Datalagrings-diskusjonen koker på nett

Det er ikke bare gjennom tradisjonelle demonstrasjoner og debatter folk har ytret sin mening for eller mot datalagringsdirektivet. Diskusjonene og påvirkningskampanjene har rast også i de sosiale mediene.

-Diskusjonen rundt datalagringsdirektivet har vært hett tema i sosiale medier den siste uken. Denne debatten er med på å vise hvordan sosiale medier brukes profesjonelt for å påvirke en sak man brenner for, skriver Birte Steen, leder av Meltwater Buzz i Oslo, i en melding.

-De siste to ukene har det blitt publisert nesten 12.000 innlegg i sosiale medier om temaet. Bare på mandag den 4. april, før – under – og etter stortingsdebatten, ble det publisert 7000 innlegg. For å sette tallet i perspektiv ble det publisert 14.500 innlegg om Ski-VM, et annet stort interesseområde, i løpet av hele februar, skriver hun til Propaganda24.

Les også: Datalagringsdirektivet er vedtatt

Engasjerte på sosiale medier
- Underskriftskampanjer, referering fra stortingsdebatter og egne grupper opprettet på Twitter og Facebook driver diskusjonen videre, og er kanskje den fremste arenaen for å drive debatter i dag, forteller Steen.

Blant annet har gruppen ”Erna Hour ” på Facebook, som ble opprettet i protest mot at Høyre og Arbeiderpartiet innfører datalagringsdirektivet, samlet 32.500 deltakere. Mellom klokken 17- 18 den 4. april, skrudde deltakerne av mobilen og holdt seg unna internett for å demonstrere mot direktivet

- Det er ingen tvil om at DLD har engasjert det norske folk, og det har virkelig kokt i sosiale forum de siste dagene. For oss som jobber med sosiale medier hver dag er det rent faglig sett utrolig interessant å se hvordan kanalen nå brukes profesjonelt for å ytre sine meninger. Det er liten tvil om at sosiale medier har blitt en profesjonell påvirkningskanal i politiske debatter,skriver Steen til Propaganda 24.

Negative til datalagring
Eksperten på sosiale medier viser til at flertallet av de som skriver på sosiale medier er negative til direktivet. De som er negative mener at DLD innebærer frihetsberøvelse og at vedtaket er et skritt tilbake i norsk politikk. Det finnes en mindre gruppe av de som har uttalt seg, som er positive.

-De aller fleste har valgt å utrykke sine synspunkter på saken på Twitter, som er den kanalen som i størst grad brukes av politisk engasjerte, kommentatorer og journalister. Folk har også kommentert redaksjonelle saker i stor grad samt diskutert med hverandre i det mange diskusjonsforumene som finnes på nettet. Facebook er brukt i mindre grad. For mange er det en mer personlig kanal – og ikke et sted hvor man i like stor grad som på Twitter utrykker politiske meninger, sier hun.

- Sosiale forum er fortsatt et sted uten mange formelle regler, og en slags «speakers corner» for mange individer. Samtidig ser vi hvordan kanalene brukes stadig mer profesjonelt i mange ulike sammenhenger for å være med på å påvirke, avslutter Steen.

Denne grafen beskriver aktiviteten:

Statistikken er hentet fra Meltwater Buzz.
Statistikken er hentet fra Meltwater Buzz.

Kommentarer (45)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen