Den snille giganten?

Microsoft har i lang tid blitt kritisert for sin monopolliknende markedsdominans. Selskapet nøyer seg ikke med å ha kontroll over operativsystemet til majoriteten av verdens befolkning, de bruker sin markedsposisjon til å prakke halvgode produkter som Internet Explorer og Windows Media Player på sine kunder.

Det har nærmest gått sport i å kritisere Microsoft og Windows. Riktignok er kritikken ofte berettiget, men er det ikke på tide at vi flytter øynene våre bort fra vinduet og tar på noen «googles»? Google har nemlig i stor grad tatt over Microsofts posisjon – både på godt og vondt.

I dagens nettalder tar internettbaserte tjenester mer og mer over for den tradisjonelle formen for programvare. Google gjør her alt riktig, de lanserer tjeneste etter tjeneste og kjøper opp selskap etter selskap. Fortsetter dagens utvikling, er giganten er på vei mot total markedsdominans.

Målrettede annonser

Google tjener store penger ved å vise brukertilpassede annonser. I søkemotoren blir du vist annonser basert på dine søkeord, i Gmail basert på innholdet i din e-post. Google bruker altså personlig informasjon til å tilpasse annonsene, slik at annonsørene treffer akkurat den gruppen de ønsker.

Slike målrettede annonser er fra Googles synspunkt et genialt konsept, da det gir milliarder på milliarder i kassa. For oss forbrukere er det imidlertid urovekkende, for kan vi stole på at et multinasjonalt selskap tar godt vare på vår personlige og konfidensielle informasjon?

Det kan vi selvsagt ikke. Vi har ingen grunn til å tro at Google bevisst leverer ut personlig data, men vi har heller ingen grunn til å tro at de ikke gjør det. Faktum er at vi ikke vet – vi har ingen kontroll over den lagrede informasjonen. I de fleste tilfeller vet vi ikke engang hva som blir lagret, og enda mindre hvor lenge.

I tillegg vet vi at feil stadig skjer, personlig og konfidensiell informasjon havner på avveie. Når ikke engang norske myndigheter klarer å gjøre det riktig, har vi liten grunn til å tro at andre myndigheter eller selskaper klarer det noe bedre.

Amerikanske myndigheter, blant andre, har i lang tid forsøkt å få tilgang til Googles enorme mengder med personlig data. Selskapet har i stor grad lykkes med å nekte tilgang, men etter 9/11 med påfølgende lovendringer er det stadig vanskeligere å holde på persondata. Dermed kan vi oppleve at de som søker på «ulovlige» ord kan bli oppført på lister over mistenkelige personer.

«Don't be evil»

For noen uker siden lanserte Google sin egen nettleser, Chrome. Selskapet som tidligere har konsentrert seg om å levere tjenester til nettet, vil nå også ha kontroll over programmet vi bruker til å lese nettet. Er det ikke på tide å si stopp?

Google har allerede nærmest monopol på søkemarkedet og annonsemarkedet, vi vil nødig se at selskapet får like stor kontroll over andre markeder. Her kommer et annet element enn personvernet inn, nemlig problematikken med monopolliknende tilstander.

Et monopol gagner nemlig ingen andre enn selskapet i monopolposisjon, det setter en stopper for sunn konkurranse og gir oss forbrukere dårligere valgfrihet.

Googles slagord har i lang tid vært «Don't be evil». Hva som regnes som ondt, er imidlertid ikke lett å vite. Det som er sikkert, er at verken Googles markedsposisjon eller behandling av persondata kan karakteriseres som godt. Det er nok heller ikke direkte ondt, men et sted midt imellom.

Gode produkter, men...

Google har selvsagt ikke fått en så stor markedsandel ved en tilfeldighet – selskapet leverer meget gode produkter. Vi må imidlertid være bevisste på at alt som går gjennom Googles servere, sannsynligvis lagres og potensielt kan bli overlevert til både myndigheter og andre tredjeparter.

Det er derfor meget viktig at vi er bevisste på hva vi gjør på nettet, vi må vite at ingen av oss er anonyme. Fra et personvernperspektiv er det derfor naturlig å velge vekk Googles produkter, eller i det minste benytte Proxy-server og/eller kryptering.

Vi må også være bevisste på at ved å støtte Google, støtter vi et selskap som allerede har en ekstremt stor del av kaka. Ved å bruke Googles produkter er vi med andre ord med på å motarbeide fri konkurranse.

Det er kanskje bedre å støtte mindre selskaper med bedre moralske verdier? En ting er i alle fall sikkert, de fleste av oss burde se med et mer kritisk blikk på Google.

Kommentarer (79)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen