Dell-mobil i sikte?

Apple utvidet sin horisont og skapte hysteri med sin mobil, og Hewlett-Packard har Ipaq. Hvorfor skulle ikke Dell gjøre det samme?

Les mer:

- Har du fått ny mobil?
-HTCs nye GPS-lekkerbisken
- Spillklassikere bytter platform

I år har det versert en rekke rykter om at Dell kom til å lansere en smarttelefon. I februar overrasket Dell med å ansette Ron Garriques, daværende Motorola-sjef. I sommer kjøpte Dell dessuten Zing Systems, en leverandør av mobile tjenester og software. Dette fremstår som klare tegn på at Dell ønsker å kjøpe seg mobilkompetanse.

Dell mister også markedsandeler til HP i PC-markedet, og er iferd med å bli overgått av Acer i markedet for bærbare. Sånn sett kan det virke som om Dell trenger det lille ekstra for å få brukernes oppmerksomhet.

Grunner
Så langt har ikke Dell prøvd å lansere smartmobiler, selv om de lenge har hatt det som trengs. Den nærmeste konkurrenten HP har lansert Ipaq, som har bra med funksjonaliteter, men som kanskje ikke er blant de lekreste. Apple har fått ekstra mye oppmerksomhet rundt sin Iphone, som på sin side har utseende med seg, men mangler så langt støtte for noe så enkelt som MMS og videoopptak. Dersom Dell klarer å kombinere en sexy trykkfølsom mobil fullstappet med funksjoner, er det lite som kan stoppe selskapet  med å skape en formidabel suksess. En slik vellykket suksess kan være med på å vise at Dell er nyskapende, og dette kan igjen være med på å skape oppmerksomhet og tillit hos forbrukere.

Håndholdte enheter er populære, og særlig smarttelefoner, der andelen av det håndholdte amerikanske markedet har doblet seg fra fire prosent til åtte prosent i løpet av bare ett kvartal. Det er ingen grunn til at Dell ikke vil inn på dette svært innbringende markedet. Mobile enheter er jo ikke akkurat en forsvinnende trend.

Det er ingenting som hindrer selskapet å lansere mobile enheter, mener markedsundersøkelsesfirmaet NPD. Dell har tidligere fått skryt for den brukervennlige bærbare PC-en XPS One, og de har erfaring i å prøve produksjonen av tidligere produkter som PDA (Axis) TV-er og multimediespillere. De kuttet riktignok ut disse, men Dell hadde ikke trengt å forlate TV-markedet, mener noen.

Skulle ha holdt seg til TV-er
- Ikke bare burde de ha holdt seg til TV-er, for de var jo inne tidlig. De bare tullet det til", uttalte NPDs visepresident Stephen Baker.

Etter en stund var prisen på LCD-skjermene for høye for å konkurrere med andre produsenter av forbrukerelektronikk. Dette førte til at de kuttet ut produksjonen av Dell-merkede TV-er. Baker tolker det som at de mistet interessen straks ting ble litt tøft. Han tror også at dersom de holdt seg til det, eller hadde en bedre strategi fra begynnelsen av, kunne de ha klart det.

En mobil med sprekt design som i tillegg hadde den riktige prisen, kan være med på å demonstrere hvordan Dell forstår forbrukere. Teknologi fra datterselskapet Zing kan lett bli integrert i en sånn enhet. Dell kan også eksponere seg andre steder enn egne nettsteder eller utsalgssteder. 

Hvorvidt det kommer en smartmobil fra Dell, vil de ikke uttale seg om, men dette er som forventet. Dersom det blir en lansering kommer dette mest sannsynlig under den internasjonale messa for forbrukerelektronikk, som blir avholdt tidlig i januar.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen