(Bilde: Shutterstock)

Dette krever norske nettshoppere

Nå har norske nettbutikker skjønt at de må levere mobile brukeropplevelser, skriver vår kommentator.

Hans-Petter jobber i Geelmuyden.Kiese som rådgiver. Han har holdt på med "data" hele livet og har 16 års bakgrunn fra IKT-bransjen. Hans-Petter er spesielt opptatt av hvordan den digitale-, sosiale- og mobile hverdagen påvirker bedrifters konkurransekraft. Les også bloggen hans på hanspetter.info.

Posten og Brings e-handelsrapport for 2012 slo de fast at nesten alle handler på nett, uansett alder, kjønn og bosted. E-handel er blitt en naturlig del av hverdagen, e-handel har blitt handel. Derimot kunne rapporten også avsløre at mens 4 av 10 danske nettbutikker var mobiltilpasset, var kun 1 av 10 nettbutikker i Norge tilpasset mobile enheter. Nå ser det ut til at norske nettbutikker har våknet opp og innsett at skal de sikre seg videre vekst og økt konkurransekraft må de forholde seg til hverdagen, og den er i stor grad mobil.

Femdobling

I 2013 satt jeg i juryen for Netthandelsprisene til Posten/Bringsammen med Nina FuruTrine GrungLillian FjeldEivind Savio og Arild Liland. Samme gjengen i sitter i årets jury, og mens mobiltilpassing av nettbutikkene ble et utslagsgivende kriterie for hvem som til syvende og sist vant i de forskjellige kategoriene i 2013, har vi under årets jury-arbeide bestemt at det å ha en mobiltilpasset nettbutikk skal være krav.

Mens kun 1 av 10 nettbutikker var mobiltilpasset når vi satt i juryen i fjor, er det svært gledelig å se at så mange som nesten 50 prosent av over 900 nettbutikker som ble nominert er mobiltilpasset.

En femdobling på kun ett år er intet mindre enn imponerende og demonstrerer helt klart og tydelig at norske nettbutikker har innsett at netthandel på mobil er kritisk for egen vekst, men ikke minst for å forbli konkurransedyktig i et marked som er svært utsatt for konkurranse fra internasjonale nettbutikker. Mot slutten av 2013 kunne Virke melde at nesten 40 prosent av all norsk netthandel gikk til utlandet og for å unngå at denne trenden skulle vokse, måtte norske nettbutikker bli bedre på mobil.

Årets nettfavoritt heter Stormberg

I 2013 ble Stormberg kåret til årets nettbutikk av oss og en av årsakene var at nettbutikken var mobiltilpasset – både innholdsmessig, men det var også utslagsgivende at den mobile brukeropplevelsen var god utifra en total brukeropplevelse som inkluderte tekst, bilder, orientering og ikke minst betaling.

For 2014 har Stormberg vunnet nok en pris. 55 000 nordmenn har stemt frem Stormberg som årets nettfavoritt, og et viktig kriterie som gikk i Stormbergs favør var nettopp den gode brukeropplevelsen på mobil.

På andre plass kom Get Inspired som også er mobiltilpasset, mens Komplett.no som kom på tredje plass enn så lenge ikke har blitt mobiltilpasset, selv om en mobil løsning er under utvikling via egen URL.

Forventer at nettbutikken er mobiltilpasset

Netthandel er blitt allemannseie. Nesten «alle» handler varer og tjenester på Internett og omsetningen er sterkt økende. En trend og realitet som står i sterk kontrast til Trond Aams debattinnlegg i Aftenposten i desember 2013 hvor han slo fast at «nettbutikken er fullstendig uinteressant og ubrukelig». Fasiten for 2013 var at «netthandelen økte eksplosivt» ikke minst mot slutten av året. DNB kunne melde om 30 prosent mot slutten av fjoråret.

I følge Posten og Brings egne undersøkeler krever Ola og Kari Nordmann i økende grad at nettbutikkene skal være mobiltilpassede for at de skal handle på nett, rett og slett fordi dagens forbrukere forventer å kunne handle fra mobilen. Ferske tall i en undersøkelse Ipsos MMI har utført på oppdrag fra Posten og Bring viser til at 35 prosent av respondentene mener det er mobiltilpassede sider som skal til for at de skal handle mer på nett.

Fra sinke til seier?

Jeg har ikke fått lest gjennom hele rapporten ennå, men rapporten skal bli møysommelig lest og spesielt interessant skal det bli å se om Norge har tatt innpå våre naboland Sverige og Danmark som i 2012 lå langt foran de norske nettbutikkene i mobiltilpasning.

Det er derimot ikke nok å kun tilpasse nettbutikken rent innholdsmessig for mindre skjermer. Betalingsløsningen bør også være enkel å bruke. Lange registreringsprosesser med mange klikk «motiverer» kundene til å gå til andre nettsider, og veien er for mange relativ kort til utenlandske nettbutikker som Amazon og andre som kan tilby «1-Click Ordering».

Les også: #Fail fokus – adapt or die (ekstern lenke)

Vi i juryen synes det er uaktuelt å jurere nettbutikker som ikke er mobiltilpasset. Posten og Bring sine undersøkelser viser til at forbrukerne forventer at nettbutikkene er tilpasset mobil og Ipsos MMI bekrefter det samme. I tillegg kommer kravet om universell utforming.

Hva med deg, synes du det er viktig at nettbutikken er mobiltilpasset for at du skal handle der?

Les også: – Mobilskjermene skaper hodebry

(Artikkelen er også publisert på bloggen Hanspetter.info)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen