(Bilde: Nvidia)

Denne Nvidia-brikken skal gjøre slutt på mange problemer i spill

Lanserer spennende skjermteknologi for spillere.

Grafikkgiganten Nvidia lanserer en helt ny teknologi som skal gjøre samkjøringen av bilder mellom skjerm og skjermkort sømløst. Funksjonen har fått navnet G-SYNC, og er spesielt utviklet for spillere.

Selv om grafikken i spill har utviklet seg i høyt tempo de siste årene, har de samme problemene fulgt etter; tearing, stuttering og enkelte former for lag, som en følge av at dagens flatskjermer har en fast bildefrekvens, mens grafikkortet justerer seg etter hvor tung grafikken er – nå skal disse problemene være en saga blott, skriver selskapet i en pressemelding.

Avansert synkronisering

Denne modulen skal gi spillere en ny hverdag.
Denne modulen skal gi spillere en ny hverdag.Foto: Nvidia

Ved hjelp av en modul som inneholder G-SYNC-teknologien vil skjermen og grafikkprosessoren snakke helt synkront sammen, slik at begge enheter tilpasser seg hverandre dynamisk til en hver tid. Resultatet er jevne overganger og en respons som skal utkonkurrere alle dagens alternativer, ifølge Nvidia.

Den nye G-sync-modulen vil komme i flere flatskjermer i løpet av 2014, der produsenter som Asus, BenQ, Philips og ViewSonic allerede har meldt sin interesse. Teknologien skal fungere på skjermer med en frekvens fra 30 til 144 Hz og en oppløsning på maksimalt 4K.

Ifølge Sweclockers vil Asus bli den første som kommer med støtte for G-SYNC, ved at du selv kan sette inn denne modulen i selskapets VG248QE-modell. For å kunne bruke G-SYNC må du ha et skjermkort fra Nvidia som som er et GTX 650 Ti Boost eller bedre.

Kvitt gamle problemer

Et eksempel på tearing.
Et eksempel på tearing.Foto: Fingert illustrasjon fra Far Cry 3

De nevnte problemene oppstår fordi dagens dataskjermer er at de har en fast bildefrekvens, være seg 60, 120, eller 144 Hz, mens grafikkprosessoren på sin side har en mer varierende frekvens – alt ettersom hvor krevende grafikken er til en hver tid.

Resultatet er at skjermen og grafikkprosessoren ikke klarer å bli helt enige, og det oppstår feil i bildet som tearing, et fenomen der bildet blir delt på langs, og grafikken ikke stemmer overens med hverandre. I tillegg får du nok et problem dersom du kjører to eller flere skjermkort sammen, stuttering, der rekkefølgen på bildene som gis ut fra skjermkortene ikke alltid stemmer.

Vil du lese mer om hvordan et grafikkort er bygget opp og fungerer?
Les hele vår guide om hvordan det hele fungerer (Ekstra) »

(Kilde: Pressemelding, Sweclockers)

 

 

 

 

 

Kommentarer (70)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen