– Det hørtes jo litt ut som galskap

Brian Rakowski, vice president engineering, Chrome. (Alle foto: Jørgen Elton Nilsen / Hardware.no)

Slik er Google Chrome

Møt mannen som har ansvaret for Googles nettleser, i et unikt intervju.

Hardware.no/Mountain View: Etter lanseringen i 2008 har Googles egen nettleser, Chrome, vokst seg til å bli en av de store aktørene på markedet.

Google satser hardt på at nettet er fremtidens PC, stedet der absolutt alt du vil bruke maskinen til finner sted. En egen nettleser er en viktig brikke i et slikt spill.

Vi krysser Googles massive område i Silicon Valley til fots, en varm vinterdag i januar. Litt vest for hovedresepsjonen ligger bygning 1950, der Chrome-gjengen holder til. I et møterom i andre etasje venter Brian Rakowski. Han bærer tittelen vice president engineering, Chrome, noe som egentlig betyr at det er han som styrer utviklingen av nettleseren.

Selv om Brian er en av de store gutta i Google, er ikke dèt noe som synes. Han virker jordnær, bestemt og kunnskapsfull med et snev av teknisk gladhumor. Etter bare få minutter med prat skjønner vi raskt at han egentlig ikke er ute etter å promotere sitt eget produkt, han fremstår mer som en ambassadør for hele nettleserbransjen. Kunnskap med dybde og bredde renner ut av han fra første stund, og notatblokkene blir raskt byttet ut med lydopptak.

Vil at nettet skal bli bedre

Googles hovedkvarter i Silicon Valley
Googles hovedkvarter i Silicon Valley

– Vi vil bare at opplevelsen på nettet skal bli mye enklere for folk, sier Brian.

– Vi vil at alle nettlesere skal bli bedre.

Ved årsskiftet fornyet Google avtalen med konkurrenten Mozilla, om å være standardvalgt søkemotor i nettleseren Firefox. Google spyttet inn flere hundre millioner kroner i konkurrenten, og uten den avtalen hadde Firefox gått en særs usikker fremtid i møte.

Mange stilte seg spørsmål ved hvorfor det er nettopp Google som holder sin nærmeste konkurrent i live. Brian forklarer hvorfor.

– Ser man på det fra enkelte vinkler kan det være litt uforventet at vi vil jobbe så tett med det som på noen måter er en konkurrent. Men hvis vi ser tilbake på vår overordnede strategi for hvorfor vi har laget Chrome, og hvorfor vi har laget den med åpen kildekode, er det ikke rart i det hele tatt.

I tro Silicon Valley-stil får alle ansatte ubegrenset gratis mat og drikke
I tro Silicon Valley-stil får alle ansatte ubegrenset gratis mat og drikke

– Vi jobber tett med dem hele tiden. Vi deler forbedringer med dem, som ytelsesøkninger i Javascript forbedring av sikkerheten i forhold til anti malware og anti phising. Vi snakker med dem for å finne ut hvordan vi skal gjøre plattformen bedre.

– Som produktsjefen for Chrome vil jeg så klart at folk bruker Chrome. Men det viktigere på et totalt Google-nivå at alle nettlesere blir bedre. Så lenge vi kan jobbe tett med Mozilla for å bygge produktet og plattformen så er det helt klart noe vi vil gjøre, sier Brian.

Så for «the greater good» vil dere dele teknologien deres med for eksempel Microsoft eller hvem som helst?

– Ja, vi vil dele med alle. Kildekoden er åpen, hvem som helst kan ta det og det er grunnen til at det er sånn. Vi vil at hvem som helst skal ta det, for det er en god idé. Slik at de på den måten kan forbedre sitt produkt.

– Jeg tror det er en sammenhengende og konsistent strategi for oss å være forkjempere for et åpent Internett, ved å presse nettlesere frem til alle tilbydere. Så langt har det vært et veldig produktivt samarbeid med alle nettleserselskapene.

Tygger Javascript langt raskere enn før

Lei av å programmere ved skrivepulten? Gjør det mens du går en tur da vel!
Lei av å programmere ved skrivepulten? Gjør det mens du går en tur da vel!

Brian forteller at de for tiden jobber med generell finpolering av nettleseren, ved å fikse småfeil og forbedre ytelsen ved å få nettsider til å laste raskere.

– Vi jobber spesielt med hastigheten til Javascript.

En liten joker Google har i ermet er den dansk-utviklede V8-motoren for behandling av Javascript, en motor som benyttes i Chrome. V8 øker ytelsen ved å oversette Javascript til maskinkode før den kjører koden. Sleng på et par smarte optimaliseringer, og vips går det hele langt raskere enn før.

V8 ble til takket være et unik frynsegode de ansatte hos Google har. De blir oppfordret til å bruke én dag i uken til et prosjekt som ikke akkurat står i arbeidsbeskrivelsen.

– En fyr kom til meg og sa at han kunne gjøre Javascript 20 ganger raskere. Jeg svarte vel «kom igjen, Javascript har vært her i all tid. Det er sikkert helt fint som det er», forteller Brian.

– Men han hadde et ganske gode referanser, så jeg sa at han kunne jobbe med tanken i seks måneder og fortelle oss hva han endte opp med. Det tok mye mindre enn seks måneder før han kom tilbake, og resultatet ble veldig kult. V8 har definitivt betalt for seg.

Det er på samme måte Googles Native Client så dagens lys, teknologien som gjør at en nettleser kan kjøre de samme type kodene som operativsystemet ditt, og ikke bare språk som HTML.

– En av forskerne våre mente han kunne kjøre native programmer på en trygg måte i nettleseren. Jeg lo litt og sa at «det høres jo litt ut som galskap». Men så tok vi en titt på papirene hans, og det hørtes jo kult ut. Jeg sa til han at dette neppe ville fungere, og at han og et par andre kunne gå og bevise det.

– Og nå har vi Native Client, en ganske imponerende teknologi, forteller en litt lattermild Brian.

Men når vi spør Brian om han føler at arbeidet de har gjort med Javascript har hjulpet markedet til det nivået det nå befinner seg, tenker han seg godt om.

– Vel. Vi har gjort veldig mye jobb med å øke hastigheten til Javascript, og vi har gitt ut kildekoden for at andre skal kunne bruke det. Så vi har nok bidratt.

Sikkerheten i førersetet

Det siste året har hackergruppen Anonymous' diverse ugjerninger rettet et sterkt søkelys mot sikkerheten på nett. Kundene til Sony, Symantec og mange andre har blitt rammet.

– Dette er helt klart noe vi tar seriøst og vi behandler informasjonen vi synkroniserer veldig strengt. Brukerne kan nå sette opp to lag med autentisering, men dette er funksjoner vi nå vil gjøre mer brukervennlig.

– Laget her er stolte over det vi har oppnådd innen dette feltet, vi er stolt over antallet industriledende funksjoner vi har fått på plass.

– De siste seks månedene har hovedfokuset vårt vært synkronisering av innstillingene til brukerne. Med synkroniseringen trenger ikke brukeren å bekymre seg for hvilken maskin passordene eller bokmerkene er lagret på. Brukeren skal bare logge inn, også skal alt være på plass.

Sprer seg med jungeltelegrafen

For å komme seg fra andre til første etage, kan man ta sklia.
For å komme seg fra andre til første etage, kan man ta sklia.

I starten av 2009 ble det startet en massiv kampanje verden over som spredde seg som ild i tørt gress. Både myndigheter og nettsider gikk ut og advarte brukere mot å bruke Internet Explorer 6, i all hovedsak på grunn av den manglende sikkerheten.

Dette skjedde kort tid etter at Chrome ble lansert, men at det hjalp Google opp til den markedsposisjonen de nå har er ikke Brian så sikker på. Han mener at hver enkelt bruker som tar i bruk Chrome, har hjulpet mer enn noen enkeltkampanje.

– Vi har fått Chrome til å vokse ved at folk snakker med hverandre. Problemet med nettlesere er at ikke mange vet hva det faktisk er og at de har et valg. Ikke mange vet at Google engang har en nettleser. Vi har jobbet med akkurat det ved å ha kampanjer som går på generelle opplysning om at brukeren har et valg, forteller Brian.

– Det neste steget vil være å gjøre folk klar over at Google har en nettleser som heter Chrome, forteller Brian.

Foreløpig har han ikke lyst til å dytte nettleseren på folk, ved å for eksempel ha den installert på ferdige maskiner fra Dell, HP, Asus og andre.

I den vestlige verden er eldre nettlesere som IE6 nå en sjeldenhet, men det er fortsatt mange brukere som selv ikke kan oppgradere nettleseren. Enten på grunn av firmapolitikk eller gammel maskinvare.

– Men de maskinene vil etter hvert dø, humrer Brian.

Nettleseren er et viktig verktøy

– For meg er det sjokkerende at folk ikke vet mer om nettleseren sin. Mengden tid folk bruker i nettleseren er utrolig, ofte bruker de langt mer tid der enn i noe annet program. Allikevel vet de ikke mer om den.

– En nettleser er ikke like forstått som den fortjener å være.

Men han ser ingen direkte god måte for å få folk til å se hvilket kraftig verktøy en nettleser er, og at den er mer enn bare et vindu på maskinen.

– Det er først når nettleseren blir et smertepunkt at brukeren lærer noe om den, fordi de må. Hvis du for eksempel vil lese e-posten din, men får det ikke til fordi nettleseren ikke støtter tjenesten. Slike tilfeller vil tvinge brukeren til å lære litt mer om den.

Brian mener av samme grunn at de derfor ikke kommer til å gjøre noen store endringer i Chrome i tiden fremover. Det skal tas pent og pyntelig slik at brukerene kan tilpasse seg. Utviklingsplanene for 2012 er enkle, men konkrete.

– Vi vil fortsatt ha fokus på de grunnleggende elementene som ytelse, sikkerhet og brukervennlighet. Vi vil lage en solid plattform, og legge til flere muligheter for utviklerne, avslutter han.

Vi tilbrakte flere timer på besøk i Googles hovedkvarter, og vi kommer tilbake med flere deler av dette intervjuet med Brian Rakowski, samt flere bildespesialer fra besøket. Vi vil også forhåpentligvis komme innom både Mozilla, Opera og andre aktører i tiden fremover.

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen