(Bilde: Samsung)

Derfor satses det sånn på buede TV-skjermer

Formen stimulerer visstnok følelsessenteret i hjernen.

En av de nye trendene innen TV-teknologi, i tillegg til 4K-oppløsning og OLED-paneler, er det kurvede designet som mange nye TV-er kommer med. En rekke produsenter har kastet seg på trenden, og i år skal butikkene bli fulle av buede TV-modeller.

Hovedargumentet som hittil er blitt brukt for satsingen på de buede TV-ene er at skjermene gir en mer «kino-aktig» følelse og at de har en bedre innsynsvinkel. Det viser seg imidlertid at appellen til TV-ene visstnok stikker dypere enn som så.

Bedre følelsesmessig respons

Som det kanadiske nettstedet Canoe melder har nemlig en professor i nevrovitenskap ved universitet i Toronto nå kommet med noen nye opplysninger om hvorfor kurvede TV-er ikke er en dum satsing fra et kommersielt ståsted.

Det ligger visstnok en del psykologisk forskning bak de buede skjermene.
Det ligger visstnok en del psykologisk forskning bak de buede skjermene.Foto: Samsung

Professoren heter Oshin Vartanian og uttalte seg i forbindelse med et arrangement i regi av Samsung, en av de ledende aktørene innen kurvede TV-skjermer. Det Vartanian sa var at de buede skjermene angivelig er i stand til å frembringe en mer positiv, følelsesmessig respons enn vanlige TV-er.

Dette skal rett og slett ha sammenheng med at hjernen oppfatter buede objekter generelt som mer tiltalende og «ufarlige» enn objekter med skarpere vinkler. Ifølge professoren skal forskningen på dette området gå så langt tilbake i tid som 1920-tallene.

Skannet hjernen til forsøkspersoner

Vartanian skal selv ha utført eksperimenter ved å skanne hjernen til forsøkspersoner mens de ser på objekter med ulike former, og kommet frem til at følelsessenteret i hjernen ble stimulert i høyere grad når personene så på buede og avrundede objekter.

Når forsøkspersonene så på skarpe objekter ble derimot den delen av hjernen som reagerer på trusler aktivert. Det er uvisst akkurat hvor store utslag det er snakk om, men det dreier seg antakelig om ganske subtile, psykologiske nyanser.

Hvorvidt disse forskningsfunnene vil bli gjenspeilet i salgstallene er også usikkert, da TV-ene som kjent ennå er realtivt ferske på markedet.

Det finnes også andre årsaker til at det satses på buede TV-er:
Her er noen av de viktigste grunnene (Ekstra) »

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen