– Definitivt blant de mest spennende spillskaperne vi har i Norge

Norske Krillbite omtales av internasjonale giganter, og jobber nå med et prestisjeprosjekt for Sony.

De er en del av en ny generasjon norske spillutviklere.

Det Hamar-baserte spillselskapet Krillbite høstet brukbar kritikk, både internasjonalt og her til lands, med sin debuttittel «Among the Sleep» for et halvt år siden. Utviklingsstudioet har nå offentliggjort at de har solgt 56 000 eksemplarer av spillet, og meningene er delte.

FORNØYD: – Vi har skapt en fremtid for oss som profesjonelle spillutviklere. Vi har tatt skrittet inn i bransjen, åpnet dører og etablert oss, forklarer Ole Andreas jordet, daglig leder i krillbite.
FORNØYD: – Vi har skapt en fremtid for oss som profesjonelle spillutviklere. Vi har tatt skrittet inn i bransjen, åpnet dører og etablert oss, forklarer Ole Andreas jordet, daglig leder i krillbite.Foto: Krillbite

– Vi er veldig fornøyde med salgstallene så langt. Etter 180 dager på markedet har vi solgt 56 000 eksemplarer av spillet, sier Ole Andreas Jordet, daglig leder i Krillbite til Tek.no.

Spillskaperen er sikker på at det blir et grønt tall når prosjektet er over, og forteller at «Among the Sleep» har åpnet dører for nye og større muligheter i bransjen.

– Vi har skapt en fremtid for oss som profesjonelle spillutviklere. Vi har tatt skrittet inn i bransjen, åpnet dører og etablert oss, forklarer han.

– Kvaliteten burde ført til flere salg

Men spilljournalist Rune Fjeld Olsen blir litt skuffet når Tek.no presenterer salgstallet for han over telefon.

– Det hadde vært vanvittig bra om det bare hadde vært for Norge, men dette er lavere enn forventet, sier Rune Fjeld Olsen, programleder i VGTVs Level Up.

Olsen mener at Krillbite kunne forventet å selge flere eksemplarer, satt i lys av det er mange millioner potensielle kjøpere, og at Krillbite har utviklet et bra produkt.

FORVENTET MER: – «Among the Sleep» holder en kvalitet som jeg mener burde ha ført til salg av flere spill, sier Rune Fjeld Olsen.
FORVENTET MER: – «Among the Sleep» holder en kvalitet som jeg mener burde ha ført til salg av flere spill, sier Rune Fjeld Olsen.

– «Among the Sleep» holder en kvalitet som jeg mener burde ha ført til salg av flere spill. Et bra indiespill med et internasjonalt nedlagsfelt som «Among the Sleep» kan selge flere hundre tusen eksemplarer, sier Fjeld Olsen.

Men på tross av at spilljournalisten er skuffet over salgstallet, mener han Krillbites innsats har bidratt til å heve norsk spillbransje og -kultur.

– Det er en kollektiv innsats blant landets nye generasjon utviklere, og de hever det kulturelle nivået på norske spill. Krillbite er definitivt blant de mest spennende spillskaperne vi har i Norge i dag, avslutter Fjeld Olsen.  

Jobber med prestisjeprosjekt for Sony

Selskapet er nå i gang med en Playstation 4-versjon av spillet, og det er kjent at «Among the Sleep» blir blant de første spillene som støtter Sonys VR-satsning foreløpig kjent under kodenavnet Project Morpheus. 

Les om Morpheus: Sony avduket sin Oculus Rift-utfordrer »

Ole Andreas Jordet synes det er spennende å jobbe med den nye teknologien, men vektlegger at innholdet må tilpasses nøye for at det skal fungere. 

– Vi tror virtuell virkelighet kommer nok til å få en fast plass, men kanskje mer og mer bli en egen plattform som krever skreddersydd innhold, siden det ofte fungerer dårlig å klistre det på et hvilket som helst spill, forklarer spillutvikleren.

Slo gjennom med en god idé

Krillbite høstet internasjonal oppmerksomhet da de presenterte den første traileren til «Among the Sleep». De viste frem et produkt som skilte seg ut i en bransje som tradisjonelt sett domineres av skytespill og science fiction. 

Fra Krillbits spill «Among the Sleep».
Fra Krillbits spill «Among the Sleep».Foto: Krillbite

Annonseringsklippet ble sett over en million ganger på Youtube, og britiske The Guardian skrev at «Among the Sleep ser ut til å bli årets skumleste spill».

Hamar-selskapet hentet inn 1,3 millioner kroner fra folkefinansieringstjenesten Kickstarter, og de har mottatt 2,2 millioner i støtte fra Norsk filminstitutt. 

Ole Andreas Jordet forklarer at det er vanskelig å estimere nøyaktig utviklingskostnad, ettersom det har gått inn mye frivillig arbeid til forholdsvis lav timepris. Men han tror rundt 6 millioner kroner er et ganske rettferdig estimat på hva produksjonen har kostet.

–  Overgangen fra å være en gjeng studenter og venner, til å jobbe profesjonelt på et stort millionprosjekt har jo ikke vært bare lett, for si det slik. Å holde motivasjonen oppe i løpet av flere år med deltidsjobbing og mye dugnadsarbeid har også vært vanskelig, selv om vi ikke angrer det grann nå, sier Jordet.

Foreløpig har selskapet solgt for 4,4 millioner kroner, men gjengen fra Hamar har troen på at regnskapet går i pluss og er allerede i gang med et nytt uannonsert spillprosjekt.

– Det ryktes et nytt, mystisk spillprosjekt?

– Det stemmer! Men vi er dessverre ikke klare for å røpe så mye ennå. Det vi kan si, er vel at det er ganske annerledes enn «Among the Sleep» på mange måter. Men det vil alltid være viktig for oss å jobbe på noe spennende og unikt, noe vi ikke har sett før, så dette prosjektet har mye av den samme sjela, avslutter Jordet.

Vårt søsternettsted Gamer.no har testet Krillbits spill «Among the Sleep»:
Småtroll på nattevandring »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen