Bedriftsprofil CSC

(Bilde: Coxit)

– Du må kunne mer enn å kode

IT-giganten CSC ser etter mer enn bare flinke programmerere.

De siste månedene har Hardware.no besøkt flere IT-bedrifter, for å fortelle deg som ser etter jobb hvordan bedriftene jobber og hva slags folk de er på utkikk etter. Tidligere har vi vært innom blant annet Cisco, Watchcom, Basefarm, Canon Norge og Computas.

Denne gangen har vi vært hos CSC.

CSCs historie går helt tilbake til 1959 og selskapet kan skilte med å være første IT-leverandør på New York-børsen. De har spesialisert seg innen bank, forsikring og finans og er representert i 90 land. I Norge etablerte de seg i 2001 ved et oppkjøp og har nå over 300 ansatte fordelt på kontorer i Oslo og Bergen.

– Outsourcing er en sentral del av vekststrategien vår, vi overtar virksomheter og leverer tilbake til kunden med lavere kost.

CSCs verdier pynter veggene.
CSCs verdier pynter veggene.Foto: Finn Christian Lundbo (Fotogruppa CRC)

Dette sier assisterende direktør Bernhard Iversen. Han har ansvaret for konsulentvirksomheten, som er en relativt ny satsing for CSC. Tradisjonelt har de vært en ren prosjektorganisasjon og levert prosjekter til kundene på deres egne spesifikasjoner.

I løpet av det siste året er mer enn 40 konsulenter kommet på plass og vekstambisjonene er klare og store for de nærmeste årene. Konsulentsatsingen startet med fokus på finanssektoren hvor CSC har høy domenekunnskap, men ser nå videre mot andre sektorer. De konsentrerer satsingen rundt tjenesteområdene automatisert test, prosjektledelse og utvikling innen java og .net, og henvender seg nå også til et bredere marked.

Dere er i ferd med å bygge opp en større konsulentavdeling. Kan du si noe om hva slags folk dere er på jakt etter?

– Vi ønsker å tilknytte oss folk med erfaring som kommer raskt på beina og er operative. Med det stramme arbeidsmarkedet vurderer vi også å gå mer på nyutdannete, men i mer begrenset omfang.

Sosiale antenner

Foruten en grad fra høyskole eller universitet, som Iversen ser som minimumskravet, er det viktig for ham å få tak i folk med en konsulentprofil:

Ski-heltinnene sponses av CRC.
Ski-heltinnene sponses av CRC.Foto: Finn Christian Lundbo (Fotogruppa CRC)

– Det handler om kunne sette seg i kundens sted og forstå kundens problemer og kunne kommunisere dem. Å være lyttende, kunne gi råd og være positiv og ekstrovert er viktige sosiale egenskaper. Vi kan si vi søker noen som er åpne og har sosiale antenner. Ikke alle egner selv, selv om de er bra utviklere.

Vil dere bare fylle opp med kompetanse fra konkurrentene deres, eller går dere også på jakt etter glupe hoder på utdanningsstedene?

– Vi vil også rekruttere nyutdannete, men i mindre omfang, og da vil vi ha de flinkeste. Vi er aktive på studentmesser, fagdager og liknende, men de fleste har kommet inn ved at de har gjort en bachelor- eller en masteroppgave. Vi har en dialog gående med Høyskolen i Bergen, og her er vi interessert i oppgaver som kan ha en verdi for oss videre. Kandidatene kommer vi fram til etter at høyskolen har kommet med sine anbefalinger og vi har snakket med dem.

Nøkkeltall for CSC 2011 i Norge

  • Antall ansatte: 300+
  • Omsetning: 632 mill
  • Resultat: 53 mill
  • Etablert i 2001.

Finner dere fagfolkene dere er på jakt etter ved headhunting hos konkurrentene deres?

– Nei, vi driver ikke direkte headhunting, men vi bruker tidvis et rekrutteringsbyrå, og vi annonserer i ulike media.

Yngve Dyvik er leder for testingen.
Yngve Dyvik er leder for testingen.Foto: Finn Christian Lundbo (Fotogruppa CRC)

Hvorfor burde en kompetent fagperson gå til CSC når det er så mange IT-selskaper å velge mellom?

– Vi skiller oss ut ved at vi har både konsulentvirksomhet og prosjekter. Det kan gi en vekselvirkning i hvordan du jobber. De som vil prøve seg som konsulenter kan det, og konsulenter som vil jobbe i prosjekter internt kan prøve det.

– Det er også viktig å påpeke at vi er en stor bedrift med internasjonale muligheter for dem som vil prøve seg utenfor Norge. Vi har store fagmiljøer internasjonalt og fagmiljøer på tvers av grensene. Det er en stor kunnskapsbase å øse fra.

Sponser skijentene

Iversen forteller om et aktivt miljø både i og utenfor jobben. Faglige og sosiale arrangementer blir arrangert regelmessig, ikke minst for å holde oppe lojaliteten blant konsulenter som arbeider hos kunder mesteparten av tiden. Ellers finnes svært aktive miljøer som fotogruppe, turgruppe med regelmessige utflukter, langrennsgruppe, alpingruppe, fotballag, aerobic. Hyttene i Golsfjellet og i Sverige er også populære og i bruk hele tiden.

Lokalene i Bergen. Liknende finnes i Oslo.
Lokalene i Bergen. Liknende finnes i Oslo.Foto: Finn Christian Lundbo (Fotogruppa CRC)

Som sponsor har CSC truffet innertier med å satse på skijentene Marthe Kristoffersen og Therese Johaug, og tidligere Kari Trå. Men i motsetning til så mange andre selskaper som sponser idrettsstjerner er målsetningene først og fremst å stimulere internt:

– De er unge fremadstormende mennesker med suksess innen sitt felt. Utenom sesongen kommer de innom og forteller hva de holder på med. De deltar også i interne sosiale media, skriver reisebrev og hilsener når de er ute og konkurrerer

Hva tilbyr dere av faglig utvikling og karriereplanlegging?

– Når det gjelder karriere har vi definerte stier og veier. Selv begynte jeg som fagmann før jeg gikk over i prosjektledelse/ledelse, men man må ikke nødvendigvis bli leder eller prosjektleder for å stige i gradene og i lønn. Vi verdsetter fagfolk og har ulike trappetrinn for de forskjellige faggruppene og de forskjellige nivåene.

– Faglig utvikling står sentralt hos oss. Vi lever av kompetanse og videreutvikling er svært viktig. Hver ansatt har en opplæringskonto som disponeres i samråd med leder, der et årlig beløp er øremerket. Vi sikter mot sertifiseringer innen de forskjellige fagområdene for å ha det kvalitetsstemplet ovenfor kundene. Her er vi godt i gang og har hatt mange sertifiseringer i løpet av året som gikk.

Investering i sertifiseringer gjør de ansatte mer attraktive på markedet. Betaler dere godt?

– Vi er ikke lønnsledende, men ja, vi betaler godt. Dessuten avlønner vi ikke konsulentene etter utfakturert tid, men betaler en fast lønn. Jeg tror forutsigbarheten økonomisk er viktig for folk. Tradisjonelt har vi hatt lav turnover. 3-5 prosent slutter hvert år, noe som må karakteriseres som veldig stabilt.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen