Telenors nett var nede for telling torsdag kveld. (Bilde: iStockPhoto)

Derfor var 3 millioner nordmenn uten telefon

Telenor slettet kundedatabasen.

Like etter klokken 19 torsdag kveld mistet over tre millioner mobilbrukere telefonforbindelsen. Telenor etablerte en krisestab og innen et par timer ble feilen som hindret mange i å ta viktige samtaler funnet og utbedret. 

Nå har Telenor offentliggjort grunnen til at så mange mistet signalene i går.

Slettet kundedatabasen

– Feilen, som rammet tale- og SMS-trafikk over hele landet, oppstod under oppgradering av en kundedatabase. Under oppgraderingsjobben ble sentrale elementer i databasen feilaktig slettet. Dette medførte at kundepåloggingen i nettet ikke fungerte, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt SMS, skriver Telenor i en pressemelding.

Løsningen ble ifølge Telenor å installere en sikkerhetskopi av den slettede kundedatabasen.

Beklager hendelsen

Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, beklager det som skjedde og forsikrer at selskapet skal ta steg for å unngå at lignende hendelser inntreffer igjen.

– Vi har klare rutiner for oppgraderinger, og heldigvis opplever vi sjelden slike feil som torsdag kveld. 

Fasttelefonnettet fungerte som normalt og nødnumrene var ikke berørt av feilen, forteller Telenor.

Dette er ifølge Aftenposten den niende gangen Telenors nett opplever problemer. Sist gang var i juni, da også DNB slet med infrastrukturen.

Nå kan du logge på nettbanken uten Java:
Men det tar Telenor betalt for »

Kommentarer (18)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen