Karianne Mellebye i Comoyo

– Det blir neppe noen Spotify for film

Det er for mange hindringer i veien, mener innholdsleverandør.

Hardware.no/TeleCruise: Karianne Melleby sier det rett ut, hun har ingen tro på en tjeneste tilsvarende Spotify, for film. Melleby er leder film og TV i Comoyo, som er et Telenor-eid selskap som leverer ulike TV- og filmtjenester på nett, på linje med Netflix, HBO og YouTube.

– Det er fryktelig mange tjenester på markedet nå, og det blir uoversiktlig for forbrukerne. De skjønner ikke alltid hvor de finner hvilket innhold, og kanskje er de nødt til å bli kunder to steder, bare for å få med seg forskjellige sesonger av samme serie, sier hun.

Det hadde med andre ord vært en veldig god løsning om forbrukerne kunne funnet alt de ville, via én løsning. En slags Spotify for film.

For store summer står på spill

Melleby har likevel ingen tro på et slikt konsept, slik bransjen er lagt opp i dag:

– Filmbransjen har ordnet det veldig godt til for seg selv, og jeg ser ikke at det kommer til å komme noen endringer her.

En film går typisk først på kino, deretter går den eksklusivt på betal-TV. Noe etter dette kan filmen gå på frie TV-kanaler, før den tilslutt ender opp i den lokale videobutikken. I verste fall snakker vi om fem år fra filmen går på kino, til du kan kjøpe din egen utgave.

I hvert vindu som filmen skal gjennom er det store summer involvert. Når det er store summer involvert, er det ikke akkurat hensynet til forbrukeren som går foran. Filmselskapene vil ha pengene sine, så enkelt er det.

For at det skulle blitt mulig å samle alle filmer inn i en tjeneste, hadde noen vært nødt til kjøpe ut filmselskapene, forteller Melleby. TV-selskapene betaler i dag mange hundre millioner bare for noen få rettigheter.

I tillegg måtte all den tapte fortjenesten fra DVD-filmene blitt dekket inn. Det er altså snakk om så store summer at en strømmetjeneste som skulle samlet dem alle, hadde blitt alt for dyr.

Med andre ord, vi sitter nok fast med dagens modell enn så lenge – en modell der innholdet er godt spredd mellom både tjenester, land og i tid.

Her i Norge er det hittil Netflix som har kapret de tusen hjem:
Men HBO Nordic har vi ikke fått sansen for ennå »

TeleCruise arangeres av Mediehuset Tek, som også eier Hardware.no.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen