er abonnementsprisen på det abonnementet du må tegne ved kjøp av mobilen og hva inkluderer dette? Sjekk også hva kostandene som ikke er inkludert vil kunne bli. Det kan for eksempel være store forskjeller på prisene for datatrafikk og utlandssamtaler.

Et siste tips er at det ved kjøp fra utlandet på over 200 kroner kan komme et tillegg i prisen for fortollingsgebyr og merverdiavgift. Og selv om gunstige valutakurser og lavere priser gjør det attraktivt å handle fra utlandet, bør du være klar over at du ikke alltid har like gode forbrukerrettigheter når du handler fra andre land. Dette gjelder særlig om du handler fra land utenfor EU/EØS. I tillegg bør du sjekke ekstra nøye om det er restriksjoner for bruken av produktet du ønsker å kjøpe. Det hjelper lite å gjøre ett nettkupp om varen ikke kan brukes av deg her i Norge, noe som for eksempel kan være tilfelle om du kjøper en operaørlåst iphone fra USA. Du fikk kanskje varen noe billigere enn om du hadde kjøpt den av en veletablert nettbutikk i Norge, men julaften blir nok ikke helt den samme.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen