(Bilde: SpaceX)

SpaceX-raketten traff droneskipet hardt

Oppskytningen var en suksess, men landingen tøff.

Om få timer skal SpaceX, romselskapet til Tesla-grunnlegger Elon Musk, gjøre et nytt forsøk på å skyte opp en romrakett som skal gjøre det utrolige: Etter å ha levert verdifull last til den internasjonale romstasjonen skal alle delene av raketten – både forbrenningstrinnet og hovedmodulen – returnere til jorda og lande på en lekter ute i Atlanterhavet.

Det er NASA som står for selve oppskytningen, og de forsøkte først å gjøre det onsdag denne uken. Men bare et minutt før motorene skulle tennes, ble nedtellingen brått avbrutt. Det viste seg at en «thrust vector control actuator» ikke fungerte som forventet, men nå skal dette problemet være fikset. 

Oppskytningen skal finne sted klokken 10.47 norsk tid. Direktesendingen er nå avsluttet. 

Oppdatert 11.05: NASA melder at oppskytningen er en suksess. Alt har gått perfekt for seg, og den internasjonale romstasjonen vil møtte romkapselen på mandag.

Oppdatert 11.08: Elon Musk melder på Twitter at raketten klarte å komme seg frem til droneskipet ute i havnet, men at landingen var hard. Hva det innebærer er foreløpig ukjent. Han skriver videre at det var nært, men ikke nært nok for suksess denne gangen.

Oppdatert 11.11: Musk melder i en ny Twitter-melding at droneskipet i seg selv er uskadet, men at en del utstyr på dekket må byttes etter møte med raketten.

Foto: SpaceX

SpaceX sier selv at oddsen for suksess er 50 prosent, men om de lykkes vil dette få stor betydning for fremtidig romfart. Klarer de å lande alle komponentene til raketten på jorda igjen vil slike oppskytninger blir vesentlig billigere. Besparelsen skal være i 100-millioners-klassen, i følge Quartz. De estimerer dagens oppskytninger til å koste mellom 100 og 260 millioner dollar, mens SpaceX foreløpig tar 55 millioner.

14 etasjer høy

Falcon 9-raketten har tidligere vært gjennom en serie av tester for å vise at det utrolige faktisk kan være mulig. Det første steget av raketten er hele 14 etasjer høy, ikke akkurat veldig bred og vil komme inn i atmosfæren med nesten fire ganger lydens hastighet. SpaceX skal altså få kontroll på dette fallet og lande raketten på en oljeplattform-lignende lekter ute til sjøs – pent og pyntelig.

I august i fjor fant den forrige testflyvningen sted, der Falcon 9 ble skutt opp og returnerte til jorda akkurat slik den skal i dag. Men fremfor å lande på fast grunn ble den stoppet rett ved havets overflate, før den rolig berørte havoverflaten – og så sank (se video i bunn av saken).

Planen er at den samme manøveren nå skal gjentas, bare over den flytende plattformen. Og selv om SpaceX har sagt at oddsen for suksess er 50 prosent, kunne Musk på Reddit i går fortelle at dette egentlig bare er et tilfeldig tall:

– I bunn og grunn så bare fant jeg på tallet. Jeg har ikke peiling på hvordan det vil gå :), svarte Musk.

Spektakulær landing 

Lekteren som SpaceX sikter på.
Dronelekteren som SpaceX sikter på.Foto: Elon Musk, Twitter

For å stabilisere og redusere hastigheten til raketten, vil den fyre av rakettmotorene tre ganger på vei ned mot overflaten. På vei opp måtte den altså bære med seg ekstra drivstoff, ekstra vekt, for å kunne lande igjen.

Den første avfyringen justerer vinkelen til raketten når den kommer inn mot atmosfæren, mens den andre avfyringen sammen med luften i atmosfæren vil bremse raketten fra å ha en hastighet på rundt 4700 kilometer i timen og ned til rundt 900 kilometer i timen. Den tredje og siste oppbremsningen skjer når raketten nærmer seg havoverflaten, og skal senke hastigheten helt ned til syv kilometer i timen.

På dette punktet vil også rakettens landingsben bli felt ut, som frem til nå har ligget kristret inntil rakett-kroppen, før den endelig lander. Underveis i ferden har den blitt stabilisert ved hjelp av små finner som kan rotere i alle retninger, som sammen med et par nitrogen-dyser har justert vinkelen og rotasjonen til den veldig høye sylinderen.

Selv om raketten på dette punktet vil stå plantet på lekteren, står den ikke helt trygt. Selv om området i Atlanterhavet der landingen vil finne sted er forholdsvis rolig i dag, har SpaceX likevel plassert en 14 etasjer høy metallsylinder på toppen av det som i praksis er en gyngende båt.

Ifølge Musk sitter imidlertid tyngdepunktet til raketten så lavt at dette ikke skal by på noen problemer; gravitasjonskreftene alene skal kunne holde raketten på plass. Men for å være helt sikker vil de umiddelbart etter landingen sveise fast rakettens metallføtter til plattformen.

Høy presisjon

Foto: SpaceX

Selve plattformen er tilsynelatende en stor sak, men landingsdekket er faktisk ikke større enn 90 x 51 meter – omtrent som en liten fotballbane. For en rakett som kommer fra rommet er dette et veldig lite mål å treffe, spesielt når raketten selv er 21 meter bred med beina utfellt.

Plattformen har en serie med kraftige motorer som skal holde det på en fast possisjon, men det er ikke ankret opp.

For å gjøre det hele enda mer interresant: Da SpaceX skøyt opp den forrige Falcon 9-raketten og landet den på havoverflaten jobbet de med en margin på 10 kilometer. Denne gangen er marginen bare 10 meter.

Om været holder seg skal Falcon 9-raketten skytes opp klokken 10.47 norsk tid, lørdag, noe det foreløpig er 80 prosent sannsynlighet for. 

Under kan du se SpaceX sin egen «Falcon 9 for dummies»-forklaring av raketten. De to videosnuttene lenger ned viser henholdsvis Falcon 9-landingen i Atlanterhavet i august, og en testlanding i ørkenen der du kan se den myke landingen

 

 

(Kilder: SpaceX, NASA, Twitter, Quartz)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen