Skarp sol kan være utfordrende for både fotograf og kamera (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Derfor skal du bruke blits i solen

Enkelt triks gir deg mye bedre foto i den skarpe sommersolen.

Sommeren kom med et smell i år, og plutselig ble det menneskelig mulig å oppholde seg utendørs i shorts og t-skjorte. Late, solfylte sommerdager en en kjempebra anledning til å laffe rundt og ta bilder. Sommeren i nord er kort, og dagene med skyfri himmel og strålende sol skal nytes når sjansen byr seg.

Problemet er at direkte sollys ikke er godt fotolys, det er for kraftig og hardt. Skyggene blir mørke, og den fine brunfargen du forsøker å forevige på bildebrikken blir lite imponerende hvit. Men frykt ikke, det finnes råd, du må bare ta litt kontroll over lyset.

For mye av det gode

Godt lys handler det om samspillet mellom lys og skygge. Det er bare det at når du har mye av det ene, får du mye av det andre. Dette er ikke noe problem for oss mennesker, siden øyet vårt har det vi kaller et stort dynamisk område. Vi kan se både det som er i sollyset og i skyggen. Hvis du har caps på ute, kan jeg se øynene dine under bremmen, og logoen på capsen i solen samtidig. 

Dette er verre for kameraet. I direkte sollys kan du ofte ende opp med bilder der sollyset er riktig eksponert, men skyggene undereksponerte (altså for mørke). Eller skyggene er riktig eksponert, mens solsiden brenner ut (det vil si for lyst).

Riktig eksponerte sollys, og mørke skygger, eller riktig eksponerte skygger og utbrent sollys.
Pest eller kolera: Riktig eksponert sollys, og mørke skygger, eller riktig eksponerte skygger og utbrent sollys? (Foto: Kristoffer Møllevik)

Skyt RAW

Hvis du ikke gjør det allerede, og så fremt kameraet ditt har muligheten: Ta bilder i RAW-format. Ja, du har hørt det før, og det er en grunn til det. RAW gir deg nemlig mye større kontroll over bildet i ettertid, da bildene er ukomprimerte og inneholder mye mer informasjon. Bare pass på at du har stor nok minnebrikke, RAW tar mye mer plass JPEG.

RAW gir deg muligheten til å justere nivået på høylyset og skyggene uavhengig av hverandre i ettertid. Det betyr at du kan lette på skyggene, eller jekke ned høylyset etter behov. Noen ganger kan dette være nok, men det er ingen magisk løsning, for kraftige justeringer vil føre til støy i bildet. 

Er du lei av alt maset om at du burde bruke RAW? JPEG har noen fordeler.

Den lave solen gir bedre kontraster både på motivet og landskapet bak. Her er høylys og skygge justert noe i ettertid.
Her har jeg den lave solen bak og litt til venstre for meg. Høylys og skygge justert noe i ettertid..Foto: Kristoffer Møllevik

Jobb med solen

En løsning kan være å eliminere det plagsomme skillet mellom lys og skygge, ved å ha solen rett bak, eller rett foran motivet. Men med mindre du er heldig med refleksjoner fra omgivelsene, gir dette et ganske kjedelig, flatt lys. Ofte er lyset ute best når solens høyde på himmelen er 45 grader eller mindre, og solen treffer motivet litt fra siden. At solen har han høyde på 45 grader betyr at den er midt mellom horisonten og punktet rett over deg (senit). Det ser du på at skyggen din er like lang som deg selv. Den lave solen gir bedre kontraster både på motivet og bakgrunnen, så det er lettere å unngå at lyset blir flatt og kjedelig.

Bruk blits!

Du kan bruke reflektor til å lette litt opp i skyggene, men det kan være fryktelig upraktisk hvis du ikke har en assistent. Er det bare litt vind (som det ofte er ute) ender du opp med å bruke mesteparten av tiden din på å bale med reflektoren. Det enkleste, og beste du kan gjøre i solen er å bruke blitsen aktivt. Mange tenker nok at blitsen er noe man skal bruke når det er for lite lys. Det er for så vidt ikke feil, men blitsen er like nyttig - og bør brukes flittig - på de lyse sommerdagene vi har foran oss.

Blitseksponeringskompensasjon. Noen speilreflekser har en egen knapp for dette.
Blitseksponeringskompensasjon. Noen speilreflekser har en egen knapp for dette.Foto: Kristoffer Møllevik

Den interne blitsen skal brukes med stor forsiktighet. Lyset fra den blir fryktelig flatt, og er svært lite flatterende for portretter. Trikset er å ha svak nok styrke på blitsen slik at den ikke visker ut skyggene helt, men bare lyser de opp litt. Når kameraet står i automodus vil kameraet selv beregne styrken på blitsen, og på lyse bilder kan det være at kameraet forstår at det er fyll-lys som trengs (fill flash). Hvis ikke kan dette ofte overstyres med blitseksponeringskompensasjon, som er en funksjon på kameraet for å stille opp eller ned styrken på blitsen i forhold til kameraeksponeringen.

Med blitsen litt høyt forfra får solen rolle som spisslys.
Når blitsen tar hovedrollen (her litt høyt forfra), får solen støtterollen som spisslys. (Foto: Kristoffer Møllevik)

De beste resultatene får du definitivt med ekstern blits. Helst trådløs, eller med synkroniseringskabel, slik at du kan få litt retning på lyset. Da får du muligheten til å bruke blitsen som hovedlys, og solen som ekstralys. Plutselig har du to-punkts lyssetting!

En annen fin ting er muligheten til å eksponere bakgrunnen i forhold til motivet. Fotografens oppgave er å fremheve det han eller hun vil at seeren skal fokusere på, og tone ned det som ikke er viktig. Fokus, dybdeskarphet og komposisjon er viktige verktøy for dette, og ikke minst lyset.

Ved å justere blitsen og kameraet i forhold til hverandre, får du kontroll over hvordan bakgrunnen eksponeres, uavhengig av motivet. Du kan for eksempel fjerne en rotete bakgrunn med å eksponere slik at den blir så mørk som mulig. Eller du kan eksponere både motiv og bakgrunn riktig, slik at du ikke mister de fine fargene i solnedgangen. 

Bildet til høyre er tatt med blits, slik at bakgrunnen tones ned.
Bildet til høyre er tatt med blits, slik at bakgrunnen tones ned.Foto: Kristoffer Møllevik

Blir ikke fargene riktige? Denne guiden kan hjelpe deg!

Ikke frykt solen

Det er ingen grunn til å frykte solen, kom deg ut og øv! Så får du en fin brunfarge samtidig. Hvis du har ekstern blits allerede anbefaler vi å enten kjøpe synkkabel, eller trådløs sender og mottaker. Det gir masse nye muligheter til å eksperimentere.

En softbox gir deg enda mer kontroll. Se her hvordan du lager en selv.

Hvis du ikke har ekstern blits, og ikke har lyst til å investere i en heller, trenger du ikke fortvile: Lag en sammenleggbar reflektor med et hvitt putetrekk og en solbeskytter fra biltema (sånn som du henger på bilvinduet). Eller få tak i en stor isoporplate og dekk den ene siden med aluminiumsfolie. Spør en venn om hjelp til å holde reflektoren.

Mange av tingene vi har snakket om her i artikkelen demonstrerer fotograf Mark Wallace veldig godt i denne youtube-videoen fra AdoramaTV:

 

Les også: Her er 10 ting du bør ha med i fotoveska når du går ut.

Har du gode tips eller triks for fotografering i sollys? Del dem gjerne i kommentarfeltet.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen