(Bilde: Bevan Goldswain/Shutterstock.com)

Datingnettside utførte sære eksperimenter på brukerne sine

Ville blant annet finne ut hvor viktig utseende egentlig er.

Det er ikke lenger noe nytt at nettsider utfører eksperimenter på brukerne sine. For litt siden kunne vi rapportere at Facebook skapte raseri på nettet etter å ha manipulert adferden til brukere ved å filtrere nyhetsstrømmene, noe som senere viste seg å bare være toppen av isfjellet.

Nå melder nettstedet Vox om et annet sosialt eksperiment i regi av et datingnettsted ved navn OkCupid, som i det minste var helt åpne om studien på bloggen sin.

OkCupid sier de har gjennomført en rekke ulike forsøk på brukerne sine, men i denne omgang er det spesielt tre eksperimenter nettsiden ønsker å fremheve som de mest interessante.

Utseende desidert viktigst

De to første handlet om hvor mye vekt brukerne av nettsiden legger på utseendet til den personen brukerne kommuniserer med. Dette ville de finne ut av ved å rett og slett fjerne alle profilbildene fra tjenesten i syv timer. Dette førte først og fremst til at antall brukere som logget seg på sank drastisk, men blant dem som ble igjen skjedde det noe interessant.

Nettstedet registrerte blant annet at fraværet av bilder førte til at samtalene mellom brukere både ble dypere, at folk svarte på de første meldingene som ble sendt hele 44 prosent oftere enn før og at kontaktinformasjon ble utvekslet mye hyppigere. Med andre ord fungerte tjenesten ganske enkelt bedre.

Da bildene kom på plass igjen endret situasjonen seg imidlertid mye. 2200 personer var midt i samtaler da profilbildene dukket opp, og så å si samtlige av disse samtalene ebbet raskt ut.

Det andre eksperimentet hadde litt av den samme målsetningen. Dette gikk ut på å velge ut et antall brukerprofiler hvor de gjemte teksten halvparten av gangene profilene ble vist for andre, for å finne ut hvordan dette påvirket stemmene som profilene fikk. Nettstedet har nemlig et stemmesystem for profilene.

Lurte brukerne

Det de fant ut var at stemmegivningen var så å si identisk mellom de tekstløse profilene og de fullstendige profilene, noe som altså er en ganske sterkt indikasjon på at teksten teller fint lite i forhold til bildene.

I det tredje forsøket ble utvalgte brukere fortalt at de var et mye mer egnet par enn de egentlig var, basert på en «kompatibilitetsskala» fra 0 til 100. På denne skalaen fikk brukerne en poengsum på 90 når den i realiteten bare var på 30.

Hensikten var å se om dette påvirket adferden til brukerne. Det gjorde det ganske visst, ved at sannsynligheten for å sende meldinger til hverandre økte med rundt 17 prosent som en følge av at brukerne ble lurt til å tror de var et bedre par enn de egentlig var.

På bloggen til OkCupid er det ingen antydning til beklagelser for eksperimentene. Det pekes tvert imot på at slike forsøk gjennomføres hele tiden på alle mulige nettsider. I kommentarfeltet gir noen av brukerne uttrykk for avsky, mens andre ikke ser ut til å la seg plage altfoe mye av de nylig avslørte forsøkene.

Beklagelsen fra Facebook var heller ikke rare greiene:
De sa kun unnskyld for den dårlige kommunikasjonen »

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen