Kjernen i de nye kortene har Nvidias tiende generasjon arkitektur: Maxwell.

Dette er Nvidias nye toppmodeller

Maxwell er endelig blitt voksen.

I dag har brikkeprodusenten Nvidia dratt sløret av sine nyeste grafikkort, som har fått betegnelsene GeForce GTX 980 og GeForce GTX 970. Ventetiden er altså over – dette er selskapets nye toppmodeller bygd på Maxwell-arkitekturen (Ekstra).

Tidligere spekulasjoner gikk på at de nye kortene kom til å hete GTX 880 og GTX 870, men dette kunne fort ført til surr i forhold til 800M-serien som er bygd på den gamle Kepler-teknologien.

Spesifkasjoner for GeForce GTX 980 og 970.
Spesifkasjoner for GeForce GTX 980 og 970.Foto: Nvidia

Den nye kongen på Nvidias grafikkorthaug er altså GeForce GTX 980, og ifølge opplysningene vi har fått er den anbefalte utsalgsprisen på 4699 kroner. Tilsvarende for lillebror GeForce GTX 970 er 2799 kroner.

Den store forskjellen mellom de to nye kortene ligger i klokkefrekvensene og antall CUDA-kjerner. Ønsker du å vite hvor stor ytelsesdifferansen er i praksis, er det ikke noe galt i å vente litt på våre tester av GeForce GTX 980 og GTX 970. Men ettersom førstnevnte koster nesten to tusenlapper mer, sier det jo seg selv at den vil være den ubestridte eneren av de to.

Mer krefter, lavere strømforbruk

Det spesielle med Nvidias nye Maxwell-arkitektur er at den er veldig effektiv, noe vi også så den da GeForce GTX 750 Ti dukket opp tidligere i år. Vi syntes TDP-en på beskjedne 60 watt var et meget godt tegn, selv om de øvrige spesifikasjonene ikke var spesielt imponerende.

Ser bra ut: Nvidia GeForce GTX 980.
Ser bra ut: Nvidia GeForce GTX 980.Foto: Varg Aamo, Tek.no

Men nå har altså toppkortet GTX 980 tatt steget inn i ringen, og denne stiller i en helt annen vektklasse – spesielt når vi også tar hensyn til hvor mye eller lite den suger av strøm. Sett mot forgjengerne GeForce GTX 680 og 780 skal den nye GTX 980 by på dobbelt så mange GFLOPS per watt.

Foto: Nvidia

Med såpass godt med krefter innabords sier det seg nesten selv at dette er kort som først kommer til sin fulle rett når vi kjører virkelig høye oppløsninger, som 4K eller 2560 x 1440 piksler med Anti-Aliasing skrudd skikkelig opp.

Ny teknologi: Dynamic Super Resolution

Men den ekstra ytelsen gir også noen fordeler for deg som faktisk ikke har en spesielt høyoppløst skjerm. Nvidia lanserer nå nemlig også en ny teknologi de kaller for Dynamic Super Resolution, forkortet til DSR. Dette skal gi bedre bildekvalitet på lavere oppløsninger – ganske enkelt ved å egentlig kjøre spillet i en høyere oppløsning.

DSR hjelper for «hakkete» gresstrå.
DSR hjelper for «hakkete» gresstrå.

Dette høres kjanskje litt merkelig ut, men slik fungerer det: Dersom du skrur på DSR, vil spillet rendres i høyere oppløsning, eksempelvis 4K. Da vil de høyoppløste teksturene kunne samples med flere punkter, hvor det på en lavere oppløsning og grovere rutenett ville kunne «bomme» på noen av punktene. Således blir det hentet ut jevnere og mer korrekt bildeinformasjon.

Grafikken blir så kjørt gjennom et filter og «projiseres» deretter på skjermen med lavere oppløsning – men med den bedre bildekvaliteten i behold.

Ulempen med DSR er at det jo krever mer grafikkrefter – spillet skal jo rendres i den høyere oppløsningen – pluss at spillets grafiske grensesnitt også blir ganske smått dersom det ikke kan skaleres i innstillingene.

Men til gjengjeld blir resultatet godt synlig i noen spill. Du kan selv ta en kikk i videoen under.

Justin Walker fra Nvidia snakker om Dynamic Super Resolution.

I første omgang vil DSR-teknologien kun være tilgjengelig for bruk med de nye Maxwell-kortene, men med tiden vil det også trolig kunne benyttes på noen av de eldre modellene.

DSR vil leveres gjennom GeForce Experience-programvaren, og filteret – et 13 TAP Gaussian filter – kan dessuten justeres og tweakes dersom du har interesse av slikt.

Ny teknologi: Multi-Framed Sampled AA

En annen nyvinning Nvidia nå trekker opp fra flosshatten er en ny anti-aliasing-teknologi kalt MFAA eller Multi-Framed Sampled AA. I datagrafikk er anti-aliasing eller kantutjevning kunsten å få rette linjer i geometriske former til å se mindre «hakkete» ut, og her skal det ha blir gjort fremskritt som gir bedre ytelse.

MFAA gir 4x AA kvalitet men krever ikke stort mer enn å kjøre 2x AA.
MFAA gir 4x AA kvalitet men krever ikke stort mer enn å kjøre 2x AA.Foto: Nvidia

I dag er det nemlig MSAA eller multisample anti-aliasing som er normen. Men 4x MFAA skal kunne levere like god kvalitet som 4x MSAA, og da med omtrent tretti prosent bedre ytelse.

Dette klarer Nvidia ved å sample to punkter i hver piksel i en frame, så rotere punktene og sample de samme pikslene på to andre steder i neste frame – noe som da blir to pluss to punkter over to frames. Ved kombinere disse gjennom et sofistikert filter, kan det i praksis fungere som 4x AA, men ikke ta stort mer ressurser enn å kjøre 2x AA.

Faktisk ser dette filteret på resultatene fra flere enn to frames for å vite helt hva den skal gjøre, men ressursbruken og kvaliteten er altså tilnærmet den samme som 2x MSAA og 4x MSAA.

Foto: Nvidia

En annen ting er at MFAA skal være avhengig av visse egenskaper som tilhører Maxvell-arkitekturen, så dette er ikke noe vi kan forvente vil dukke opp for eldre Nvidia-kort.

For å unngå flimring er det da viktig at FPS-en ikke synker under førti eller deromkring, så MFAA er lagd slik at det slår seg av dersom bildefrekvensen går under en viss grense. Nvidia oppgir for øvrig at de fremdeles finjusterer og fikler en del med MFAA – akkurat nå har for eksempel ikke brukerne kontroll på når det skal være på eller av.

GTX 780 Ti, 780 og 770 forsvinner

GeForce GTX 970 dytter ut GTX 770.
GeForce GTX 970 dytter ut GTX 770.Foto: Nvidia

Det er også verdt å merke seg at forrige generasjons kort vil fases ut med GTX 900-seriens inntog. I første omgang er det tre modeller som forsvinner fra butikkhyllene: GeForce GTX 780 Ti, GTX 780 og GTX 770. Lillebror GeForce GTX 760 får dog holde på enda litt til, og settes dessuten noe ned i pris.

Men mange teknologisultne nordmenn vil nok snarere ønske å plukke opp en av de to nykommerne eller vente på GTX 960 fremfor å satse på den nå utgående 700-serien – selv om det nå vil være mulig å plukke opp en slik relativt rimelig på bruktmarkedet.

Nå skal de nye grafikkortene få kjørt seg:
Her er vår nye testrigg >>>

Kommentarer (43)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen