(Bilde: Shutterstock / Bernhard Richter / montasje)

Dette er viktig når vi kjøper mobil

Én ting irriterer oss mer enn noe annet, viser undersøkelse.

Når vi skal kjøpe ny mobiltelefon, er det mange valg og prioriteringer å ta. Hvilket operativsystem passer best? Hvilke apper må du bare ha? Hvilken farge skal den ha?

En undersøkelse utført på oppdrag fra selskapet Bullit Group konkluderer imidlertid med at andre faktorer veier tyngst:

Undersøkelsen er gjennomført blant 3500 deltakere i Storbritannia, Tyskland, USA og De forente arabiske emirater. Den viser at for sju av ti er brukervennlighet det suverent viktigste kriteriet for valget av ny telefon.

Brukervennlighet rangeres som viktigere enn pris (63 %), utseende/design (49 %) og merke (45 %).

Flatt batteri irriterer

Det største irritasjonsmomentet er batterilevetiden. 37 prosent av alle mobileiere sier at dette er deres største problem. Til sammenligning klager bare 14 prosent på dårlig dekning, mens 12 prosent syns høye datapriser er deres verste problem.

I tillegg ønsker vi at telefonene våre skal tåle å gå i bakken. 34 prosent av de spurte i undersøkelsen oppga å ha kjøpt tilleggsutstyr som deksler eller folie for å beskytte mobilen mot skrammer og støt.

Undersøkelsene viste at råd fra venner, familie og kolleger har størst innflytelse på kjøpet av mobiltelefon for en fjerdedel av oss, tett fulgt av Internett-søk (21 %) og nettsteder med anmeldelser (20 %).

Skal du kjøpe ny mobil i år? Ikke gjør det før du har lest anmeldelsen hos vår søsterside Amobil.no.

Les mer: Slik gjør du det beste mobilkjøpet

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen